וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חייל צה"ל נהרג בפעילות לפינוי מוקשים ברמת הגולן

22.5.2013 / 7:16

רועי אלפי בן ה-19 מגן יבנה השתתף בהכשרה של חיל ההנדסה שכללה חשיפה וסילוק של מוקשים נגד טנקים. מסיבה לא ברורה, אחד המוקשים הופעל. שני חיילים נפגעו מההדף

צילום: שגב דהן עריכה: טל רזניק

אסון ברמת הגולן: לוחם צה"ל, מגדוד של ההנדסה הקרבית, נהרג אתמול אחר הצהריים סמוך למושב יונתן מהתפוצצות מוקש. הבוקר (רביעי) הותר לפרסום כי ההרוג הוא טוראי רועי (ישראל) אלפי, בן 19 מגן יבנה. הודעה נמסרה למשפחתו.

התקרית הקשה אירעה במהלך הכשרת בפינוי אמת של שדה מוקשים נגד טנקים. החוליה הראשונה סיימה לחשוף את המוקשים ויצאה מהשטח. בשלב זה נכנס צוות הסילוק על מנת למקם את לבנות החבלה לפיצוץ, ומסיבה לא ברורה אחד המוקשים הופעל. שני חיילים עפו מההדף שנגרם כתוצאה מההתפוצצות ואלפי נהרג. מפקד זרוע היבשה, אלוף גיא צור, הורה על הקמת ועדה שתבדוק את הנסיבות שקדמו להתפוצצות המוקש. כמו כן, האלוף הורה לעצור את כל הפעילות לסילוק שדות המוקשים ברמת הגולן עד להודעה חדשה.

חייל נפגע ממוקש ברמת הגולן ומת, מאי 2013. ג'יליס
כוחות צבא במקום שבו התפוצץ המוקש/ג'יליס

קצין בכיר בזרוע היבשה, אמר לוואלה! חדשות כי הפעילות היום היא במסגרת הכשרת היסוד של חיל ההנדסה. "מדובר בפלוגה במסלול המתקדם", אמר הקצין. "ההכשרה כוללת את עולם המיקוש לצד לימוד פעילות חי"ר ורכב קרבי משוריין. זו פעילות שגרתית שנעשית לאורך כל השנה. בפלוגה עשו את מערכת ההכנות הנדרשות. ביצעו את הפעילות הנדרשת בשדה המוקשים".

על פי הנהלים של חיל ההנדסה, נדרשו שלושת החיילים, שנמצאים בהכשרה תחת פיקוח של מפקד הפלוגה, להיכנס פנימה עם ציוד מיגון מיוחד, לאתר את המוקשים, לחשוף אותם ולאחר מכן לבצע הרמה שלהם. "חיילי החוליה מצאו כמות מוקשים בתוך שדה המוקשים", הוסיף הקצין הבכיר. "בשלב מסוים הם החלו לסמן את המוקשים עם סרט לבן. החוליה הזו מצאה מספר מוקשים, ומוקשים נוספים לאחר מכן. החוליה התקדמה והתרחבה הפעילות סביב המוקש עצמו. בשלב הזה, מסיבה לא ידועה שאין לנו גם השערה לגביה, אירע פיצוץ של המוקש, וכתוצאה ממנו נהרג החייל".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

זה כל כך טעים ופשוט: מתכון לבננות מקורמלות

בשיתוף חברת גליל
חייל נפגע ממוקש ברמת הגולן ומת, מאי 2013. ג'יליס
חייל נפגע ממוקש ברמת הגולן ומת, מאי 2013/ג'יליס

בשנות ה-90' פיזר צה"ל עשרות אלפי מוקשים ברמת הגולן שכוללים בין היתר מוקשים נגד אדם ומוקשים נגד טנקים שפועלים בשיטת דריכה. בשנים האחרונות הוחלט לפנות את המוקשים - על ידי חיל ההנדסה ועל ידי מנהלת לפינוי מוקשים במשרד הביטחון. "לא ברור האם החייל נגע במוקש, אך לפי הערכה שלנו גם אם הוא היה נוגע במוקש - הוא לא בהכרח היה יכול להפעיל אותו. הנושא הזה ייחקר לעומק", אמר גורם צבאי המעורה בפרטי האירוע.

בחודשים האחרונים עסקה הרשות לפינוי מוקשים, שהוקמה בעקבות פציעתו של הילד דניאל יובל ממוקש ברמת הגולן, בניקוי 2,000 דונמים של מוקשים בדרום הארץ. בחודש פברואר הודיעה הרשות, הפועלת תחת חסותו של משרד הביטחון, כי הושלם תהליך הניקוי של 330 דונמים שהטמין צה"ל באזור נאות הכיכר שבערבה.

בחודש שעבר החלו כמה פרויקטים נוספים לפינוי מוקשים בצפון הארץ. אלה כוללים בין היתר פינוי 880 דונמים בעמק הירדן, מצמח ועד ירדנה, ו-1,500 דונמים נוספים באזור נחל חרמון (בניאס), סמוך לקיבוץ דפנה. ראש הרשות, ארווין לביא, אמר לפני כשלושה חודשים לוואלה! חדשות כי צוותי הרשות יפעלו גם בחלקים שונים ברמת הגולן שבהם פזורים מוקשים – בבית המכס חד נס, מג'דל שמס, סוסיתא וג'ילבון.

לביא ציין בזמנו כי תקציב הרשות מסתכם ב-27 מיליון שקלים בשנה, ולכן עד כה פונו רק 2,000 דונם מתוך 130 אלף דונמים החשודים כממוקשים. הוא הדגיש כי אם התקציב יגדל יהיה ניתן להגדיל את קצב ניקוי השטח - אך "אם התקציב יישאר כמו שהוא, תסתיים העבודה בעוד עשרות שנים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully