וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"שביתת הרעב נכשלה": הסיכום של שב"ס עם העצירים

העצירים הפלסטינים הבינו שמחאתם נגד ישראל לא נושאת פרי ושתשומת הלב העולמית נתונה כעת למונדיאל. בשב"ס מרוצים מההישג, והסכימו בצעד של מחווה לא להעמיד לדין את האסירים

רכב של שירות בתי הסוהר בו מועבר יצחק אברג'יל שנחת בנתב"ג, ינואר 2014. יותם רונן
בשב"ס התחייבו שלא לפעול משמעתית נגד המוחים/יותם רונן

76 העצירים הפלסטינים הכלואים בישראל הפסיקו הלילה את שביתת הרעב בה פתחו לפני יותר מחודשיים, והבוקר (רביעי) מתברר כי הסיבה לכך נעוצה למעשה בכישלון מאבקם במעצרים המנהליים. בגורמים שהביאו להפסקת השביתה ניתן למנות את פעולת צה"ל בשטחים בעקבות חטיפת שלושת הנערים (שהעלתה את מספר המעצרים המנהליים), את הקרבה לחודש הרמדאן ואפילו את משחקי המונדיאל.

בשירות בתי הסוהר (שב"ס) אמנם הסכימו לחתום עם האסירים על התחייבות שלא יתבצע הליך משמעתי נגד אלה ששבתו רעב ושהם לא יועמדו לדין בשנה הקרובה, אולם מדובר במחווה של כבוד שלא פוגעת בהישג המשמעותי מול המחאה הפלסטינית.

עוד בנושא
גזירות האסירים הביטחוניים: לא יצפו במונדיאל
ישראל תחמיר את תנאיהם של אסירי חמאס
דעה: הזנה בכפייה היא עינויים

"זה החל בשביתת רעב בה לקחו חלק למעלה מ-200 אסירים. לאחר זמן מה הצטמצמה השביתה ל-110 אסירים, ואתמול עמד המספר על 76 בלבד", אמר גורם ביטחוני בכיר לוואלה! חדשות. "ערב חטיפת שלושת הנערים, עמד נושא שביתת האסירים בראש סדר היום ברחוב הפלסטיני, והדבר נתן גב לאסירים השובתים - אך מרגע החטיפה ופתיחת פעולת צה"ל ביהודה ושומרון, הנושא נדחק ומה שנותר הוא הלחץ הצבאי על הגדה".

"תוסיף לזה את העובדה שהחלו משחקי המונדיאל ואת זה שהתקשורת העולמית עסוקה במשחקים, ולא במה שקורה בעיראק בסוריה או בשביתת האסירים, וזה עשה את שלו. מעבר לכך, צפינו שבסמוך לרמדאן תהיה שבירה של השביתה - ואכן, ככל שהתקרבנו למועד הייתה ירידה במספר השובתים", הוסיף. גורם נוסף הוסיף כי אחרי שבשב"ס הבינו את הלך הרוח וקיבלו איתותים מהצד השני בנוגע לסיום השביתה - התקבלה גם הפנייה של העצירים שלא להעמידם לדין.

מעבר לכך, ואף שאין לכך קשר ישיר לשביתה האמורה, בימים האחרונים הוחמרו תנאי הכליאה של אסירי חמאס בבתי הכלא בשל חטיפת הנערים. בין היתר, נשללו מהם שורת זכויות כמו צפייה במונדיאל, קבלת עיתונים, ביקורים ושירותי קנטינה.

"לעורר אינתיפאדה באמצעות שביתת הרעב"

גורם פלסטיני בכיר מטעם פתח, המעורה בסוגיית האסירים, אישר בפני וואלה! חדשות כי בתקופה האחרונה אמנם התקיימו דיונים בין העצירים לשב"ס וכי אף הושג סיכום על שיפור מסוים בתנאי מעצרם, אולם הוא הודה שהסיבה הראשית להפסקת השביתה קשורה בדחיקת הנושא מסדר היום הפלסטיני.

לדבריו, הנהגת השובתים פעלה באופן מציאותי והבינה כי חרף הניסיון ללחוץ על ישראל, זרועות הביטחון מוסיפות לעצור פלסטינים רבים בכל רחבי הגדה - במיוחד בימים האחרונים, לאור מבצע "שובו אחים". הגורם לא פסל את האפשרות שהפסקת השביתה קשורה גם לחוק ההזנה בכפייה שעבר בקריאה ראשונה בכנסת.

בנוסף, בפתח וברשות האשימו את חמאס בכך שהוא יוצר פרובוקציות ואף מנסה לעורר אינתיפאדה שלישית באמצעות שביתת הרעב. בהמשך היום יכנס שר האסירים הפלסטיני עיסא קראקע מסיבת עיתואנים ברמאללה בנוגע להתפתחויות האחרונות.

לפניות לכתב אבי אשכנזי: Aviash123@walla.co.il
לפניות לכתב אבי יששכרוף: aviissacharoff@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully