וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הותר לפרסום: חיל הים לכד ספינה ועליה טילים מאיראן לכיוון עזה

5.3.2014 / 13:19

לוחמי השייטת השתלטו על הספינה KLOSC בים האדום ואיתרו מאחורי שקי מלט עשרות טילי M-302 שהועמסו באיראן, הועברו לסודאן ואמורים היו להיות מועברים יבשתית לארגונים ברצועה

צילום: דובר צה"ל, דניאל בוק, לע"מ; עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

לוחמי שייטת 13 השתלטו לפנות בוקר (רביעי) על ספינת נשק שעשתה דרכה מאיראן לרצועת עזה, כ-1,500 קילומטרים מחופי ישראל. ספינת הסוחר ששמה KLOSC ועליה דגל פנמה נתפסה ב-5:30 בשעה שנשאה עשרות טילי M-302 המסוגלים להגיע לטווח של מאה עד 200 ק"מ, שהוסתרו מאחורי שקי מלט. הטיל, בעל ראש קרבי של יותר ממאה קילוגרמים, מיוצר בסוריה בעזרת טכנולוגיה איראנית. הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ שפיקד על המבצע מהבור בקריה נתן את האישור למפקד חיל הים, אלוף רם רוטברג, שהיה בזמן המבצע על סטי"ל בלב ים.

עוד בוואלה! חדשות:
תיעוד: שליח וואלה! עם הכוח הרוסי שהשתלט על יחידות נ"מ
לקראת הסכם: זקן נחקרת על הולילנד ביאח"ה
חשד: עובד עיריית הרצליה תקף מינית בן 4 בגן

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
הספינה KLOSC שנתפסה לפנות בוקר בים האדום/מערכת וואלה!, צילום מסך
טיל שנמצא על ספינה שנתפסה על ידי צה"ל מכיוון איראן לעזה. מרץ 2014. דובר צה"ל
אחד הטילים שנתפסו לפנות בוקר על הספינה/דובר צה"ל

לדברי גורם צבאי בכיר, הפעולה נעשתה ללא התנגדות. על פי ההערכה, הצוות שכלל 17 אזרחים כלל לא ידע כי בין המכולות מוסתרים טילים. הלוחמים ביצעו מעצר שקט והחלו לתחקר את אנשי הצוות. אנשי חיל הים מובילים כעת את הספינה לחופי אילת, וההערכה היא כי ההפלגה תימשך כמה ימים.

תחילת המבצע, שבו היו מעורבים קהילת המודיעין, חיל הים וחיל האוויר, הייתה במידע מודיעיני רגיש על אודות הברחת נשק – מהאיכותיות שנעשו אל רצועת עזה – העלולה להפר את המאזן באזור. משלוח של עשרות טילים הועבר באמצעות מטוסים ממפעלי הצבא הסורי לאיראן. אנשי משמרות המהפכה פעלו להסוואת הטילים בארגזים כך שייראו כציוד תמים ואזרחי. לאחר ההסוואה הועבר הנשק לעיראק כדי לטשטש את מסלול יציאת הנשק, ומשם הועלה הציוד על ספינת סוחר אזרחית שעשתה דרכה אל נמל העיר פורט סודאן שבסודאן, לחופי הים האדום. על פי ההערכות, המבריחים אמורים היו לפרוק את הנשק בנמל ולהעביר אותו לגבול סודאן-אריתריאה, משם לסיני – ולבסוף לידי ארגוני הטרור ברצועת עזה.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

דובר צה"ל, תא"ל מוטי אלמוז, אמר בצהריים בתדרוך לכתבים בקריה בתל אביב: "את התחמושת הכוללת נדע רק כשיגיעו לנמל אילת, שכן הם מועמסים באופן צפוף על האנייה".

ראש הממשלה בנימין נתניהו השוהה בארצות הברית קיים בלילה שורה של התייעצויות ביטחוניות טרם נתן את אישורו לפעולה. אחרי ההשתלטות שוחח נתניהו עם שר הביטחון יעלון, עם הרמטכ"ל גנץ ועם ראש המוסד תמיד פרדו ובירך אותם על המבצע. נמסר כי בשיחות אמר להם ראש הממשלה כי הוא "מבקש לברך את צה"ל, את גופי המודיעין של מדינת ישראל וכמובן את מפקדי וחיילי חיל הים שביצעו כאן מבצע מושלם של תפיסת אניית נשק איראנית חשאית".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

לדברי נתניהו, "בשעה שהיא מדברת עם המעצמות, בשעה שאיראן מחייכת ואומרת כל מיני דברי נועם, אותה איראן שולחת נשק קטלני לארגוני הטרור, והיא עושה את זה ברשת מסועפת של מבצעים חשאיים חובקי עולם במטרה להזרים רקטות, טילים וכלי נשק קטלניים אחרים כדי לפגוע באזרחים חפים מפשע. זאת איראן האמתית, ואסור שהמדינה הזאת תקבל לידיה נשק גרעיני", הוסיף.

ראש הממשלה בנימין נתניהו מקבל עדכון בדבר תפיסת הספינה שהייתה בדרכה לעזה מאיראן. מרץ 2014. לשכת העיתונות הממשלתית
בירך את ראשי מערכת הביטחון. ראש הממשלה נתניהו בהתייעצות טלפונית על המבצע, לצדו מזכירו הצבאי, אלוף אייל זמיר/לשכת העיתונות הממשלתית
טיל שנמצא על ספינה שנתפסה על ידי צה"ל מכיוון איראן לעזה. מרץ 2014. דובר צה"ל
טיל שנמצא על ספינה שנתפסה על ידי צה"ל מכיוון איראן לעזה. מרץ 2014/דובר צה"ל

שר הביטחון יעלון, שנכח במהלך המבצע בחמ"ל חיל הים לצד הרמטכ"ל בבור בקריה, אמר בצהריים כי "צה"ל וזרועות המודיעין מנעו ניסיון הברחה של נשק שמטרתו הייתה לפגוע באזרחי ישראל ולשבש את שגרת החיים במדינה".

לדברי יעלון, "שוב התברר כי איראן ממשיכה להיות יצואנית הטרור הגדולה בעולם, שמטרתה לערער את היציבות במזרח התיכון תוך ניצול ציני של נתיבי הסחר הימיים והפרת הדין הבינלאומי. איראן מאמנת, מממנת ומחמשת ארגוני טרור באזור וברחבי העולם, וניסיונה הכושל להעביר את הנשק שהתגלה הבוקר על ידי לוחמי הקומנדו הימי הוא הוכחה נוספת לכך. המשטר האיראני ממשיך להונות את העולם, ובמקביל להצגת פנים מחייכות מוסיף להיות הגורם המסוכן ביותר לשלום העולם. הניסיון האיראני להעביר נשק לעזה מהווה הוכחה נוספת כי הרצועה היא ישות טרוריסטית בחסות איראנית, שמכינה עצמה לפגיעה בעומק ישראל".

שר הביטחון, משה (בוגי) יעלון ורמטכ"ל בני גנץ בעת השתלטות לוחמי הקומנדו הימי על אניית הנשק האיראנית, בחמ"ל חיל הים בזמן המבצע. מרץ 2014. אריאל חרמוני, משרד הביטחון
"איראן ממשיכה להיות יצואנית הטרור הגדולה בעולם". יעלון וגנץ בקריה, במהלך מבצע ההשתלטות/משרד הביטחון, אריאל חרמוני

משרד החוץ הודיע כי ישראל תגיש תלונה רשמית למועצת הביטחון ולוועדת הסנקציות של האו"ם. "איראן חוזרת ומפרה את החלטות מועצת הביטחון 1747 ו-1929 האוסרות עליה לייצא נשק כלשהו. בהברחת הנשק לרצועת עזה היא מפרה את החלטות מועצת הביטחון 1373 ו-1860", נמסר בהודעת המשרד.

ארגון הטרור חמאס הפועל ברצועת עזה הכחיש בתוקף כל קשר לאמצעי הלחימה שנתפסו. "זהו שקר ישראלי חדש המכוון להצדיק ולהאריך את המצור על עזה", אמר טאהר א-נונו, דובר ממשלת חמאס. הוא הגדיר את הפרסומים הישראליים בנושא "בדיחה מטופשת".

היסטוריה של הברחות נשק בספינות

בנובמבר 2009 תפס הקומנדו הימי את אניית הנשק פרנקופ סמוך לחופי קפריסין. היא הובאה לנמל אשדוד, כשעל סיפונה, בתוך מכולות, אלפי טילים ופגזים ותחמושת מסוגים שונים.

בינואר 2002 הייתה זו הספינה "קארין איי" שנתפסה במבצע משותף של חיל הים וחיל האוויר בים האדום. בספינה, שנתפסה כ-500 קילומטרים מחופי ישראל, נמצאו 13 אנשי צוות ו-50 טונות של אמצעי לחימה ובהם קטיושות, טילי סטרלה נגד מטוסים, טילי נ"ט (נגד טנקים) רבים מסוג לאו וסאגר, מרגמות, מוקשים, ונשק של צלפים. מדובר היה בניסיון ההברחה הגדול ביותר של אמצעי לחימה לשטח הרשות הפלסטינית עד אותו זמן. מפקד השייטת היה אז אל"מ רם רוטברג, שהבוקר פיקד כאמור על המבצע כמפקד חיל הים.

חודשים ספורים קודם לכן, במאי 2001, השתלט צה"ל מול חופי ישראל על הספינה "סנטוריני" שיצאה מלבנון במטרה להבריח אמצעי ללחימה לרשות הפלסטינית. צוות הספינה התכוון אז לזרוק את אמצעי הלחימה בתוך חביות לים, במטרה שהן יצופו לחופי עזה. בחקירתם סיפרו אנשי הצוות כי זה היה ניסיון ההברחה הרביעי שלהם. הנשק יועד למנגנוני הביטחון של הרשות הפלסטינית, ולאחר תפיסתו העריכו בישראל כי מאחורי הברחה עמדה מדינה אזורית חשובה, איראן או עיראק.

לפניות לכתב אמיר בוחבוט: amirbohbot@walla.com

טיל שנמצא על ספינה שנתפסה על ידי צה"ל מכיוון איראן לעזה. מרץ 2014. דובר צה"ל
הטילים שנתפסו לפנות בוקר/דובר צה"ל
טיל שנמצא על ספינה שנתפסה על ידי צה"ל מכיוון איראן לעזה. מרץ 2014. דובר צה"ל
טיל שנמצא על ספינה שנתפסה על ידי צה"ל מכיוון איראן לעזה. מרץ 2014/דובר צה"ל

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully