וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אחרי הפיצוץ במו"מ: צה"ל נערך להפרת השקט בגדה

30.4.2014 / 0:14

בימים שחלפו מאז הכריזו חמאס ופתח על פיוס, נרשם שקט יחסי ביהודה ושומרון. עם זאת, במערכת הביטחון יודעים שכל אירוע עם הרוגים בצד הפלסטיני יכול להצית את הרחוב

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
חיילי צה"ל מסיירים בקסבה בחברון בחול המועד פסח/מערכת וואלה!, צילום מסך

לאחר הפיצוץ במשא ומתן עם הפלסטינים, בצה"ל נערכים להתפתחויות הביטחוניות באזור יהודה ושומרון. בשלב זה, לא חל שינוי מבחינת הכוחות בשטח וההערכות הן שהתיאום הביטחוני עם הרשות יישמר למרות המשבר. "כרגע, אנחנו ממתינים ובוחנים כיצד ההחלטות המדיניות ישפיעו על השטח, אם בכלל", אמר גורם צבאי בשיחה עם וואלה! חדשות.

עוד חדשות מהארץ:
4,000 הפגינו בפרדיס: "'תג מחיר' - טרור"
הלך לעולמו חתן פרס ישראל פרופ' ראובן פוירשטיין
פעילי ימין מחו: "רוצים להתפלל חופשי בהר הבית"

בשבוע שעבר מאז הכריזו חמאס ופתח על הפיוס הפלסטיני, נרשמה ירידה מסוימת בכמות האירועים הביטחוניים. אפילו יום האסיר, שנמשך שלושה ימים, עבר בשקט יחסי. למרות שמדובר ביום הנמצא בקונצנזוס כלל-פלסטיני, בשלושת הימים השתתפו "רק" כ-5,000 בני אדם בהפגנות ברחבי הגדה המערבית,. בניגוד להערכות, אפילו בביתוניא, מול כלא עופר, התקיימה הפגנה מצומצמת של כמה בני נוער בלבד.

בכיר פתח עזאם אל-אחמד (משמאל), ראש ממשלת חמאס בעזה איסמעיל הנייה ובכיר חמאס מוסא אבו מרזוק, עם החתימה על הסכם הפיוס, אפריל 2014. AP
נציגי חמאס ופתח לאחר הפיוס/AP

כחלק מההיערכות, בצה"ל יבחנו אם יחול שינוי ברמת הפעילות מנגנוני הרשות נגד פעילי חמאס ברחבי הגדה, שגם כך קשה לומר שהייתה מסיבית. צה"ל מנסה לאפשר למנגנונים מרחב פעולה, אך ישנם אזורים – כמו מחנות הפליטים - בהם למנגנונים אין שליטה וצה"ל נאלץ להיכנס לתמונה בעת הצורך. כך, למשל, בחול המועד פסח חיילי צה"ל סייעו לשוטרים הפלסטינים לפזר הפגנה שכמעט יצאה מכלל שליטה בחברון, במסגרת יום האסיר.

חרף ההצהרות של הפלגים הפלסטיניים, קשה לדעת אם ההסכם בין פתח לחמאס יחזיק מעמד. בשנים האחרונות, נחתמו כבר שישה הסכמים ראשוניים שלא צלחו - ותוך זמן קצר הפיוס נכשל. אם הסכם הפיוס יבשיל להקמת ממשלת אחדות, לא ברור כיצד יתנהל התיאום הביטחוני מול ישראל ואם תמשיך הפעילות נגד פעילי חמאס.

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

בצה"ל מעריכים שלמצב הכלכלי הקשה ברשות ישנה משמעות מכרעת בכל הקשור לשמירה על השקט באזור. על פי ניסיון השנים האחרונות, כשהמשכורות משולמות והרווחה הכלכלית סבירה, הפלסטינים אינם יוצאים להתקומם. בתקופות בהם הייתה בעיה כלכלית, הפלסטינים יצאו לרחובות והפגינו נגד ישראל. כיום, המצב הכלכלי יציב פחות או יותר, ולכן ההערכה היא שלמרות פיצוץ המשא ומתן, השקט יישמר.

חשש שהסנקציות יעירו את הרחוב הפלסטיני

יחד עם זאת, בצה"ל חוששים שהחלטת הקבינט המדיני-ביטחוני להטיל סנקציות כלכליות על הרשות בעקבות הסכם הפיוס והפנייה הפלסטינית למוסדות האו"ם, תעיר את הרחוב הפלסטיני ותוביל להפגנות. בצבא מבינים שגם הבנייה בהתנחלויות מקוממת את הפלסטינים ועלולה להוביל לעימותים עם כוחות הביטחון.

בצה"ל יודעים שכל אירוע ביטחוני עם הרוגים בצד הפלסטיני יכול להוביל להתקוממות רחבת היקף ולכן דואגים להקפיד על ההנחיות ברמה הגבוהה ביותר כדי לא להוביל להתחממות השטח. לפי שעה, בצה"ל לומדים את המציאות, אך במקביל עורכים אימונים נרחבים על מנת להתכונן לכל התרחישים האפשריים, בהם עלייה חדה באירועי פעילות חבלנית על הצירים. כל האפשרויות נלקחות בחשבון ובהערכות המצב מועברות כל פיסות המידע כדי להתכונן ליום פקודה, אם יגיע.

לפניות לכתב שבתי בנדט: sben72@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully