וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלה הפסקת אש בת חמש שעות בין ישראל לחמאס

17.7.2014 / 10:01

כמוסכם על שני הצדדים, בשעה 10:00 נכנסה לתוקף הפסקת האש והיא צפויה להמשך עד השעה 15:00. בשעות אלה משלחות מישראל ומחמאס מנהלות מו"מ בקהיר באמצעות תיווך של בכירים מצרים

שי מכלוף, גדעון צנטנר, דו"צ, רויטרס, עריכה: מתן חדד, קריינות: לירון בארי

החלה הפסקת האש הזמנית בין ישראל לחמאס: בעקבות הבקשה ששליח האו"ם למזרח התיכון, רוברט סרי, העביר אמש (רביעי) לישראל ולחמאס, ננצרה האש בשני הצדדים בשעה 10:00 למשך חמש שעות. סרי הגיש את הבקשה על מנת לאפשר הכנסת סיוע הומניטרי לרצועת עזה. הלילה הודיע דובר חמאס סמי אבו זוהרי כי אחרי התייעצות עם פלגים אחרים, ארגונו נענה גם כן לבקשת האו"ם וכי הוא לא ישגר רקטות ופצמ"רים לעבר ישראל במהלך חמש השעות.

בכירים במצרים נפגשו אמש עם משלחות מישראל ומחמאס במטרה להשיג הסכם רשמי להפסקת אש בין הצדדים – כך דווח בעיתון המצרי "אל-יום א-סאבע" מפי מקורות פלסטיניים. לפי הדיווח, המשלחות הגיעו לאחד המלונות המפורסמים בקהיר, ושם כל משלחת יושבת בחדר נפרד, והנציגים המצרים מעבירים מסרים ביניהם.


מבצע "צוק איתן" - כותרות אחרונות:
קצין בכיר: "איסמעיל הניה אינו יעד לחיסול"
רקטה התפוצצה באשדוד; נזק נגרם לגג בית ספר
גורם צבאי לניו יורק טיימס: "סיכוי גבוה מאוד לכניסה קרקעית"

פיצוץ ברצועת עזה אחרי תקיפות חיל האוויר. רויטרס
"כל תסריט אפשרי". תקיפה של חיל האוויר בעזה/רויטרס

המקורות אישרו כי הבכירים המצרים הציגו את חמשת התנאים של חמאס להפסקת האש – פתיחת כל המעברים לרצועת עזה, פתיחת מעבר רפיח באופן קבוע 24 שעות ביממה והשגת ערבויות בינלאומיות על כך שהוא לא ייסגר, פתיחת מעבר ימי לרצועה, מתן אישור לתושבי הרצועה להתפלל במסגד אל-אקצא ושחרור משוחררי עסקת שליט והתחייבות להסכם קודם שאליו הגיעו האסירים עם השב"ס בתיווך מצרי בשנת 2012.

בראש המשלחת הישראלית עומד ראש השב"כ, יורם כהן, ראש האגף המדיני-ביטחוני במשרד הביטחון, אלוף (מיל') עמוס גלעד, ועורך הדין יצחק מולכו, מקורבו של ראש הממשלה נתניהו. גורם מדיני התייחס למגעים שמתנהלים מאחורי הקלעים לחתימה על המתווה המצרי להפסקת אש, ואמר כי "אם חמאס היה מקבל את ההצעה המצרית, מטרת המבצע הייתה מושגת וחמאס היה יוצא כשידו על התחתונה". לדבריו, "חמאס בחר לא לקבל אותה ואפשר לישראל להרוויח עוד מרחב תמרון בינלאומי".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
ירי ארטילרי לעבר עזה. יולי 2014. רויטרס
ירי ארטילרי לעבר רצועת עזה/רויטרס

פקיד ישראלי המעורה במגעים להשגת הפסקת אש הוסיף כי "יש כרגע מגעים שמתקיימים במצרים, במעורבות של אבו מאזן וגורמים בינלאומיים. אנחנו נותנים לזה הזדמנות, אבל מכינים אפשרויות פעולה נוספות לכל מקרה". הוא הדגיש כי "48 השעות הקרובות הן קריטיות. אנחנו מוכנים לכל תסריט אפשרי, כולל התסריט של כניסה קרקעית. ביומיים הקרובים הכול יכול לקרות - החל מפלישה לעזה ועד לגיבוש הפסקת אש חדשה. הרבה תלוי בצד השני".

שעות ספורות בטרם החלה הפסקת האש המתוכננת נורו מטחי רקטות לכל רחבי הארץ. שתי רקטות יורטו בשמי פתח תקווה ורקטה נוספת התפוצצה בשטח פתוח במועצה האזורית חוף השרון. בנוסף, רסיסי רקטה נפלו בפתח תקווה וכן ביישוב בשרון מצפון לרעננה. אין נפגעים כתוצאה מכך ולא נגרם נזק לרכוש. אזעקות נשמעו בין היתר בגבעתיים, ברמת גן, בכפר סבא, בעמק חפר, בתל מונד וביישובים נוספים באזור השרון וגוש דן. קודם לכן, שוגרו ארבע רקטות לעבר באר שבע ונפלו בשטחים פתוחים בסביבתה.

יו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן, נפגש אמש בקהיר עם בכיר חמאס מוסא אבו מרזוק. השניים דנו ביוזמה המצרית להפסקת אש, שנדחתה שלשום על ידי חמאס. בהמתשך תוכנן אבו מאזן להיפגש גם עם נשיא מצרים, עבד אל-פתאח סיסי. כמו כן, שר חוץ של ארצות הברית, ג'ון קרי, שוחח ביממה האחרונה עם מזכ"ל הליגה הערבית ועם שרי החוץ של מצרים, איחוד האמירויות הערביות וקטאר בניסיון לסייע במאמצי התיווך בין הצדדים.

הלילה התייחס לנושא גם הנשיא האמריקני ברק אובמה. בתדרוך לכתבים בבית הלבן אמר אובמה כי "לישראל הזכות להגן על עצמה ממתקפות של רקטות". עם זאת, הוא הוסיף כי "כולנו שבורי לב מהאלימות" וכי ארצו "תומכת במאמצים הדיפלומטיים לשים סוף לעימות". לדבריו, יש לעשות כל שניתן כדי למנוע פגיעה באזרחים בשני הצדדים. נשיא ארצות הברית אף שיבח את יעלותה של מערכת "כיפת ברזל", שוושינגטון משתתפת במימונה.

גם מנהיגי האיחוד האירופי שנועדו בבריסל קראו הלילה לישראל ולפלסטינים לשים סוף לאלימות ובירכו על המאמצים, בייחוד על אלה של מצרים, להביא להפסקת אש באזור. בהודעה שפרסמו המנהיגים, הם הפצירו בשני הצדדים "להביא לרגיעה במצב, לסיים את האלימות ואת הסבל של אזרחים, בעיקר בכך שיאפשרו סיוע הומניטרי". המנהיגים גינו את ירי הרקטות מרצועת עזה, אולם גם "גינו בחריפות את הפגיעה בחיי חפים מפשע ואת המספר הגבוה של אזרחים שנפצעו".

אתמול דווח לראשונה בוואלה! חדשות כי הרשות הפלסטינית צפויה להציע למצרים לפתוח את מעבר רפיח בפיקוח מנגנוני הביטחון של הרשות. מבחינת חמאס, אחת הדרישות העיקריות לעצירת הלחימה טמונה בפתיחה המעבר, המקשר את הרצועה עם מצרים. מקורות ישראליים אמרו לוואלה! חדשות כי ירושלים לא תתנגד לפתיחת המעבר.

על פי התכנית של הרשות, מנגנוני הביטחון הפלסטיניים, הסרים לפקודותיו של אבו מאזן, יתפרסו לא רק במעבר רפיח, אלא גם לאורך הגבול בין מצרים ועזה (ציר פילדלפי).

תדרי הגל השקט בימי מבצע "צוק איתן", יולי 2014. אתר פיקוד העורף, מערכת וואלה! NEWS
תדרי הגל השקט בימי מבצע "צוק איתן", יולי 2014/מערכת וואלה! NEWS, אתר פיקוד העורף

הרשות הכינה כוח מהגדה שיעבור לרצועת עזה

הרשות אף הכינה כוח מהגדה שיעבור לרצועת עזה ויפקח על פעולותיהם של מאות אנשי המנגנונים שייפרשו ברפיח. בכוונת הרשות לגייס מחדש כמה מאות פעילים ממשמר הנשיאות הנשיאותי ומכוח הביטחון הלאומי המתגוררים ברצועת עזה. הם מקבלים משכורות מרמאללה אך אינם עובדים מאז ההפיכה בעזה ביוני 2007.

חברי המנגנונים הללו כבר קיבלו הודעה על התכנית המיועדת להם. מצרים הבהירה בחודש האחרון כי מעבר רפיח לא ייפתח, אלא בנוכחות כוחותיו של אבו מאזן בגבול. הרשות אף תבקש מישראל להפעיל את מעבר ארז, שוב תחת פיקוח מנגנוני הביטחון של הרשות, ובכך למעשה יוסר ה"מצור" על עזה.

בכיר בחמאס הבהיר בשיחה עם וואלה! חדשות כי ארגונו אינו שולל את הרעיון, אך הוסיף כי "הדבר צריך להיעשות בתיאום ובהתייעצות עמנו". עם זאת, הבכיר הדגיש כי לחמאס דרישות נוספות כמו הסרת המצור וכן שחרור האסירים ששוחררו במסגרת עסקת שליט ונעצרו מחדש לאחר החטיפה והרצח של שלושת הנערים הישראלים.

לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

(עדכון ראשון: 21:18)

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully