וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המהלך שסודק את המונופול של חיל האוויר על השמים

8.5.2014 / 15:42

מערכת חדשה לייצור נקודות ציון החלה מהפכה בתלת-ממד, כזו שתשנה את המערכה הבאה. "מחבל מאייש מבנה, ובעוד חמש דקות כבר לא יהיה שם. אתה רוצה לדייק, עד השחלה של טיל דרך חלון"

משמר כבוד לרמטכ"ל היוצא, רב אלוף גבי אשכנזי, פברואר 2011. דובר צה"ל
עבודת נמלים מדוקדקת. גנץ מקבל את השרביט מאשכנזי/דובר צה"ל

בטקס העברת הפיקוד על צה"ל מרב-אלוף גבי אשכנזי לרמטכ"ל בני גנץ, מסר הרמטכ"ל הקודם למחליפו מסמך חשוב – חוברת ובה בנק המטרות של צה"ל בעזה. מדובר בתוצר של עבודת נמלים מדוקדקת שנעשתה בצה"ל ובשב"כ בכל הרבדים, והוא כולל פתחי מנהרות, בתי מחבלים, מחסני נשק, מפקדות, מחנות אימונים ועוד. "רשימת המכולת" המבצעית הזאת דורשת לא רק יכולת איתור, זיהוי והפללה, אלא גם תחזוקה, שכן מספיק שמחבל אחד יחליט להתקין סורגים בחלון ביתו – וסוג החימוש שתכננו לשגר לשם ישתנה. בנק המטרות שהגיש אשכנזי לגנץ התאדה תוך יומיים מתחילתו של מבצע "עמוד ענן", ומאגר חדש של מטרות החל להתגבש תוך כדי לחימה.

גנץ רוצה, ובצדק, להפוך את צה"ל למדויק ומהיר יותר כדי לקצר את משך המלחמות ולמנוע נזק אגבי וביקורת עולמית על פגיעה בבלתי מעורבים. לכן, בשנים האחרונות רכש צה"ל מערכות נשק ואמצעי חימוש מדויקים עבור כוחות האוויר, אך גם עבור אלה שביבשה ובים. ללא ספק, המהלך סודק את המונופול של חיל האוויר על השמים, אך הוא מגדיל משמעותית את קצב תקיפת המטרות.

קצין איסוף - טורים קודמים:
היי דרומה: על המעבר של מועדון ה-700 פלוס לנגב
המלחמה על הגדר: הונאה היא שם המשחק
איש הצללים שפועל בקרקעית: התפקיד הקריטי בחיל הים

שיגור רקטות מעזה במבצע עמוד ענן, 2012. AP
בנק המטרות התאדה תוך יומיים. רקטה משוגרת מרצועת עזה בימי "עמוד ענן"/AP

התנאי להפעלת הציוד המתקדם, המסוגל לפגוע במטרה במרחק של עשרות קילומטרים, הוא נקודת ציון (נ"צ) מדויקת. כיום אורך התהליך שעות, במקרה הטוב, וכדי להפיק אותו יושבים מומחים בצבא שעברו הסמכה ארוכה, תוך שימוש במכשיר סטראוסקופ שהוא מורכב להפעלה. הלחץ לקדם את המהפכה המדויקת נובע מהחשש שמשך הלחימה הבאה שתיכפה על צה"ל יתארך מעל למצופה. בזמן הזה ייפלו מדי יום מאות טילים ורקטות עם ראשי נפץ כבדים, יותר ממה שישראל חוותה בשנים האחרונות. יחד, הם ייצרו אפקט קטלני על העורף הישראלי, ובכלל זה מאות הרוגים ואלפי פצועים.

צה"ל נדרש להימתח עד קצה גבול היכולת שלו על מנת להלום ביעדי האויב בלבנון או ברצועת עזה. לשם כך הוא נדרש לעבוד על הקמה ותחזוקה של בנק מטרות רחב. מניתוח של מלחמת לבנון השנייה ושל שני המבצעים הגדולים שבאו אחריה, עופרת יצוקה ועמוד ענן, התברר שבנק המטרות מתרוקן אחרי ימים אחדים של לחימה. צה"ל נדרש להקים פס ייצור מהיר ויעיל כדי לעבות את בנק המטרות תוך כדי תנועה. את הפער זיהה מפקד חיל האוויר לשעבר, אלוף (במיל') עידו נחושתן, מיד אחרי מלחמת לבנון השנייה. בנק המטרות נגמר במהירות. טייסי חיל האוויר עברו ל"שיטת הציד", אך גם כשזיהו מטרות התקשו לתקוף אותן במדויק ואז הדביקו לצה"ל את מה שהוגדר "דשדוש".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

בשלוש לחיצות כפתור

המנהל לפיתוח אמצעי לחימה ותשתית טכנולוגית (מפא"ת) במשרד הביטחון החליט להרים את הכפפה, השקיע בחברת "נס" הישראלית לפיתוח יכולת הייצור של נ"צ מדויק בתלת-ממד תוך פרקי זמן של דקות ספורות. ב"עמוד ענן" הותקנה המערכת המתקדמת של "נס" בכמה מוקדים בצה"ל, ולאחר שייצרה אלפי מטרות ביום, היא הוכתרה כמבצעית. "זמן החיים של מטרה הוא קצר מאוד", מסביר טייס קרב בכיר במילואים. "מחבל מאייש מבנה אחד, ובעוד חמש דקות הוא כבר לא יהיה שם. כדי להשמיד את המטרה אתה חייב להיות צעד אחד לפני ולשם כך כל מעגל האש צריך להתקצר, כולל הדרך להפקת הנ"צ. יש הרבה 'ברבורים' ברשת בדרך לכוון את מערכות הנשק המדויקות אל המטרה. ברגע שיש לך נ"צ מדויקת, זה נפתר בשלוש לחיצות כפתור – הראשונה שמייצרת את הנ"צ, השנייה שמעבירה אותו לגורם שמשגר את הטיל והשלישית לגורם שלוחץ על ההדק".

הדמיה למערכת המייצרת מטרות תלת-ממד, מאי 2014. יח"צ, אסור להשתמש
פרקי זמן של דקות ספורות. הדמיה של המערכת החדשנית/אסור להשתמש, יח"צ

הדילמה של קיצור משכי הזמן בדרך להשמדת המטרה היא לא בעיה בלעדית של כוחות האוויר, אלא נוכחת גם בקרב כוחות היבשה והים. כאן המקום לציין כי זרוע היבשה הולכת לעבר חימוש מדויק – שריון וארטילריה, רקטות מרגמות ופגזים. אחת היחידות הקרביות המוכרות הלינה כי בזמן שהיא מכתרת מבנה ורוצה ללכוד מבוקש שעלול להימלט ממנו, מתקשים צלפיה להעביר את המידע המדויק אחד לשני בזמן אמת. כדי לשפר את רמת הקטלניות, פיתחה חברת "נס" בשיתוף צה"ל מערכת שליטה ובקרה (שו"ב) מתקדמת שמאפשרת להעביר צילום וידאו בשידור חי בין כל הלוחמים בקרב הכוח הפושט וכן למפקדה העורפית. המערכת שייצרה החברה התבררה כהצלחה, ולכן הוטמעה ביחידות נוספות.

כך, בשקט-בשקט, נוצרה לה מהפכה מודיעינית שתשנה את פני המערכה הבאה. כיצד זה עובד? המערכת שייצרה "נס" היא מנוע חיפוש מתקדם בעל אלגוריתם עם מאפיינים ייחודיים שיודע לאתר מתוך מאגר גדול ביותר את התמונות שצולמו ביום ובלילה על ידי לוויינים, כלי טיס נושאי מצלמות מתקדמות, בלוני תצפית או תצלומים מהקרקע. ומה נותר למפעיל לעשות? ללחוץ לחיצה אחת על המסך, על המטרה.

בעבר נדרש טייס להסתייע בעיניים חדות ובתצלום אווירי (תצ"א) – וגם במזל – על מנת להטיל פצצה בדיוק רב, או להמתין כחצי יממה עד שייצרו עבורו את נקודת הציון המדויקת. כשכבר היה מוכן לתקיפה, המחבל עם האמל"ח היה נעלם. כיום, מנוע החיפוש של המערכת מאתר תוך דקה אחת כמה תמונות שבהן נראית המטרה ומנפק דוח הכולל מספר נ"צ, הערכת הדיוק של הפגיעה במטרה והערכת המרחק של המטרה מהקרקע.

האתגר הבא: להשמיד את כל המטרות

מיקי אדלסבורג, מנהל חטיבת מערכות ב"נס", מסביר: "במפה או בתמונה שאתה רואה מול העיניים יש אי-דיוק אינהרנטי שנובע מאיכות הצילום ומהסנסור עצמו שבאמצעותו היא צולמה. כמו כן, כתוצאה מכך שאתה דוקר את הפיקסל על המסך, יש גם סטייה. לכל רכיב בדרך יש סטייה, וכשהן מצטברות אחת על השנייה הן הופכות יחד לסטייה משמעותית. כדי לשלוח חימוש מדויק אתה נדרש לקבל רמת דיוק של מטרים ומטה, ואת זה אני פותר".

חיסול סלאח שחאדה בשנת 2002. Adel Hana, AP
כבר מזמן לא משתמשים בחימוש לא מדויק. חיסול סלאח שחאדה ב-2002/AP, Adel Hana

מטרת המערכת המתקדמת היא לא לייצר רק מטרות לתכנון ולאיסוף מודיעין לשם תקיפה. היא יכולה לשמש גם לניווט הכוחות, סיוע לכוחות מתמרנים בשטח מורכב ומניעת ירי דו-צדדי, וכבר בימים אלו היא מוטמעת במערכת "משואה" של זרוע היבשה.

"הצבא הולך ומצטייד בחימוש מדויק עבור כוחות הים והיבשה, כי אין לו ברירה", מוסיף טייס הקרב. "המציאות כפתה עליו את השיטה. כבר מזמן לא משתמשים בחימוש לא מדויק כמו הטלת טון חומר נפץ על ביתו של סלאח שחאדה (ראש הזרוע הצבאית של חמאס בעזה שחוסל ב-2002, וכתוצאה מכך נהרגו יותר עשרה ילדים ומבוגרים שהיו בקרבתו, א"ב). לשם כך אתה רוצה לדייק מאוד, עד כדי השחלה של טיל דרך חלון המבנה. בעבר הטייס היה משחיל את הטיל בעין או באמצעות לייזר. היום אתה מקבל נ"צ תלת-ממדי".

מטוס רעם F-15I של חיל האוויר של צה"ל משגר נורים במהלך טקס כנפיים, 2010. דובר צה"ל
"תתחיל לספור? אבל אתה טייס קרב". F15I של חיל האוויר/דובר צה"ל

מספר המפענחים שיושבים במרכז פענוח מודיעין מאוחד (מרפ"ם) בשגרה ובחירום סביב מכשור מתקדם הוא מוגבל מאוד, וכך גם קצב ייצור המטרה. המערכת המתקדמת של "נס" לא רק שמצמצמת את משך ייצור המטרה, אלא גם מבזרת את היכולת להפיק אותה. "בנק המטרות הוא צוואר בקבוק שאנחנו יודעים להתמודד אתו ביעילות", מוסיף אדלסבורג. "כרגע הוא תלוי באנשים מאוד מיומנים, ומחר זה יהיה תלוי באנשים שיעברו הכשרה קצרה ופשוטה. כל חייל יוכל לדעת איך עושים את זה אחרי חצי יום של הכשרה. תוך כעשר שנים עברנו מרמה שלייצר נ"צ מדויק לוקח שעות במקרה הטוב מאוד לרמה של שניות, ואם אתה רוצה להשחיל את הטיל דרך חלון או לבחור את הקומה הנכונה. תתחיל לספור? אבל אתה טייס קרב. אתה לא בהכרח נמצא מעל המטרה כדי לראות באמצעות מצלמה או בעין. נ"צ של המערכת פותר את הפער בדיוק גבוה מאוד. להעביר צילום וידאו בזמן אמת לכלים המרוחקים אחד מהשני זה מורכב, אבל להעביר נ"צ במסרון דרך מערכות שו"ב – זה הפך לקלי קלות".

לאחר שמהפכת הנ"צ המדויקת תוטמע בצה"ל, יצוף על פני השטח פער אחר: כיצד להשמיד את כל המטרות שהמערכת יודעת לייצר.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully