וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בתגובה לפצמ"ר: צה"ל ירה טיל תמוז לעבר עמדה סורית

18.8.2013 / 0:05

לאחר שש פצצות מרגמה שנפלו בשטח רמת הגולן, הרמטכ"ל גנץ אישר לשגר את הטיל המדוייק - שפגע בעמדה הסורית. בחודשים האחרונים נעשה שימוש בטיל מספר פעמים בנסיבות דומות

צילום: דו"צ, אבי כהן

(תיעוד: כוח צה"ל ירה בחודש מאי טיל תמוז לעבר עמדה סורית והשמיד אותה)

כוח צה"ל שיגר אמש (שבת) טיל תמוז לעבר שטח סוריה בעקבות נפילת פצצת מרגמה ברמת הגולן. הטיל פגע בעמדה של צבא סוריה ליד הכפר ברייקה והשמיד אותה. פצצת המרגמה שנפלה מוקדם יותר סמוך לגבול באזור מרכז רמת הגולן לא גרמה לנפגעים או לנזק. ככל הנראה פצצת המרגמה נפלה סמוך לכוח צה"ל שנע באזור.

שיגור הטיל אושר על ידי הרמטכ"ל בני גנץ. גורם צבאי מסר כי מאז "שעות הבוקר שוגרו שש פצצות מרגמה מסוריה לעבר שטח מדינת ישראל". לדבריו, "לא ברור אם הירי נעשה במכוון או בטעות, אך מכיוון שהיה מדובר בירי מתמשך שסיכן את חיילי צה"ל המסיירים באזור הוחלט להגיב באש מדוייקת".

גורם נוסף אמר בהתייחסו לתקרית: "לא נאפשר אפילו מצמוץ לאורך הגבול. כל ניסיון לפגוע בשטח ישראל ייענה באש באופן מידי". הגורם הדגיש כי צה"ל יגיב בכל מקרה שבו הכוחות יזהו את מקור הירי בגבול הסורי.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מערכת לשיגור טיל תמוז/מערכת וואלה!, צילום מסך

אין זו הפעם הראשונה בה עושה צה"ל שימוש בטיל המדויק נגד מטרות סוריות, בעקבות ירי מכוון לעבר שטח ישראל. ב-21 במאי שוגר טיל תמוז לעבר עמדה סורית שממנה נורתה אש מכוונת לעבר כלי רכב צבאי. המשטר הסורי אף הודה אז כי חיילי הצבא ירו באופן יזום לעבר כוחות צה"ל באזור תל חזקה. בחודש יולי התפוצצו שלוש פצצות מרגמה שנורו מסוריה בשטח ישראל, בצפון רמת הגולן סמוך לגדר המערכת. הנפילות זוהו בשטח פתוח ולא גרמו לנפגעים או לנזק. כוחות צבא הוקפצו למקום וערכו סריקות אחר נפלים. מדובר צה"ל נמסר כי ככל הנראה מדובר בירי תועה, ובזליגה נוספת של הלחימה הפנים-סורית לשטח ישראל.

לוחמי יחידת "מיתר" של חיל התותחנים אחראים להפעלת טיל התמוז, שנחשב ל"אימת השריון הסורי". הטיל הוגדר כ"נשק יום הדין" ועד לפני שנים בודדות נחשב לאחד הסודות הכמוסים של מערכת הביטחון. הוא פוגע במטרות בטווח של 20 קילומטרים, במהירות של 220 מטרים לשנייה. העובדה שהוא עף בשקט מסייעת לו לשמר את אפקט ההפתעה. הטיל מתביית גם על מטרות נעות, והוא משמש לתקיפת טנקים, נג"משים, חוליות מחבלים ומבנים לצרכי טרור. יתרונו של ה"תמוז" היא יכולתו לעקוב אחר מטרות באמצעות מצלמה מתקדמת שמותקנת עליו.

ג'יפ צבאי מסייר בערבה. AP
ככל הנראה ירי הפצמ"ר כוון לעבר כוח צה"ל שנע באזור/AP

כמה שעות לאחר מכן, בשעות הערב, שני מורדים סורים נכנסו למוצב נטוש באזור המפורז סמוך לגבול ונמלטו מאש כבדה של הצבא הסורי במסגרת לחימה באזור קוניטרה. לאחר שהכוח הסורי עזב את המקום, יצאו המורדים מהמוצב ונמלטו. למקום הגיע סיור של צה"ל שערך סריקה על מנת לאתר את החשודים, וכשיצא מהמוצב נפתחה לעברו אש, אולם איש מהחיילים לא נפגע ולא נגרם נזק. הכוח השיב באש לעבר מקור הירי. ההערכה בצה"ל היא כי מדובר באש שנפתחה מכוח צבא סורי שפטרל באזור וחשב כי מדובר במורדים. משהבחין שמדובר בכוח צה"ל פסקה האש. נוכח התקרית החמורה הוחלט בצבא להקפיץ כוחות נוספים לאזור, כשבין היתר הוזנקו לאוויר גם מטוסי קרב ומסוקים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully