וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדרישה לפרופורציונליות היא שקר

4.8.2014 / 13:13

דרישה לפרופורציונליות במלחמה היא פרדוקס, שכן אם יש צד אחד חזק, צפוי שיתמש בעוצמתו המלאה. ישראל, שנגררה למלחמת הגנה-עצמית בעזה, דווקא נוהגת בזהירות בחיי פלסטינים

ישראל נקלעה למלחמה של הגנה-עצמית מול צבא טרור של החמאס. יש שקוראים פרופורציונליות בתגובתה של ישראל בהגנתה על אזרחיה. הרעיון של פרופורציונליות במלחמה היא אוקסימורון, או דבר והיפוכו. מלחמה, לפי ההגדרה, היא דבר אלים וקיצוני. כאשר דמוקרטיה נקלעת למלחמת הגנה-עצמית, חלה עליה חובה מוסרית להגן על אזרחיה וחייליה להבטיח שלום במהירות ובנחישות.

בשנת 2005, ישראל עזבה את רצועת עזה, ופינתה 21 ישובים , בתקווה שהמהלך יקרב את השלום ויביא לשקט. התמורה הייתה ירי חמאס של 12,800 רקטות ואלפי פצצות מרגמה שנורו על האוכלוסייה האזרחית בישראל.

החמאס הפך את עזה למבוך של אתרי שיגור רקטות ומנהרות טרור מהם תוקפים בתי ספר, בתי חולים, נמלי תעופה, ומרכזי קניות הומי אדם. כיצד על ישראל להגיב בצורה "פרופורציונלית"? לשגר רקטות ללא הבחנה בחזרה?

החמאס אינו מזהיר אזרחים ישראלים לפני שיגורי רקטות והתקפות, ופועל במכוון לפגוע באזרחים. לעומת זאת, ישראל מוותרת על אלמנט ההפתעה ומזהירה את תושבי עזה טרם הפצצות בכל דרך התקשרות אפשרית: כרוזים, טלפונים, ואמצעי התקשורת.

הטובים חייבים להביס את הרעים

על פי אמנת ג'נבה והחוק הבינלאומי, החמאס הוא אחראי על נפגעים אזרחיים בעזה, מכיוון שהוא זה המעמיד אותם בסכנה מלכתחילה ובכוונה תחילה. החמאס הפך מסגדים, בתי חולים, בתי ספר ובתים פרטיים, למפקדות ומחסני נשק, והפך את תושבי עזה למגנים אנושיים.

יש שטוענים שתגובתה של ישראל היא לא פרופורציונלית בגלל ההבדל במספרי ההרוגים המועט בצד הישראלי מול אלו בצד הפלסטיני. ישראל ביצעה אלפי גיחות אוויריות כנגד מרכזי טרור, מנהרות הברחה, וכן מפקדי טרור בכירים באחד מהאזורים הכי דחוסים בעולם. בעוד שמוות של כל אזרח הוא דבר מצער, המספר הנמוך של נפגעים ביחס לכמות כוח האש שהשתמש בו צה"ל, מעיד על יחסה ועל כבודה של ישראל לחיי אזרחים בלתי מעורבים.

במלחמה, אין כזה דבר פרופורציה. הטובים חייבים להביס את הרעים. במלחמת העולם השנייה מתו יותר אזרחים גרמניים מאשר בארה"ב ובאנגליה ביחד. אבל אין ספק, על אף מספר ההרוגים הגרמנים כי זו הייתה תוצאה של התוקפנות הגרמנית, ולא הייתה כל ברירה אחרת. בקיץ 1999, מטוסי נאט"ו הפציצו בתי חולים, בתי יולדות, שוק עירוני, וכן רכבת מלאה נוסעים. למעלה מ-2,000 אזרחים סרביים נהרגו וכל זאת מבלי שיוגוסלביה שלחה ולו טיל אחד לעבר אירופה. מספר הנפגעים בעיראק על ידי כוחות ארה"ב והקואליציה עבר את ה-15 אלף. הקריאה לפרופורציונליות מישראל היא בלתי מוסרית וצבועה.

בימים אלו, ישראל נכנסה קרקעית לרצועת עזה על מנת לעצור את המחבלים, להשמיד את מערך שיגורי הרקטות ומנהרות הטרור, ולהחזיר את השלום והביטחון לאזרחי ישראל. זהו הזמן לתת לישראל לנצח במלחמה, ולסיים את שפיכות הדמים בשני הצדדים.

הכותב היה סגן שר החוץ ושגריר ישראל בארצות הברית

לכל הטורים של דני אילון בוואלה! דעות

מעוניינים לפרסם מאמר במדור הדעות? כתבו לנו למייל op-ed@walla.net.il

המאמרים המתפרסמים במדור הדעות משקפים את עמדת הכותבים בלבד

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully