וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחשש לאירוע ביטחוני: כבישים בדרום נסגרו ונפתחו מחדש

כוחות משטרה גדולים הוקפצו לזירה, מצפון לרצועת עזה, בשל תקרית ביטחונית ליד קיבוץ עין השלושה שבמועצת אשכול. הירי לעבר ישראל התחדש עם תום הפסקת האש הזמנית

צילום: שלומי גבאי, רויטרס; עריכה: יאיר דניאל; קריינות: אביב אברמוביץ'

הפסקת האש הקצרה באה אל קצה ב-15:00 - והמתיחות בדרום בשיאה: המשטרה חסמה אחר הצהריים (חמישי) כבישים בדרום הארץ, בשל אירוע ביטחוני מצפון לרצועת עזה, ליד קיבוץ עין השלושה שבמועצה האזורית אשכול. באזור באר שבע נחסם לזמן מה כביש 35 ממערב למזרח, באזור אופקים נחסם לתנועה כביש 241 מדרום לצפון, ובאזור דימונה נחסם כביש 40 באזור צומת משאבים, ממערב למזרח. הם נפתחו מחדש לתנועה. שעה קלה אחר כך נפתחו מחדש גם כביש 232 ממגן לרעים וכביש 234 בשני הכיוונים, אחרי שגם הם נסגרו. כוחות גדולים של מחוז הדרום של המשטרה נפרשו באזור.

מבצע "צוק איתן" - סיקור מיוחד בוואלה! חדשות:
ילדה מעזה כותבת: חיים במלחמה תמידית
היום העשירי: עדכונים שוטפים, דקה אחר דקה
עזה היא "מחלה כרונית" / דעה

מאז הסתיימה הפסקת האש ההומניטרית ב-15:00 שוגרו יותר מעשר רקטות ופצצות מרגמה מרצועת עזה לשטח ישראל. אזעקות רבות נשמעו באשקלון ובמועצות האזוריות אשכול, חוף אשקלון ושער הנגב שבעוטף עזה. איש לא נפגע, אולם באשכול פגעה רקטה בקו מתח. גם בבאר שבע נשמעה אזעקה, ואחריה התפוצצה רקטה בשטח פתוח.

צה"ל על גבול רצועת עזה. GettyImages
כוחות צה"ל בגבול הרצועה/GettyImages

שר הכלכלה נפתלי בנט ביקר אחר הצהריים באשקלון, שם אמר כי "למול הגדולה של עם ישראל, אנחנו רואים אפלה אצל חמאס בשימוש ציני בילדים בתור כלי נשק, במטחים אינסופיים על אזרחי ישראל".

השר בנט הוסיף: "הזמן של חמאס אזל. אנחנו עכשיו עוברים מכיפת הברזל לאגרוף הברזל. עם ישראל כולו, ימין ומשמאל, מכל המפלגות, מתייצב מאחורי חיילי צה"ל, מאחורי ממשלת ישראל, מאחורי ראש ממשלת ישראל. נעשה הכל כדי לנצח".

סיכול חדירת מחבלים בכרם שלום. יולי 2014. דובר צה"ל
סיכול חדירת המחבלים לפנות בוקר/דובר צה"ל

התקרית אחר הצהריים מצטרפת לניסיון חדירת מחבלים שסוכל הבוקר, שעות ספורות לפני שהחלה הפסקת האש ההומניטרית. בסביבות השעה 4:00 לפנות בוקר זיהו כוחות צה"ל מחבלים יוצאים מפתח של מנהרה באזור שבין כרם שלום לקיבוץ סופה, ממזרח לרצועת עזה. כוחות צבא גדולים, ובכלל זה יחידות עילית של צה"ל, הוקפצו לשטח לאחר שדווח להם כי לפחות 13 מחבלים יצאו מהמנהרה. כוחות צה"ל פתחו לעבר באש מהאוויר ומהקרקע. לאחר שנפגעו חמישה מחבלים, ייתכן שכמה מהם נהרגו, חזרו יתר המחבלים לתוך המנהרה. אחר כך ירו כוחות ארטילריה ושריון לעבר האזור שממנו יצאו המחבלים. חייל וכלב מיחידת עוקץ נפצעו כשסרקו את המנהרה.

מפקד פיקוד הדרום, אלוף סמי תורג'מן, הנחה את הכוחות בשטח להודיע ליישובים הסמוכים למקום האירוע - כרם שלום, סופה וחולית - להישאר בבתיהם. כמו כן, הורה אלוף תורג'מן לתגבר את האבטחה.

סיכול חדירת מחבלים בכרם שלום. יולי 2014.. דובר צה"ל
האירוע ליד כרם שלום, הבוקר/דובר צה"ל

במקביל החל צה"ל לפתוח באש באמצעות כלי טיס, כלי שיט וטנקים לעבר יעדי טרור לכל אורך הרצועה, ובפרט לעבר יעדי טרור בדרום הרצועה. "כרגע מתבצעות סריקות לשלילת אפשרות של מחבלים נוספים במרחב. על התושבים להקפיד על ההנחיות ולהתאזר בסבלנות", אמר בבוקר גורם ביטחוני. על המבצע פיקד מפקד החטיבה הדרומית של אוגדת עזה, אל"מ עמוס הכהן, שהפעיל את יחידות מגלן, אגוז, רימון, חטיבה 401 וכוחות מילואים.

דובר צה"ל, תת-אלוף מוטי אלמוז, אמר כי מערך האיסוף של צה"ל זיהה את החדירה. "המערכת נדרכה ופעלה כפי שנעשה בשבועות האחרונים לאור ההכנות וחיזוק צעדי המוגנות בגזרה", תיאר תת-אלוף אלמוז את האירועים. "הגענו לאזור הכוחות, כנראה שהמחבלים הופתעו והתחילו להיכנס בחזרה למנהרה. חיל האוויר החלו לתקוף אותם מהאוויר. הבנו שיש נפגעים אך עוד לא ידענו את כל התמונה". לדבריו, "אפשר להניח שהם ניסו לחטוף או לעשות פיגוע הרג משמעותי".

סוכל פיגוע בגבול הרצועה: מחבלים יצאו ממנהרה והותקפו. צילום מסך
המחבלים יוצאים מהמנהרה ליד כרם שלום, לפנות בוקר/צילום מסך

בתוך כך, בניגוד לדיווחים שפורסמו בצהריים בכלי תקשורת מרכזיים בעולם, גורם מדיני ישראלי אמר לוואלה! חדשות כי הושגה התקדמות משמעותית במגעים בין ישראל לחמאס בקהיר, אולם טרם הושג הסכם להפסקת אש. "אנחנו קרובים, אבל לא התקבלה עדיין הכרעה אצל מי מהצדדים על הליכה להפסקת אש בתנאים מוגדרים", הדגיש הגורם. "לא תהיה הפסקת אש לפני שהקבינט המדיני-ביטחוני יקיים דיון בנושא".

שר החוץ אביגדור ליברמן קיים אחר הצהריים תדרוך לשגרירי ישראל בעולם באמצעות שיחת ועידה, ואמר להם כי הדיווח על הפסקת אש רחוק מלשקף את המציאות. "שוחחתי עכשיו עם ראש הממשלה, והדבר, לפחות נכון לעכשיו, לא מוכר לנו", אמר השר ליברמן לשגרירים.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי הדיווחים בכלי התקשורת מפי גורם ישראלי, ישראל וחמאס הגיעו להסכם להפסקת אש כוללת בתיווך מצרי, והיא תיכנס לתוקף מחר ב-6:00 בבוקרעם זאת, סגן ראש הלשכה המדינית של חמאס, מוסא אבו מרזוק, הנמצא בקהיר לצורך המגעים, הכחיש את הדברים ומסר ל-BBC הבריטי כי טרם התקבל הסכם. דובר ראש הממשלה לתקשורת הזרה מרק רגב אינו מאשר ואינו מכחיש את הדיווחים.

במהלך המגעים בקהיר הוצגו לישראל התנאים של חמאס להפסקת אש - פתיחת כל המעברים לרצועת עזה, פתיחת מעבר רפיח באופן קבוע 24 שעות ביממה והשגת ערבויות בינלאומיות על כך שהוא לא ייסגר, פתיחת מעבר ימי לרצועה, מתן אישור לתושבי הרצועה להתפלל במסגד אל-אקצא ושחרור משוחררי עסקת שליט והתחייבות להסכם קודם שאליו הגיעו האסירים עם השב"ס בתיווך מצרי בשנת 2012.

נשיא המדינה שמעון פרס בביקורו הבוקר בבית הילדים בקיבוץ זיקים שבעוטף עזה ובכיפת ברזל באשקלון. יולי 2014. מארק ניימן, לשכת העיתונות הממשלתית
הנשיא שמעון פרס בביקור בקיבוץ זיקים, היום/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ניימן
נפילה ביישוב במועצה אזורית מרחבים, כוח משטרתי וחבלנים בפיקוד מפקד תחנת אופקים במקום. יולי 2014. חטיבת דובר המשטרה
כוחות הביטחון במקום שבו התפוצצה רקטה באזור אופקים/חטיבת דובר המשטרה
נשק שנמצא במנהרה בכרם שלום. יולי 2014. דובר צה"ל
נשק שנמצא הבוקר במנהרה ליד כרם שלום/דובר צה"ל
רסיסי רקטה נמצאו באזור השרון צפונית לרעננה. יולי 2014. איחוד הצלה,
שרידי רקטה שיורטה נמצאו בבוקר מצפון לרעננה/איחוד הצלה
ירי ארטילרי לעבר עזה. יולי 2014. רויטרס
ירי ארטילירי לעבר עזה/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully