וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בוושינגטון עדיין מחפשים פתרונות קסם לסבך העזתי

כשסלאם פיאד, ראש הממשלה הפלסטיני לשעבר שזוכה להערכה בארה"ב, טוען שלא יהיה הסכם בלי חמאס – סימן שהדרך ארוכה. בינתיים כל שהאמריקנים יכולים לעשות זה לסייע בתקצוב "כיפת ברזל"

צילום: יותם רונן, יוסי ציפקיס, טל אנגלנדר, דו"צ, רויטרס, עריכה: קשת סידי, קריינות: לירון בארי

"אני חושבת שאני מבטאת דעת כולנו כאן, שהיינו רוצים להמשיך לראות אותך מכהן בתפקיד ראש הממשלה הפלסטיני", אמרה חברת הקונגרס לשעבר ג'יין הרמן, כיום נשיאת מרכז וודרו ווילסון, לסלאם פיאד, שעזב את תפקידו בשנה שעברה. "כולנו" באירוע של המועצה האטלנטית בוושינגטון הבירה היה קהל וושינגטוני טיפוסי: תערובת של בכירים לשעבר, דיפלומטים, חוקרים ופרשנים.

פיאד דיבר על המצב בעזה והודה כי עד כמה שזה חיוני ועל אף שהוא מאוד מקווה שטעות בידו - הוא לא רואה הפסקת אש בקרוב. בדבריו אמר כי המהלך הקשה ביותר במהלך משבר, הוא להכניס אלמנטים אסטרטגיים קריטיים לקביעת המצב החדש. "מי רוצה לדבר על טווח ארוך, ממד אסטרטגי, בזמן של הרס, טרגדיה ואומללות?", תהה. "אך אם לא נעשה זאת, המצב יתקדם ממשבר למשבר".

ראש הממשלה הפלסטיני סלאם פיאד. רמאללה, 2010. AP
בוושינגטון אוהבים אותו. סלאם פיאד, ראש הממשלה הפלסטיני לשעבר/AP

לדברי פיאד, אחת השאלות שעולות עתה היא מי מייצג את הפלסטינים. אש"ף נהנה מלגיטימציה הפוליטית ומנהל את המשא ומתן בשם הפלסטינים, אולם המצב בשטח השתנה. אש"ף כבר לא הנציג הלגיטימי היחיד של העם הפלסטיני. חמאס נהנה מנוכחות חזקה בשטח שלא ניתן להתעלם ממנה, ועל כן יש צורך בהקמת מסגרת מנהיגות מאוחדת שתדריך את אש"ף במגעים העתידיים עם ישראל, כך שיתקבל קונצנזוס אמיתי.

בעתיד, אמר, על הפלסטינים לערוך בחירות, שכן לא ניתן למשול כשכל כך הרבה פלגים מודרים. האחדות דורשת עבודה, כי מבחינה מוסדית הגדה המערבית ועזה מופרדים כבר שבע שנים. אבל חשוב מכך: צריך לספק לפלסטינים אלטרנטיבה, לספק להם עתיד. הסכמי אוסלו היו אמורים להיות הסדר ביניים בדרך להקמת מדינה פלסטינית, לא תהליך מתמשך עם סוף פתוח. וזה אומר, לדבריו, כי צריך לקבוע תאריך תפוגה לכיבוש - ולהמשיך לפתור את הסוגיות שנותרו, בלי להדיר את שאר הפלגים הפלסטינים מהמשא ומתן.

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio
שר החוץ של ארה"ב ג'ון קרי נוחת בניו דלהי. הודו, 31 ביולי 2014. רויטרס
לאמריקנים אין פתרונות קסם. שר החוץ של ארה"ב, ג'ון קרי/רויטרס

"אחרי כישלון של 20 שנות דיפלומטיה, קשה לי לראות איך המסגרת הנוכחית מסוגלת לספק תוצאות", אמר פיאד. "אי אפשר יותר לבעוט את הכדור במורד הדרך. יש חוסר סימטריה מובנה היום בין הכובש לנכבש. עלינו לבחור: או שאנחנו מקבלים את ההצעה הישראלית במשא ומתן - או שאנו נשארים תחת כיבוש". הוא הוסיף כי בגלל שהרשות הפלסטינית לא הצליחה להביא לתוצאות באמצעות משא ומתן, הסמכות שלה נשחקה.

פיאד התייחס בביטול להצעה לפרז את עזה. "זו שטות. אפילו כשצה"ל היה בעזה, זה לא קרה. זה לא מציאותי", אמר. בהתייחסו לרעיון של "ניצחון" על חמאס, ציין פיאד את הניסיון האמריקני באפגניסטאן. "כשהם בתוך ההריסות ואחרי אובדן חיים ואומללות, אומרים: 'ניצחנו'. מה תעשו במקרה הזה?", תהה. פיאד אף הזכיר את עסקת שליט: יותר מאלף אסירים תמורת חייל אחד. "יצא שהאלימות משתלמת", אמר.

מלחמה בדרום - עדכונים שוטפים

תותח של כוחות צה"ל באזור הגבול עם עזה, יולי 2014. יותם רונן
"ההצעה לפרז את עזה היא לא מציאותית". כוח צה"ל בגבול הרצועה/יותם רונן

פיאד ציטט את דברי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מהנאום ביום הרביעי למלחמה בדרום, לפיהם בשום הסכם לא ניתן לוותר על השליטה הביטחונית בשטח ממערב לירדן. "זה מספר את כל הסיפור", סיכם פיאד.

על אכזבת המערב מן האביב הערבי שמידרדר לכאוס, אמר ראש הממשלה הפלסטיני לשעבר, כי המזרח התיכון אינו שונה מכל אזור אחר. "אנחנו יכולים להתמודד עם דמוקרטיה ויציבות. אנחנו כמו כל אחד אחר. איפה הייתה מהפכה שסיפקה יציבות מיד לאחר שהתרחשה? אי אפשר לצפות ליציבות ושקט אחרי התעוררות בקנה מידה כזה", אמר.

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, במסיבת עיתונאים בבית הלבן, 1 באוגוסט 2014. רויטרס
"לישראלים קשה להאמין להפסקת אש כשחוטפים חיילים אחרי ההסכם". נשיא ארצות הברית, ברק אובמה/רויטרס

נשיא ארצות הברית, ברק אובמה, הודה ביום שישי כי יהיה קשה להשיג הפסקת אש נוספת. "נמשיך לעבוד לקראת זה. זה ייקח זמן. אני חושב שזה יהיה מאוד קשה להרכיב מחדש הסכם כזה, שעה שהישראלים והקהילה הבינלאומית לא יכולים להרגיש בטוחים שחמאס אכן יעמוד במחויבות לשמור על הפסקת האש. וזה לא ממש רלוונטי אם מנהיג מסוים של חמאס נתן פקודה לחטיפה הזאת (התייחסות לאירוע שהתרחש שלשום בו נהרג הקצין הדר גולדין וככל הנראה אף נשבה בידי חמאס - נ"מ). כשחמאס חותם על הפסקת אש, הוא מתיימר לדבר בשם כל הפלגים הפלסטיניים. ואם אין לו שליטה עליהם, ורגעים אחרי חתימה על הפסקת האש יש לך חיילים ישראלים שנחטפים ונהרגים - לישראלים קשה להרגיש בטוחים שיכבדו את הפסקת האש", אמר.

לפי סקר שנערך השבוע על ידי רשת אי-בי-סי והעיתון וושינגטון פוסט, רק 39% מהאמריקנים מרוצים מהדרך בה מתמודד הנשיא אובמה עם המצב בישראל ועזה. יותר ממחצית (52%) טענו כי הם אינו מרוצים.

האמריקנים ניסו לרתום למאמצי התיווך להסכם הפסקת אש לא מעט גורמים - מצרים, קטאר, טורקיה, ירדן, הליגה הערבית, האו"ם – אך לא מצאו פתרון קסם. בינתיים, צמח המימון ל"כיפת ברזל". בית הנבחרים הצביע ביום שישי ברוב מוחץ (395 קולות בעד לעומת שמונה נגד) בעד תוספת של 225 מיליון דולר למימון מערכות יירוט הטילים, והחוק נשלח ללשכת הנשיא אובמה לחתימה הסופית. בהיעדר פתרון פוליטי באופק, זה מה שארצות הברית יכולה לעשות. אם פיאד, פוליטיקאי שזוכה להערכה בוושינגטון, חושב שאין פתרון בלי חמאס – סימן שהפערים גדולים מדי גם בלי המלחמה בעזה.

בקהילה היהודית איבדו תקווה

ברוצ'סטר שבמדינת ניו יורק נערך השבוע אירוע הזדהות של הקהילה היהודית עם תושבי ישראל, אחד מני רבים שמתקיים באחרונה. הצפי היה ל-200 איש, בפועל הגיעו 800 והאולם היה מלא עד אפס מקום. הם רצו לשמוע מה קורה בעזה, מי נגד מי ומדוע כל כך קשה להשיג הסכם הפסקת אש בת קיימא. נציגי הקהילה סיפרו על חוויותיהם מביקור בישראל המותקפת בטילים. קרוב משפחה שחי בסמוך לגבול עזה סיפר על כך שלא נכנס למקלט גם כמשמיעים אזעקות. תמונות ההרס מעזה. הייאוש מהדיווחים שלא מפסיקים להגיע מישראל.

כשהכריזו על דקת דומיה, על המסך הענק רצו אחת אחרי השנייה תמונות של החיילים שנהרגו בעזה. בין הנוכחים היו אנשים שמתנגדים בחריפות להרחבת ההתנחלויות וכאלה שחושבים שהתנחלויות הן רק תירוץ לכישלון המדיני, כאלו הסבורים ששר החוץ ג'ון קרי רק סיבך עוד יותר את העניינים במזרח התיכון, וגם כאלו שחושבים כי מדינת ישראל הייתה כפוית טובה לאור ההשקעה של הממשל האמריקני. אך כולם באו להביע הזדהות עם ישראל במסגרת שרשרת האירועים וקראו "לעצור את האזעקות" - רק שלא ממש היה ברור להם כיצד עושים זאת. הקהילה כבר אספה עשרות אלפי דולרים לקרן מיוחדת לסייע לנפגעי המלחמה בישראל, אשר ישמשו לסיוע פסיכולוגי לנפגעי טראומה. הם התפללו יחד למען השלום - וסיימו עם שירת "התקווה". נראה כי בדיוק כפי שבישראל כבר לא ממש אומרים לילדים כי כשהם יגדלו לא יהיו מלחמות, כך בקהילות היהודיות בארצות הברית הפסיקו להביע תקווה שזהו סבב האלימות האחרון בין ישראל והפלסטינים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully