וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בנט: אם האש תימשך - תגובת ישראל תהיה קשה

המתווה המצרי להפסקת אש שהתקבל בקבינט עורר התנגדות רבה, בין היתר בבית היהודי, שבו טוענים שמדובר ב"טעות היסטורית". בשמאל בירכו, אך טענו: "יש לשוב אל שולחן המו"מ"

מתוך המשדר המיוחד של וואלה! חדשות

בימין קיבלו בזעם את החלטת הקבינט המדיני-ביטחוני הבוקר (שלישי) לאשר את הסכם הפסקת האש שיזמה מצרים. שר הבינוי והשיכון אורי אריאל (הבית היהודי), שיו"ר מפלגתו נפתלי בנט התנגד בישיבת הקבינט למהלך, כתב בעמוד הפייסבוק שלו כי ההחלטה היא "טעות אסטרטגית" ודימה אותה לבניית מסילת רכבת בלי לסלול את הקילומטר האחרון. "ההתרסקות במקרה כזה היא בלתי נמנעת. לאף אחד אין ספק שזה רק שאלה של זמן עד שיחזרו הטילים על ישראל. את ראש הנחש צריך לרוצץ ולא לתת לו לנוח, ואין ספק שתושבי ישראל יצטערו על חוסר היכולת המדינית לקבל הכרעה אמיצה שכזו", כתב השר.

בנט, אף שהתנגד להצעת הפסקת האש, סירב לתקוף את ראש הממשלה ואת שר הביטחון. לדברי מקורביו של בנט, הוא סבור כי מדובר בטעות בעת הזו. עוד הוסיפו בסביבתו של בנט כי האווירה נגד חמאס בקבינט הייתה קשה מאוד, וכי נאמר שם שאם יסטה הארגון מהיוזמה וימשיך לירות, תגובת ישראל תהיה קשה וחריפה מאוד. בנט עצמו סירב להתייחס להחלטה שאליה התנגד באופן רשמי.

"צוק איתן": כותרות אחרונות
יום בחיי תושבי מרחבים: "חמאס לא יכתיב את חיינו"
לקראת הסכם: שעתה הקשה ביותר של הנהגת חמאס
הנשיא אובמה: "תומך בהפסקת אש, מצדד בישראל"

חבר הכנסת אורי אריאל ,מבקר המדינה השופט בדימוס מיכה לינדנשטראוס נותן ליו''ר הכנסת ראובן (רובי) ריבלין את הדו"ח על השריפה בכרמל, יוני 23012. מגד גוזני
השר אורי אריאל/מגד גוזני

חבר סיעתו של אריאל ח"כ יוני שטבון אמר כי כל עוד לבני ולפיד בקבינט, נגזר על תושבי הדרום לחיות באיום מתמיד. "ישראל העניקה לחמאס במו ייאושה את תמונת הניצחון שחיפש. זו טעות אסטרטגית שתעלה לנו במחיר דמים", טען ח"כ שטבון. "בפני טרור לא מתרפסים, טרור מרסקים. הגיע הזמן לחזור לממשלה הטבעית של המחנה הלאומי עם המפלגות החרדיות. ממשלה כזו תדע לקבל את ההחלטות הנכונות".

גם ח"כ אלי ישי (ש"ס) יצא נגד ההחלטה ואמר כי הפסקת אש בעת הזאת היא "סטירת לחי לאזרחי ישראל כולם". לדבריו, לממשלת ישראל יש מחויבות לביטחונם של אזרחי ישראל, והפסקת האש סותרת נחרצות מחייבות זו. "הייתה לנו החובה והיכולת למוטט את תשתיות חמאס ולהחזיר את עזה עשרות שנים אחורה", הוסיף ישי.

עוד בטרם אושר הבוקר ההסכם, אמר סגן שר הביטחון דני דנון שמדובר בטעות קשה. "הסכמה להפסקת אש תהווה סטירת לחי לכל תושבי ישראל", אמר דנון. חברתו לסיעה, יו"ר ועדת הפנים ח"כ מירי רגב, קראה לראש הממשלה להגיע להכרעה צבאית בעניין עזה, שתחליש את חמאס. "חלון הזדמנויות זה לא יחזור על עצמו, וכל הפסקת אש עם חמאס תאפשר לו לחזור לכוחו", אמרה.

הצעה שאסור לפספס

תתחדשו לחג עם סדרת tami4edge וקבלו סחלב חגיגי מתנה

לכתבה המלאה

"טוב שנתניהו לא נגרר אחר בנט וליברמן"

מנגד, בשמאל בירכו על החלטת הקבינט. יו"ר האופוזיציה ח"כ יצחק הרצוג הביע תמיכה בהסכם, אך הוסיף: "אם הממשלה לא תדע לתרגם את הפסקת האש לבסיס להתנעה מדינית מחוללת שינוי, היא תהפוך להיות חסרת ערך", אמר הרצוג. "לצערי, נתניהו לא ניצל את שנות השקט שניתנו לו כדי להביא להסדר מדיני, והגיע הזמן שנפסיק עם הלופ האינסופי הזה ונבין שהפתרון היחיד שישמור על ביטחון ישראל הוא הסדר מדיני ארוך טווח".

חברתו לסיעה ח"כ שלי יחימוביץ' אמרה כי מדובר ב"סיום טוב והגיוני למבצע מוצלח ומדוד", שבו הן צה"ל והן החברה הישראלית הפגינו חוסן, עוצמה ולכידות. "ראש הממשלה נתניהו הפגין קור רוח ואחריות במבצע זה, וטוב שלא נגרר אחרי איומיהם ותביעותיהם של השרים בנט וליברמן", ציינה חברת הכנסת. "כעת, אחרי הפגנת העוצמה הישראלית, יש לשוב אל שולחן המשא ומתן עם הרשות הפלסטינית ולחתור להסדר מדיני".

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם טוני בלייר, יוני 2014. חיים צח, לשכת העיתונות הממשלתית
"הקהילה הבינלאומית תעניק את הגיבוי המלא ליוזמה זו". נתניהו וטוני בלייר/לשכת העיתונות הממשלתית, חיים צח

יו"ר מרץ, זהבה גלאון, בירכה אף היא על המהלך. "נכון עשה הקבינט שקיבל את ההחלטה להפסיק את האש מתוך הבנה שאין דבר כזה חיסול תשתיות הטרור בכוח. כעת מוטל על חמאס לכבד את ההסכמות", אמרה גלאון. "האתגר שעומד כעת לפני ראש הממשלה הוא לא להסתפק בשקט זמני ולחזור על עוד מבצע ועוד מבצע, אלא לפעול באומץ ולחזק את אבו מאזן כנציג הלגיטימי של העם הפלסטיני, ולהציג חזון מדיני אמיתי של סיום הסכסוך וגיבוי הליגה הערבית כדי לשים סוף למעגל הדמים".

"סיכוי אמיתי להגיע לפתרון מלא"

בתגובה להתפתחויות הדיפלומטיות אמר הלילה טוני בלייר, נציג הקוורטט למזרח התיכון: "אני מברך על ההצעה המצרית שקוראת ליישום הפסקת אש - מה שיאפשר סיכוי אמיתי להגיע לפתרון מלא וארוך-טווח בנוגע לעתידה של רצועת עזה". עוד אמר: "הפסקת אש יכולה לעצור את אובדן החיים הטראגי ואת ירי הרקטות על ישראל – וכן לפתוח את האפשרות לשינוי יסודי בעזה. הקהילה הבינלאומית תעניק את הגיבוי המלא ליוזמה זו".

לדברי בלייר, המשמש נציג הקוורטט זה שבע שנים, האפשרות לשינוי נעוצה ב"פתיחת העולם בפני יושבי הרצועה" ובהפסקת כל סוג של אלימות, ובמתן ביטחון קבע לישראלים מפני מתקפות טילים, מנהרות וטרור. "התקווה שמביאה איתה הפסקת האש תיתן תוקף לאסטרטגיה ארוכת-טווח בנוגע לעזה ולגדה המערבית".

לפניות לכתב עמרי נחמיאס: omri_n@walla.net.il
לפניות לכתב אמיר תיבון: amir.tibon@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully