וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מצרים: לא נשנה את ההצעה להפסקת האש

19.7.2014 / 12:30

על רקע ההצעה הקטארית ולמרות שטרם הניבה פירות, שר החוץ המצרי מתעקש, "ההצעה המצרית מספקת את הצורך של שני הצדדים ונמשיך להציע אותה"

שר החוץ האמריקני ג'ון קרי נפגש עם שר החוץ של מצרים סאמח שוכרי - קהיר, 22 ביוני 2014. רויטרס
סאמח שוכרי וג'ון קרי ביוני האחרון/רויטרס

מצרים לא מתכוונת לשנות את נוסח הפסקת האש שהציעה לישראל ולחמאס – כך אמר היום (שבת) שר החוץ המצרי סאמח אל-שוכרי. "היא מספקת את הצורך של שני הצדדים ונמשיך להציע אותה בתקווה לקבל את תמיכתם מהר ככל האפשר", אמר שוכרי. את הדברים אמר שר החוץ המצרי במסיבת עיתונאים משותפת שערך בקהיר עם עמיתו הצרפתי, לורן פביוס, אשר שוחח היום עם נשיא מצרים עבד אל-פתח א-סיסי על המשבר בעזה.

ההצעה המצרית אומרת כי חמאס וישראל יפסיקו את האש ולאחר מכן יידונו כל הדרישות של הצדדים. הרשות הפלסטינית תומכת בהצעה של מצרים. מלבד הפסקת האש המידית, הדרישה המרכזית שמציגה ישראל במסגרת המשא ומתן להפסקת אש, לפחות מאז יום שישי, היא שחמאס יחזור להבנות שהושגו בסיום מבצע "עמוד ענן" ב-2012. אולם, בנוסף דורשת ישראל לפרז את רצועת עזה מרקטות ולפרק את המנהרות הפועלות בין עזה לבין ישראל. חמאס מצדו, דורש את שחרורם של 56 אסירים ששוחררו לאחר עסקת שליט ונעצרו שוב בגדה המערבית לאחר חטיפת שלושת הנערים הישראלים. בנוסף, מציב הארגון כדרישה את פתיחת מעבר רפיח וכן את העברתם המסודרת של משכורותיהם של 40 אלף הפקידים של ממשלת חמאס לשעבר.

הנסיך תמים בין חמד אל-תאני, אמיר קטאר הנכנס. AP
אמיר קטאר תמים בן חאמד אל-ת'אני/AP

רק היום נודע כי קטאר חיברה מסמך ובו הצעתה להסכם הפסקת אש בין ישראל לחמאס. מפרטי ההצעה, שהגיעו הבוקר לידי וואלה! חדשות, ניכר כי דוחא אימצה כמעט אחד לאחד את כל דרישות חמאס והציגה אותן כהצעתה שלה. המסמך הקטארי הוצג בפני בכירים אמריקנים כבר באמצע השבוע, לפני תחילתו של המבצע הקרקעי, וכן לנציגים של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן ודיפלומטים מערביים.

האיש שמשווק את ההצעה מטעם דוחא הוא שר החוץ חאלד אל-עטייה. בשיחות סגורות ערב הפעולה הקרקעית, העריך אל-עטייה כי ישראל לא תממש את איומיה ותשלח את חייליה לתוך עזה.

אחת הדרישות של קטאר, שעלתה גם בשיחות עם הנציגים האמריקנים והערבים השונים, היא שוושינגטון תהיה הגורם המתווך בין ישראל לדוחא וחמאס - ולא המצרים. וושינגטון ניהלה מגעים אינטנסיביים עם דוחא בנושא הפסקת האש, אך אימצה בסופו של דבר את הצעת קהיר.

המסמך הזה נועד לסתור את ההצעה המצרית וכנראה משקף מאבק כוחות סמוי בין דוחא לבין קהיר. שוכרי מתח ביקורת השבוע על דוחא בטענה שהיא הכשילה את המאמצים המצריים יחד עם אנקרה.

2
walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully