וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפיצוץ בשאטי: התקרית ששינתה את פני המערכה?

29.7.2014 / 0:28

הפיצוץ במחנה הפליטים שבו נהרגו שמונה ילדים, עשוי להתגלות ככזה שיגביר את פעילות צה"ל ברצועה – וגם את ההתקפות הקטלניות של חמאס. תושבי עזה הם שישלמו את המחיר הכבד

צילום: שי מכלוף, ניב אהרונסון, טל אנגלנדר, דו"צ, רויטרס, עריכה: קשת סידי, קריינות: לירון בארי

הפיצוץ שאירע אתמול (שני) במחנה הפליטים שאטי שבצפון רצועת עזה, בו נהרגו עשרה פלסטינים ובהם שמונה ילדים, עשוי להתגלות כתקרית ששינתה את פני המערכה הנוכחית בין ישראל לחמאס. האירוע המכונן, שייתכן כי נולד בכלל מטעות של אנשי הג'יהאד האיסלאמי, נתן אור ירוק לחמאס להוציא לפועל שורה של התקפות קטלניות על מטרות ישראליות, שבסופן נרשמו נפגעים רבים בקרב חיילי צה"ל.

מבצע "צוק איתן" | היום ה-21: עדכונים שוטפים

עשרה פלסטינים נהרגו מפיצוץ ליד שיפא שלטענת צה"ל היה שיגור כושל, מבצע צוק איתן, יולי 2014. AP
עשרה הרוגים מפיצוץ במחנה הפליטים שאטי, היום/AP

המרחק מהמצב הנוכחי ועד פעולה נרחבת יותר של צה"ל בלב הרצועה הולך ומתקצר. המשמעות המידית מבחינת תושבי עזה היא קשה ביותר: עוד הרוגים ופצועים, עוד שכונות הרוסות. ולא רק להם: גם עבור חמאס אלה אינן חדשות טובות, בלשון המעטה, וזאת על אף הישגיו בדמות הרג ישראלים.

מבצע "צוק איתן" - כותרות אחרונות:
הותר לפרסם: 5 חיילים נהרגו היום, 4 מפגיעת הפצמ"ר
קצין בכיר: "ידענו על 40 מנהרות לפני תחילת המבצע"
נתניהו: "עלינו להיות ערוכים למערכה ממושכת"

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל
עשרה פלסטינים נהרגו מפיצוץ ליד שיפא שלטענת צה"ל היה שיגור כושל, מבצע צוק איתן, יולי 2014. AP
שלושה ילדים נהרגו בתקיפה סמוך לבית החולים שיפא בעזה, אתמול/AP

התקרית בשאטי אמנם העניקה לחמאס לגיטימציה ציבורית להמשיך ולהילחם כדי לנקום את מות הילדים, אך ספק אם יש לו מענה למצוקת התושבים שמחריפה מדי יום ומאיימת להפוך לאסון הומניטרי. זאת ועוד, ספק אם תהיה לו יכולת להתמודד עם לחץ צבאי ישראלי אשר ילך ויגבר בעקבות "הצלחותיו" של הארגון.

חרף התוצאות הקשות, היום הזה החל בשקט יחסי. חמאס אף נמנע משיגור רקטות לעבר ישראל, למעט כמה רקטות בודדות שככל הנראה נורו על ידי ארגונים אחרים. המסר של חמאס משלשום היה ברור: לא מחפשים הסלמה, לפחות לא במהלך ימי החג עיד אל-פיטר. ניכר היה שהלחץ הציבורי על חמאס להפסיק את הלחימה עושה את שלו וכי הארגון מחפש דרך "לרדת מהעץ". לכן, הסכים הארגון להפוגה הומניטרית ללא תנאים. בשעות הצהריים אף הודיעו נציגי הארגון לעזאם אל-אחמד מהפתח ולראש המודיעין הפלסטיני מאג'ד פראג', כי הם מסכימים להשתתף בקהיר בדיונים על הפסקת אש על פי המתווה של מצרים, ולא זה של קטאר או טורקיה. על פי הסיכום, המודיעין המצרי היה אמור לכנס לאחר עיד אל-פיטר נציגים של פתח ושל החמאס, כדי לדון עמם במתווה של קהיר לעצירת הלחימה. במקביל, הצדדים היו אמורים לנהל שיחות על הקלה במצור עם משלחת ביטחונית ישראלית, שהייתה צריכה להגיע למצרים.

אש תותחים של צה"ל לרצועת עזה, מבצע צוק איתן, יולי 2014. רויטרס
צה"ל משיב באש תותחנים, אתמול/רויטרס

ואז באה התקרית בשאטי. בשעות אחר הצהריים החלו להגיע דיווחים על תקיפה של צה"ל על גן ציבורי במחנה הפליטים. באותה שעה המקום המה אנשים, רובם ילדים שבאו ליהנות מכמה שעות של הפוגה בלחימה ולחגוג את החג. על פי הדיווחים הפלסטינים, שמונה ילדים ושני מבוגרים נהרגו, ועשרות רבות נפצעו. התמונות ששודרו מהרצועה תיעדו זוועה. תושבי הרצועה, המכירים מציאות של הפצצות ותקיפות אוויריות מהי, הביעו הלם וזעזוע בשיחה עם וואלה! חדשות.

לראשונה מאז תחילת מבצע "צוק איתן", צה"ל דוחה באופן פומבי דיווח המייחס לו תקיפה ברצועה במהלכה נהרגו פלסטינים. על פי גרסת הצבא, אותה הציג מתאם פעולות הממשלה בשטחים אלוף יואב (פולי) מרדכי בכלי התקשורת הפלסטיניים, הג'יהאד האיסלאמי ניסה לשגר רקטות לעבר אשקלון. הניסיון כשל: רקטה אחת התפוצצה בגן ציבורי באזור, והשנייה במרפאות החוץ של בית החולים שיפא – בית החולים המרכזי ברצועת עזה. חמאס כמובן הכחיש את הפרסומים וטען כי "האויב הציוני מנסה לטייח את פשעיו".

פלסטינים בזירת פיצוץ ליד בית החולים שיפא, שלטענת צה"ל היה שיגור כושל, מבצע צוק איתן, יולי 2014. רויטרס
לראשונה במבצע, צה"ל דוחה את הפרסומים המייחסים לו תקיפה ברצועה/רויטרס

אמש, באופן מתואם שניכר בו תכנון מראש, יצאה לפועל מתקפה מתוזמנת דרך מנהרה. במקביל, רקטות ארוכות טווח ופצצות מרגמה נורו לעבר ריכוזי צבא בצד הישראלי של הגבול. התוצאות, כאמור, קשות מאוד. ככל הנראה, חמאס הכין שורה של צעדים למקרה של הידרדרות, ולאחר שזו התרחשה - נתן אור ירוק לאנשיו.

עם זאת, צריך לזכור כי אירועי אתמול לא משפרים את מצבו של חמאס. אנשי הארגון אולי מעודדים יותר מההרג, אך הם יודעים כי המחיר שישלמו תושבי זייתון ועזבת עבד רבו, שנדרשו לעזוב את בתיהם הערב, הולך להיות כבד. באופן אירוני, הארגון סומך את ידיו על הקהילה הבינלאומית בראשות הממשל בוושינגטון, וסבור כי הם יהיו אלה שימתנו את הפעולה הישראלית וימנעו פגיעה קשה מדי בחמאס ובתושבי הרצועה.

לפניות לכתב אבי יששכרוף: aviissacharoff@walla.com

אש תותחים של צה"ל לרצועת עזה, מבצע צוק איתן, יולי 2014. רויטרס
אש תותחים של צה"ל לעבר עזה, אתמול/רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו במסיבת עיתונאים בקריה, מבצע צוק איתן, יולי 2014. רויטרס
ראש הממשלה בנימין נתניהו בהצהרה לתקשורת, אתמול/רויטרס
עשרה פלסטינים נהרגו מפיצוץ ליד שיפא שלטענת צה"ל היה שיגור כושל, מבצע צוק איתן, יולי 2014. AP
תושבי עזה הם שישלמו את מחיר התקיפות של חמאס. מחנה הפליטים שאטי, אתמול/AP

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully