וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דור של שהידים מתוסכלים צומח בגדה המערבית

22.3.2014 / 12:15

חיסולם של פעיל החמאס חמזה אבו אל-היג'א ושני מבוקשים נוספים לפנות בוקר בג'נין מתאר בדיוק את המציאות הנפיצה באזור, שלמצב הכלכלי הקשה ברשות יש חלק מרכזי בה. פרשנות

חמזה אבו אל-היג'א, מבוקש חמאס שנהרג מאש כוחות הביטחון במחנה הפליטים בג'נין, 22 במרץ 2014. צילום מסך מסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען", צילום מסך
בצה"ל הגדירו אותו "פצצה מתקתקת". חמזה אבו אל-היג'א/צילום מסך, צילום מסך מסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען"

אירוע כמו זה שהתרחש לפנות בוקר (שבת) במחנה הפליטים בג'נין, שבמהלכו נהרגו שלושה מבוקשים פלסטינים, בהם פעיל החמאס חמזה אבו אל-היג'א, מאש כוחות צה"ל, היה בעבר פותח כל מהדורת חדשות בערוצי הלוויין הערביים. אולם, לרוע מזלם של הפלסטינים, בתקופת דמדומי האביב הערבי, התקרית נדחקת לשולי החדשות, אם בכלל. הבוקר דיווח ערוץ אל-ג'זירה בהרחבה על ההפגנות של האחים המוסלמים במצרים, על הקרבות בסוריה במהלכן נהרגו 20 חיילים ליד חומס ועל המשבר באוקראינה. הסוגיה הפלסטינית, כך נראה, כמעט אינה קיימת.

עוד בנושא צבא וביטחון:
3 מבוקשים פלסטינים נהרגו בפעילות צה"ל וימ"מ בג'נין
אלוף פיקוד הדרום: חמאס רוצה ברגיעה, לא יורה רקטות
המנהרה שחושפת את תרחיש האימים בצה"ל

ההיתקלות של כוחות ימ"מ, שב"כ וצה"ל עם חמזה, בן 22, מתארת נאמנה את המציאות המתפתחת במחנות הפליטים. כוחות הביטחון הפלסטיניים מדירים את רגליהם ממחנות הפליטים בגדה, בעיקר זה של ג'נין ואלה של שכם (בלטה ועסכר). רק לפני כמה חודשים ניסו מנגנוני הביטחון של הרשות לעצור את אבו אל-היג'א, באירוע שזכה לביקורת ציבורית פלסטינית קשה נגד הרשות.

יש עוד עשרות "חמזות" במחנות הפליטים

חמזה, דור שני של מבוקשי חמאס, היה בנו של אחד מסמלי הארגון בגדה המערבית, ג'מאל אבו אל-היג'א, שעצור בישראל מאז 2002. האב איבד את עינו ואת ידו בפיצוץ של מטען חבלה בתחילת האינתיפאדה השנייה ולאחר מכן נעצר בידי ישראל והואשם בתכנון כמה פיגועי התאבדות. מאז, המנגנונים נמנעים מלהיכנס למחנה הפליטים.

בחודש דצמבר האחרון ניסתה ישראל לעצור את הבן, חמזה, אך הוא נמלט. במקום התפתחו אז עימותים קשים בין מאות צעירים וכוחות צה"ל. הלילה הצליחו כוחות הביטחון לכתר את המבנה שבו הסתתר אבו אל-היגא במחנה. הם קראו לו לצאת והוא ירה לעברם. שני שוטרי ימ"מ נפצעו ובחילופי האש נהרג המבוקש. בעימותים שפרצו לאחר מכן, נהרגו שני פלסטינים נוספים - אחד כאמור, איש הג'יהאד האסלאמי.

שלושה פלסטינים נהרגו מאש כוחות הביטחון במחנה הפליטים בג'נין, 22 במרץ 2014. צילום מסך מסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען", צילום מסך
אחד ההרוגים, הבוקר/צילום מסך, צילום מסך מסוכנות הידיעות הפלסטינית "מען"

ההתעלמות הזמנית של כלי התקשורת הערביים מהזירה הפלסטינית, ההיעדרות של מנגנוני הרשות מהמחנות והפעילות של כוחות הביטחון הישראליים בתוכם, לא ירגיעו את הזעם והתסכול הגואים בקרב תושבי מחנות הפליטים. המצב הכלכלי הקשה, כמו גם ההזנחה מצד הרשות הפלסטינית, מצמיחים דור שלם של פליטים צעירים שמוכנים להילחם ברשות מצד אחד ובישראל מצד שני, לצאת לאינתיפאדה שלישית ולהיהרג, בדומה לחמזה אבו אל-היג'א. גם בבלטה, בעסכר ואפילו בקלנדיה שליד ירושלים ניתן למצוא עוד עשרות "חמזות". האינתיפאדה הראשונה החלה במקומות האלה ובצעירים בגיל הזה. נותר רק לקוות שהשלישית עדיין רחוקה מאתנו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully