וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין איסוף: בצה"ל כבר מתכוננים ל"עמוד ענן" 2

3.5.2013 / 12:30

בצבא יודעים שהמצב בדרום שברירי, ולכן החלו להתאמן על תרחיש של מבצע נוסף בעזה. בשונה מ"עמוד ענן" הפעילות הבאה תכלול תמרון קרקעי משמעותי שיטלטל את חמאס והארגונים

אם הטפטוף יהפוך למבול רקטות בלתי פוסק, שואלים את עצמם תושבי הנגב המערבי, אז ייצא צה"ל למבצע "חומת מגן 2" כדי להעביר מסר ברור אחת ולתמיד? מבצע "עמוד ענן" היה מבצע כירורגי ראשון מסוגו בעולם. כמעט ולא נפגעו תושבים בלתי מעורבים או מבנים אזרחיים. חמאס מבין היטב שאם ישראל הייתה מתמרנת לעומק השטח או משחררת מעט את הרסן כדי להפסיק את השיגורים היו הם, בכירי חמאס, משלמים מחיר אישי בחיי אדם. מנגד, בישראל לא היו רוצים לראות את דוח גולדסטון 2 ולכן לאחרונה התאמנו בצה"ל על מבצע "עמוד ענן 2". עדיין מבצע כירורגי מאוד, אך כזה שיכלול תמרון קרקעי משמעותי - שנועד לנתק את חמאס ואת שאר ארגוני הטרור מיכולותיהם האסטרטגיות ולשבש את היכולות הטקטיות לאורך זמן. השימוש באש במבצע כזה יהיה שונה מזה שנראה ב"עמוד ענן", כחלק מ"מלחמת המחר" וכדי לא לאפשר לצד השני ללמוד את מהלכי צה"ל.

עוד דבר שנידון הוא ההישגים הנדרשים שיביאו לעצירת מבצע שכזה, אולם הנושא עדיין בלמידה. את "עמוד ענן", ניתן היה לעצור בשלב מוקדם הרבה יותר – כך מסיקים בדיעבד במערכת הביטחון, מאחר וחמאס ביקש הפסקת אש כבר אחרי 24 שעות. בשלב זה נהנה חמאס בעזה מהבנה ישראלית כי הוא משתדל לעצור את ירי רקטות ואף את ההפגנות על גדר המערכת - אך ברגע שהאלימות נגד אזרחי ישראל תחזור לימים שלפני מבצע "עמוד ענן", יידרש הפעם צה"ל מבצע מתוחכם שיטלטל את חמאס ושאר ארגוני הטרור ויאפשר מציאות חדשה לגמרי. הסיכול הממוקד השבוע במחנה הפליטים שאטי היה איתות כי ישראל דרוכה לכל התפתחות למרות שעיניה נעוצות בגבו של בשאר אסד ובידיו הארוכות של מנהיגה חיזבאללה חסן נסראללה.

זירת החיסול של פעיל ג'יהאד איסלמי על ידי צה"ל ממזרח לעיר חאן יונס. רויטרס
הסיכול הממוקד השבוע במחנה הפליטים שאטי היה איתות כי ישראל דרוכה לכל התפתחות. זירת החיסול השובע, ברצועת עזה/רויטרס

משטרו של מורסי הבין כי אם הוא לא יפגין מנהיגות בדיאלוג האלים בין ישראל לחמאס, גורמים חדשים במזרח התיכון יישאבו לריק הזה במהירות – כמו הקטארים והטורקים, שהיו שמחים להרחיב את השפעתם האזורית. פרט להסכם ההסדרה שעדיין נדון בערוץ קהיר-ירושלים, הצרו מנגנוני הביטחון המצריים במספר דרכים את נתיב ההברחות של אמצעי הלחימה מלוב, דרך סיני ועד לרצועת עזה. בפועל, קיים יובש יחסי של הברחות אמל"ח אולם אי אפשר לשער שמצב זה יימשך לאורך תקופה ארוכה.

חמאס מצדו חשב שעליית האחים המוסלמים לשלטון במצרים תאפשר להם חופש פעולה רחב בניגוד לעידן מובארק - אך הם התבדו. נשיא מצרים המכהן מוחמד מורסי ראה בעין לא טובה את הניסיון של חמאס לבחוש בענייניה של מצרים ולעשות בחלקים מסיני כבשלו והתיר למנגנוני המודיעין והביטחון של מצרים להצר את צעדיהם ולמתוח קווים אדומים ביחס שבין קהיר לעזה. המצרים הרסו מנהרות, עצרו סוחרי נשק ופעילי טרור - שעד לטבח השוטרים המצרים ברפיח (על ידי פעילי הג'יאהד העולמי) היו מסתובבים בחופשיות בעזה ומלבים אש נגד ישראל. הסכם ההסדרה בין ישראל לחמאס בתיווך מצרים הוא שרפרף עבור ראשי חמאס שיבינו כי ללא קהיר עשויה ישראל להתנגש בעזה עד כדי הפלת השלטון.

בחמאס מבינים את האיתותים מקהיר ואוכפים את השקט בכוח. בצה"ל לא מתעלמים מכך, ולראייה התגובות לשיגורי הרקטות היו מינוריות. בצה"ל עדיין מתפעלים מהעובדה שלאחר חיסולו השבוע של פעיל הג'יאהד העולמי, שהיה ידוע כקבלן ביצוע לייצור אמצעי לחימה ברצועת עזה, התגובה כללה "רק" חמישה פצמ"רים על האזור הפלסטיני של מעבר כרם שלום. בצה"ל התייחסו לכך בסלחנות אחרי שגילו כי פעילי החזית העממית היו אחראים לכך וכי הם "נענשו" על ידי חמאס.

שיפוץ מנהרות ההברחה בין רצועת עזה למצרים אחרי מבצע "עמוד ענן", נובמבר 2012. רויטרס
המצרים פעלו בנחישות לסגירת מנהרות הברחה/רויטרס

המחאה החברתית הגיעה גם לעזה

חמאס לא שינה את תפישת ההתנגדות נגד ישראל הוא פשוט נקלע למצב מאוד מורכב שמנקודת מבטו הוא צריך להמשיך בביסוס שלטונו בעזה תוך כדי שהוא פוזל לשני יעדים מרכזיים אסטרטגיים: כיבוש אש"ף, והשתלטות על הגדה המערבית ונישול הפתח מסמכויותיו. עם זאת, הרחוב הפלסטיני ברצועת עזה לא מרוצה - בלשון המעטה - משלטון חמאס. באופן ספונטני לחלוטין הצטרפו למחאה ברחוב כחצי מיליון אזרחים פלסטינים שמילאו את כיכר פלסטין בלב העיר עזה ואת הרחובות המובילים אליה. בין המוחים היו גם תומכי פתח, אבל לצדם התייצבו אוהדי חמאס ושאר הארגונים שהלינו על מצב הכלכלי.

מצד אחד הרחובות ברצועה בטוחים יותר, הפשע בירידה ובתי המשפט כבר לא מתנהלים בביורוקרטיה כמו פעם - אך בפועל דירת חדר במחנה פליטים ממוצע עולה אלפי דולרים, סטודנטים לא מגיעים לפקולטות לקחת את תעודות הגמר במחאה על כך שאין להם מקומות עבודה, וצעירים נתפסים על ידי משטרת הצניעות בשל לבוש מערבי. לאחרונה אף החלה אכיפה על הרשתות חברתיות למרות שרק 50% מבתי האב ברצועת עזה מחוברים לרשת האינטרנט.

משטרת חמאס ברצועת עזה. AP
צעירים נתפסים על ידי משטרת הצניעות בשל לבוש מערבי. משטרת חמאס ברצועה/AP

ארגון חמאס מבין שהוא בבעיה ונדרש לבצע חשבון נפש. הוא ביצע מספר רפורמות מאז מבצע "עמוד ענן" אבל בעיקר הכריז על שקט. לא, חמאס לא הפך לארגון הומניטרי - אך הוא מתבונן לעתיד ומבין כי הדרך להשיג את יעדיו עוברת דרך יציבות וניסיון להיענות לדרישות מהרחוב. ישראל מצדה התירה שורת הקלות בהן הגדלת מרחב הדיג מול חופי עזה, הגברת העברת הסחורות ועוד.

ברקע מאתגרים את חמאס מספר גורמים מרכזיים. הג'יהאד האיסלאמי, שבסיוע איראן וחיזבאללה מנסה להפוך לגורם שיטיל איום ממשי על ישראל בעזרת 7,000 לוחמיו. בחודש האחרון הוא משגר רקטות ופצמ"רים לעבר ישראל וזוכה לתגובה צבאית מינורית מצד חמאס על כך שהוא מפר את השקט.

בנוסף לכך, הפעילים הסלפים הקיצוניים ומחבלי הג'יאהד העולמי שנראים בעיקר בדרום רצועת עזה מתחזקים נוכח החיבור לתאים הולכים ומתפתחים בסיני. ארגון נוסף שעלול להיות בעייתי, שלעת הזו גזר על עצמו שקט הוא החזית העממית, ארגון חילוני שעוסק בהנחות מטעני חבלה ואשר פועל רק על בסיס ניצול הזדמנויות.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully