וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ישראל נגד שובתי הרעב: כך יזינו אסירים בכפייה

23.6.2014 / 20:12

החוק הזנה בכפייה, שיובא בשבוע הבא לאישור הכנסת, נועד למנוע מפלסטינים למות בכלא הישראלי, אולם הוא עלול לעורר ביקורת בינלאומית. רופאים יכולים לעמוד בפני תביעה בחו"ל

אסיר פלסטיני בכלא הדרים מסמן וי. AP
אסיר פלסטיני מסמן "וי" בכלא/AP

חוק מניעת נזקי שביתת רעב, או כפי שהוא מוכר יותר בשמו "חוק הזנה בכפייה", שיעלה בשבוע הבא להצבעה בקריאה שנייה ושלישית, מעלה שאלות מורכבות לא רק בין חברי הכנסת שמתבקשים לאשרו – אלא יש לו גם השלכות על הרופאים המטפלים בעצורים ואפילו על הזירה הבינלאומית.

המשנה ליועץ המשפטי לממשלה רז נזרי ומנכ"לית משרד המשפטים אמי פלמור קיימו היום שיחה עם כתבים במסגרתה הסבירו כיצד יתבצע החוק השנוי במחלוקת שנמצא בעין הסערה בימים אלה.

עוד בוואלה! חדשות
סוריה מגיבה לתקיפת ישראל: הפרה בוטה של ריבונותנו
הבן שנשבר, והד-נ-א על הרובה: כך פוענח רצח הקצין
האחים מתו ב"ציר המוות" - שר התחבורה יועמד לדין?

מטרת החוק המוצהרת היא להציל אסיר ששובת שביתת רעב, אשר מסכנת את חייו באופן ממשי. ברמה המעשית, נועד החוק למנוע מצב בו אסירים ביטחוניים מתים בכלא הישראלי – דבר שעלול להצית גל מחאה בקרב הפלסטינים וביקורת בעולם.

הפרוצדורה שמציע החוק באה בשלבים. אם אסיר בכלא מסרב לאכול או לקבל טיפול, מתכנסת ועדת האתיקה של שב"ס שבסמכותה לאשר לרופא מטעמה לתת לו תוסף. אם האסיר ממשיך בהתנגדותו, ומצבו מידרדר, הוא לרוב מפונה לבית החולים שם אחראית עליו ועדת האתיקה של המוסד הרפואי עצמו. לבסוף, מי שיאשר את ההזנה בכפייה כדי למנוע מוות יהיה גורם שיפוטי ולא מנהלי, כלומר שופט בית משפט מחוזי או סגנו. את האסיר תייצג הסנגוריה הציבורית וטיעוניו יובאו בפני השופט.

מדינות כמו אוסטרליה, ארה"ב וגרמניה – אישרו כבר חוק דומה להזנה בכפייה. גם בית דין האירופי לזכויות אדם קבע בעבר שניתן להאכיל בכוח אסיר אם עשוי להיגרם לו נזק בלתי הפיך. האמנות האוסרות על כך, דוגמת אמנת טוקיו ואמנת מלטה, אינן אמנות משפטיות מחייבות ולכן לא מדובר בחריגה מנהלים בינלאומיים. יצוין כי לפי החוק החדש, רופא יכול לא לשתף פעולה עם הזנה בכפייה. עם זאת, רופא שכן ייקח חלק בהזנה עלול להיות חשוף לתביעה במדינות בהן הדבר אסור בחוק, דוגמת קנדה ובלגיה. במקרים כאלה, בדומה לאנשי צבא שמואשמים בפשעי מלחמה בחו"ל, המדינה תעמיד הגנה משפטית לרופאים.

לפי משרד המשפטים, הרציונל הוא שהאסירים אינם רוצים למות, ושהם מנסים להשיג רווח כלשהו באמצעות שביתת הרעב. "מי שיעשה בסוף את האיזון בין רצון החולה לערכים אחרים כמו קדושת החיים, הוא השופט", נטען. ההזנה עצמה תתאפשר על ידי הפעלת כוח סביר לפי מי שמוגדר בחוק כרשאי, כלומר המטפל.

לפניות לכתבת גלי גינת: gali.gnt@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully