וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

170 אלף טילים: האם בכירי המטכ"ל ניסו להלך עלינו אימים?

30.1.2014 / 15:01

הרמטכ"ל פתח בבוקר יום רביעי שורת הרצאות של צה"ל. אחריו נאמו סגן הרמטכ"ל, ראש אמ"ן ומפקד חיל האוויר. לוח הזמנים אמנם היה מקרי - אך המסרים היו דומים ומאיימים

צילום: GO-LIVE, עריכה: מיכאל ברגמן

צפו: ראש אמ"ן נואם בכנס המכון למחקר ביטחון לאומי INSS בתל אביב, השבוע

ביום רביעי אחר הצהריים, הציג מפקד חיל האוויר, האלוף אמיר אשל, את האתגר שעומד לפתחו של החיל. אשל, שדיבר במכון פישר לחקר האוויר והחלל, תיאר בפרוטרוט את הקושי הכרוך בתקיפת מטרות בלבנון. "אנחנו נצטרך להתמודד באופן מאוד אגרסיבי אל מול אלפי בסיסי חיזבאללה שמאיימים על מדינת ישראל ובעיקר על העורף שלה", אמר אשל.

"מה זה הבסיס הזה? אני אגיד לכם איך הוא נראה מהחלל. אין לו גדר. אין לו שין-גימל. הוא נראה כמו בית. קומה, שתיים, שלוש, ארבע. יש בו מרתפים. והוא בסיס לכל דבר. יש בו דירה או קומה שיש לה דלת נעולה. וביום פקודה יגיע אליה מי שצריך להגיע אליה. ומעליה ומתחתיה גרים אזרחים שאין לנו איתם שום דבר. סוג של מגן אנושי. זה נמצא בביירות. זה נמצא בדרום לבנון. בבקעא, בכל מקום. אלפים כאלה. שם תהיה המלחמה הבאה".

אשל הוא לא החבר היחיד בפורום מטכ"ל שנאם באותו היום. הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, הרצה בשעות הבוקר בכנס "מבנה הכוח הצבאי והפעלתו" לזכרו של אמנון ליפקין שחק, במרכז הבינתחומי הרצליה. הרמטכ"ל דיבר על סוריה, על איראן, על חמאס, על הסייבר, על בניין הכוח של צה"ל והוא מצא לנכון גם למתוח ביקורת על כך שאין לצבא תכנית רב-שנתית. "זו התנהלות לא נכונה", אמר גנץ, וכיוון את דבריו לדרג המדיני, שאמור לאשר את התכנית הרב שנתית "תעוזה". הוא רמז לתוצאה הסופית של הזיגזג הפוליטי ואמר: "בסוף כולם משלמים יותר".

בשעות הצהריים הרצה גם סגן הרמטכ"ל, האלוף גדי אייזנקוט, בכנס לזכרו של שחק ופרש את משנתו על ההתפתחויות במזרח התיכון ומה העתיד להתרחש אם תפרוץ מלחמה. אייזנקוט התמקד במונח הכי חמקמק באזור: הרתעה. "במשך 14 שנים יצאנו לארבע מערכות מרכזיות, כאשר לשני הצדדים ברור מי חזק יותר, אבל נקלענו למערכות בשל אירועים שקשורים לצד השני, בגלל המונח הרתעה, הרתעה שלא מנעה מהצד השני להביא למבצע".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל

במטכ"ל מתאמים עמדות?

באותה השעה הרצה ראש אמ"ן, האלוף אביב כוכבי, בכנס המכון למחקר ביטחון לאומי INSS בתל אביב. כוכבי דיבר על המגמות והאיומים במזרח התיכון ועל המענה של צה"ל. נשמע דומה. מריח כמו מסע הפחדה, כמו ניסיון להראות לציבור לאן הולך הכסף, להשיב לביקורת של העיתונים הכלכליים שפתחו חזית מול צבא הקבע. ביום רביעי השבוע, נדמה היה שצמרת צה"ל התגייסה למאמץ להרגיע את מקבלי ההחלטות כי הכסף שמושקע בצה"ל מגיע ליעדו, ולשכנע שיאשרו כבר את התכנית הרב-שנתית, כי אחרת לא יהיה ניתן להתכונן כנדרש לאיומי העתיד. ואם לא די בכך, בערב הרצה סגן הרמטכ"ל לשעבר האלוף יאיר נווה על תפיסת הביטחון שעליה הוא שוקד בשנה האחרונה במסגרת מחקר שהוא עורך.

ראש אמ"ן: 170 אלף טילים מאיימים על ישראל.
המגמות והאיומים. כוכבי בכנס ה-INSS

בדיקה קצרה העלתה כי לוחות הזמנים להרצאות נקבעו מראש ושלא מדובר במסע תקשורתי מתוזמן. עם זאת, אי אפשר להוציא מכלל אפשרות שבכירי המטה הכללי מתאמים עמדות, היות שכולם פועלים על סמך אותה הערכת מצב כללית של המודיעין. אפילו הרמטכ"ל המליץ בנימוס להאזין לדבריו של ראש אמ"ן.

בפתח דבריו אמר ראש אגף המודיעין: "המציאות משתנה בקצב מהיר בכלל, במזרח התיכון בפרט, ואחרי הטלטלה – באופן במיוחד". זו גם הגישה שנוקטים בשב"כ כדי להבהיר כי רשת האינטרנט מסייעת לאידאולוגיה קיצונית להתפשט ואף להעביר אלפי פעילים ממקום למקום. לפני שנתיים נלחמו בסוריה 2,500 פעילי ג'יאהד עולמי. בשנת 2014 הגיעו אליה יותר מ-30 אלף פעילים מרחבי העולם, ועוד היד נטויה.

בצה"ל מבינים שכדי להעביר את המסר בפשטות צריך לתת מספר. את מספר הטילים והרקטות שיש לאויבינו. זה תופס מהר את תשומת הלב והופך לכותרת ראשית. "יש הרבה יותר טילים ורקטות", אמר כוכבי. "הם מבוזרים, מדויקים, הם הרבה יותר קטלניים. יש כיום 170 אלף טילים ורקטות שמאיימים על ישראל מכל האזורים. המספר עד לא מזמן היה הרבה יותר מזה, ועקב הלחימה בסוריה ועמוד ענן הוא הצטמצם, אבל הוא עוד יעלה".

טילי שיהאב 3 אירנים. Ho, AP
"מבוזרים, מדויקים, קטלניים"/AP, Ho

נתון זה מתחבר בצורה ישירה לקושי שעליו דיבר מפקד חיל האוויר. כשזהו היקף הטילים, הרקטות ובסיסי השיגור, איך אפשר להטיל עליהם פצצות בידיעה שאזרחים עלולים להיפגע? בצד שלנו, המצב מורכב לא פחות. אין הגנה של מאה אחוזים מפני טילים, וכשכוכבי טוען כי אלפים מתוך ארסנל הטילים של האויב הם בעלי ראש קרבי של חצי טון עד 900 קילוגרם, הוא יודע על מה הוא מדבר. ברובד האסטרטגי, הטילים יכולים להשפיע על משך המלחמה ועל דפוס הלחימה ועל אופן קבלת ההחלטות של שני הצדדים. במילים פשוטות, כל עוד לאויב יש רקטות שמכוונות לכל חלקי הארץ הוא יכול להמשיך להילחם גם אם צה"ל מתמרן בעומק השטח.

זה לא סוד שאחרי האביב הערבי, השתנתה מאוד קשת האיומים במזרח התיכון. האלוף כוכבי מגדיר זאת בפשטות: "כיום, אחרי הרבה מאוד שנים, מוקפת מדינת ישראל בהתמודדויות כמעט 360 מעלות. פעם, בשנות ה-90', היינו עם זירה אחת ראשית בלבנון – חיזבאללה - וזירה אחת משנית, קפואה – סוריה. היום בשנת 2014. המצב שונה. כמעט 360 מעלות של אתגרים, של אויב פעיל ונקודות שמייצגות את הג'יאהד העולמי". מפת האיומים הועלתה על המסך הענק והבהירה מהר מאוד עם מה יש לנו עסק. דן ויליאמס, כתב סוכנות רויטרס, הבחין בשלושה כתמים אדומים גדולים בלב סוריה: מגמה חדשה של מעבר פעילי ג'יאהד עולמי מסוריה לטורקיה ומשם הדרך קצרה לאירופה.

בכירי המטה הכללי יוצאים מגדרם כדי לתאר את המלחמה העתידית ולהדגיש כי המלחמה הקודמת לא תשוב. האלוף כוכבי, כמו האלוף אשל, נתן תיאור ציורי למדי: "המלחמות הפכו להיות מלחמות היברידיות. בתוך כפר לבנוני ירוצו לעבר המג"ד שתי נשים – אחת יכולה להתפוצץ, אחת יכולה לדקור אותו, ובקצה הרחוב הוא יחטוף טיל נ"ט מתקדם שהוברח לפני חודשיים מאיראן או מסוריה. ההתמודדות עם ההיברידיות הזו, עם תופעות של הפרות סדר עממיות, מסכין ועד אמל"ח מתקדמים, היא לא פשוטה. וכל זה תחת ציווי מאוד פשוט אבל בעצם מסובך – לגרום לנזק סביבתי נמוך ככל האפשר לאויב כמובן".

עשרים ארגוני ג'יהאד בחאלב

איום שנחלש אך מתעצם מחדש הוא הציר הסוני-שיעי שמתבלט מאוד על רקע הטלטלה במזרח התיכון. מול הציר הרדיקלי, שכולל בין היתר את איראן, סוריה וחיזבאללה, מתלכד מחנה חדש, המחנה הסוני המתון. עובדת משרד החוץ שהאזינה לדברי כוכבי טענה שדברים דומים נשמעים בשירות החוץ וכי אף נשיא המדינה שמעון פרס דוחף למגעים עם מדינות סוניות כמו סעודיה, נסיכויות המפרץ ומדינות נוספות שעמן מדינת ישראל לא מקיימת קשרים דיפלומטיים.

את מגמת ההקצה בעולם האיסלאם מסמנות חוליות הג'יאהד העולמי שצצות כפטריות לאחר הגשם. "אלה הכוחות שפועלים בעיר חאלב", מציג כוכבי שמות וסמלים של כעשרים ארגוני ג'יאהד עולמי. "זהו אתגר אדיר למודיעין ולמהלך המבצעי. כשאני שואל את ראש חטיבת המחקר מה קורה בחאלב, הוא צריך להכיר כל אחת מהקבוצות האלה, כל קבוצה וקבוצה. ואני עוד שואל אותו על הרבה דברים אחרים חוץ מזה. זה אתגר אדיר. המציאות משתנה באופן דרמטי, וצריך להבין מה קורה סביבך כדי לתת מענה מבצעי".

מבריח פלסטיני במנהרה מתחת לגבול ישראל-מצרים. ספטמבר 2013. AP
יש גם מגמה חיובית. מנהרת הברחה בגבול הרצועה/AP

גם האלוף כוכבי מבין שהמידע שהוא מציג עלול להתפרש כהטלת אימה על הציבור הישראלי. עם חיוך לריכוך האווירה, הוא עבר לתאר גם את המגמות החיוביות. בראשית דבריו הוא ציין כי המנהרות להברחת אמצעי לחימה מסיני לרצועת עזה הולכות ונחסמות על ידי המצרים. מאות מנהרות כבר נהרסו. ארגוני הטרור בעזה אמנם עוברים לייצור אמצעי לחימה באופן עצמאי, אך לא באותם היקפים. תהליך הפירוק והוצאת החומר הכימי מסוריה נמשך, למרות העיכובים. צבא סוריה נמצא בכשירות הנמוכה ביותר מאז יום הקמתו. המבצע של צבא מצרים בסיני נגד חוליות ג'יאהד עולמי גם הוא נמשך במלוא הכוח. ההרתעה של ישראל כלפי ארגוני הטרור, בעיקר אחרי מבצע "עמוד ענן", ברוב הזמן נשמרת ויציבה. מיד לאחר מכן, רמז האלוף כוכבי על התרחשויות שנעלמות מעיני הציבור בישראל: "התקופה מאפשרת מספר הזדמנויות לפעולות כאלה ואחרות במזרח התיכון".

לדברי כוכבי, הציר הרדיקלי נמצא בשפל חסר תקדים. סוריה, איראן וגם חיזבאללה נמצאות תחת המון לחץ. איראן בינתיים חילצה את עצמה בזכות משא ומתן עם המערב. אך כוכבי מדגיש: "זה הסכם זמני בלבד. לא נאמרה המילה האחרונה". חיזבאללה סופג ביקורת קשה בעולם הערבי ובתוך לבנון. "חיזבאללה קובר את מתיו יום יום מהלחימה בסוריה", סיפר כוכבי והוסיף כשמבטו לקהל: "רוב הקבורה מתבצעת בלילה".

לסיכום אמר כוכבי בהמשך לדבריו של סגן הרמטכ"ל: "כושר ההרתעה של ישראל לא רק נשמר אלא התחזק בעקבות הפעילות של השנים האחרונות. עקב פעולות כאלה ואחרות, מבצעים ועוד. אויבנו כיום מפחדים מעימות ישיר. יחד עם זאת, פעילות שבעיני אויבנו אינה תוביל לעימות או מלחמה – עדיין מאתגרת אותנו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully