וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבעיה האסטרטגית שרק פעולה קרקעית תוכל לפתור

16.7.2014 / 11:24

בעוד בישראל נחשפים יום-יום לשיגורי הרקטות, בצה"ל חוששים דווקא מהמנהרות ההתקפיות של חמאס ברצועת עזה. קצין בכיר: "אין לי ספק שתמרון קרקעי יביא הישגים גדולים"

צילום: ניב אהרונסון, קובי אליהו, משה ראובינוב, רן צימט, דובר צה"ל, רויטרס; עריכה: גדי וינסטוק; קריינות: אביב אברמוביץ'

גוברים הקולות של קצינים בכירים בצה"ל הקוראים לפעולה קרקעית נגד מערכת המנהרות ההתקפיות שבנה חמאס בשנים האחרונות. קצין בכיר בצה"ל מסר לוואלה! חדשות אם יתקיים מהלך כזה, יושג פתרון לבעיית המנהרות. "חמאס יודע לייצר עשרות רקטות חדשות כל חודש, אבל אם נהרוס מנהרות בפעולה קרקעית, יידרשו לו לפחות ארבע שנים לבנות חדשות", אמר הקצין. "השיגורים יתגברו אבל יש לנו 'כיפת ברזל' ודי מיירטים לטפל בזה. אין לי ספק שתמרון קרקעי יביא הישגים גדולים יותר".

מבצע "צוק איתן" - כל הכותרות:
האפליקציה החדשה שמסייעת לכבדי שמיעה בשעת חירום
בית נפגע משברי רקטה בתל אביב, פצועה קל בבאר טוביה
אולטימטום צה"ל פקע: תושבי זייתון וסג'עייה לא התפנו

בתחילת מבצע "צוק איתן" ניסה ארגון חמאס לבצע פיגוע נגד חיילי צה"ל ואזרחים באמצעות מנהרה התקפית שנחפרה מתחת לגדר. כשהבין כי היא נחשפה וכי בכוונת צה"ל לתקוף אותה, החליט הארגון להפוך אותה למנהרת תופת, הפעיל אותה ופוצץ באמצעותה מבנה סמוך למגדל תצפית. באותה העת היו במנהרה שמונה מחבלים, והם נהרגו בפיצוץ.

הפיגוע הסתיים ללא נפגעים בצד הישראלי, אך בצה"ל מוטרדים וטוענים כי יש עוד כמה מנהרות מסועפות דומות לאורך כל רצועת עזה. "יש עוד מנהרות דומות שחצו את קו הגדר לתוך שטח מדינת ישראל", הודה הקצין והוסיף: "אין עד היום אמצעי שיודע לאתר מנהרה. יש לנו אמצעים תומכים שנותנים לנו כיוון, אבל לא פתרון של מאה אחוז".

צה"ל חשף מנהרת טרור מרצועת עזה לשטח ישראל, אוקטובר 2013. AP
עוד כמה מנהרות כאלה קיימות לאורך הרצועה. מנהרת טרור שנחשפה בשנה שעברה/AP

בצה"ל נערכו כבר בתחילת המבצע לאפשרות שחמאס יפעיל מנהרות התקפיות נגד כוחות הצבא והיישובים הסמוכים לגדר ומעריכים כי הזרוע הצבאית של חמאס, בשיתוף הג'יהאד האיסלאמי, ינסו להפעיל מנהרה כמהלך סיום לפני הפסקת אש. "אני סומך על המפקדים ועל הלוחמים שאם יורה הדרג המדיני על פעולה קרקעית, הם יביאו את ההישג. זה יכול לקחת שבוע, שבועיים אבל הם יביאו פתרון לבעיית התת-קרקע".

sheen-shitof

מחיר חסר תקדים

המכשיר של הישראלים שהמציאו את מסירי השיער בהנחה בלעדית

בשיתוף Epilady
שר הביטחון משה (בוגי) יעלון מסייר בפיקוד דרום ובאוגדת עזה, 29 באוקטובר 2013. אלון בסון, משרד הביטחון
השיגורים יתגברו, אבל יש "כיפת ברזל". שר הביטחון מסייר במנהרה שנחשפה בחודש מרץ האחרון/משרד הביטחון, אלון בסון

לכל אחת מחטיבות חמאס יש יכולת לשגר רקטות לטווח קצר, בינוני וארוך. כמו כן, יש לחמאס יכולות בים, מטענים, צלפים, לוחמים רגליים, כוחות מיוחדים, כוחות נ"ט, חוליות משגרי פצצות מרגמה, וחמושים. הנשק האסטרטגי של כלל החטיבות הן הרקטות ארוכות הטווח והמנהרות ההתקפיות. חטיבות חמאס ערוכות לכניסה קרקעית של צה"ל, לא רק באמצעי לחימה ובתכניות לחימה מסודרות, אלא גם באמצעות מתחמי לחימה תת-קרקעיים שיאפשרו להם לנוע מאזור לאזור ובה בעת לפגוע בחיילים ולנסות לחטוף חיילים.

"בצה"ל עוקבים כבר תקופה ארוכה אחרי התעשייה הצבאית שהתפתחה ברצועת עזה בעקבות סגירת המנהרות וסיכול הברחות הנשק", סיפר הקצין הבכיר. "מומחים של חמאס יצאו לסוריה, למדו וחזרו לרצועה. הם עומדים מאחורי פיתוח וייצור הרקטות". על שינוע הרקטות, האחסון שלהם ותכניות האש אחראים מפקדי הגדודים של חמאס, המתקשרים עם הפעילים ועם המטה הבכיר באמצעות איגרות ושליחים.

כוחות צה"ל מחוץ לרצועה, מבצע צוק איתן, יולי 2014. רויטרס
יש תכנית מוכנה לפעולה קרקעית. כוח צה"ל מחוץ לרצועת עזה/רויטרס

הקצין הוסיף: "אני סומך על המפקדים ועל הלוחמים שאם יורה הדרג המדיני על פעולה קרקעית, הם יביאו את ההישג. זה יכול לקחת שבוע, שבועיים אבל הם יביאו פתרון לבעיית התת-קרקע".

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully