וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עסקת הנשק החדשה: המטוס שיחידת העילית חולמת עליו

21.4.2013 / 12:30

למרות לוח הזמנים הארוך, מכירתו של המטוס-מסוק לחיל האוויר מעידה על חיזוק היחסים עם ארה"ב. מכירת מטוסי התדלוק והטילים המתקדמים, מצדה, מהווה איתות התקפי לאיראן

עריכה: גדי וינסטוק

לפני כשנתיים, יצא צוות של קצינים מיחידת עילית לבסיס בארה"ב כדי לבחון את המטוס-מסוק V-22. הקבוצה, שלוותה בטייסים ומהנדסים מחיל האוויר, חזרה לארץ נרגשת מהיכולות שהדגים כלי הטיס המתקדם. מפקד חיל האוויר לשעבר, אלוף (במיל') עידו נחושתן, אף טס עליו בביקור פרידה מהצבא האמריקאי, וסיפר בראיון לוואלה! חדשות כי "הכלי הזה הוא בעל יכולות פורצות דרך, שיכולות בהחלט לעלות בקנה אחד עם הצרכים של מדינת ישראל וחיל האוויר. זהו כלי שנותן מהירות של מטוס ויכולות של מסוק בהיבטים של כוחות מיוחדים, וזה משמעותי מאוד".

מדבריו ניתן אולי להבין את ההתרגשות הרבה בחיל האוויר מאישור עסקה הרכישה בקונגרס. אך כששוקע האבק, יש כמה נקודות שחייבים להבליט. בדיאלוג הממושך עם האמריקאים, התעקש שר הביטחון לשעבר אהוד ברק להקדים את לוח הזמנים למימוש העסקה הסיבובית שנועדה להבטיח את יתרונה האיכותי של ישראל במזרח התיכון. העובדה שהעסקה תיחתם בהיעדרו, מעידה על כך שהאמריקאים אינם ממהרים למסור כלי נשק מהסוג שמרביתם לא נמכרו עד היום למדינות זרות.

מטוס V-22  אוספריי. AP
ה-V-22. בחיל האוויר מתרגשים מה"צעצוע החדש" שממריא ונוחת אנכית/AP

האמריקאים הבינו שהם נדרשים לרצות את הסעודים ובמקביל לרצות את ישראל, אך עליהם להימנע ממה שיצטייר כמהלך התקפי נגד איראן, שכן העסקה כוללת מכירת טילים, מכ"מים מתקדמים ומטוסים מתדלקים, שמטרתם לסייע למטוסי חיל האוויר לגמוא אלפי קילומטרים מגבולות ישראל. לראשונה, כוללת העסקה גם מכירה של V-22 למדינה זרה, נדבך נוסף שמעיד על עומק היחסים בין ארה"ב לישראל, אך לא ישרת את צה"ל בתקיפה אפשרית באיראן.

נקודה קריטית נוספת היא העובדה שהעסקה לא תתבצע כולה בקנייה ישירה אלא חלקה בשיטת חכירה (ליסינג) מורכבת וחלקה בתשלומים שנתיים. שכן, התקציב שהוקצא לסיוע חוץ מוגבל וכמעט כולו מוצה בשל עסקת הענק לרכישת מטוס האף-35 (ה"חמקן"), ולכן לא צפוי שמחר בבוקר המטוס-מסוק ינחת בישראל. במסגרת הדיאלוג בין הצדדים הדגיש ברק בפני האמריקאים, עוד בתקופה ששר ההגנה היה חברו הקרוב לאון פנטה, שארה"ב מתבקשת לסייע בהגדלת תקציב הביטחון, מפני שעיני החברה הישראלית – ועיניהם של בכירי משרד האוצר - נשואות לעבר תקציב הביטחון, שייתכן ויקוצץ.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"
מטוס בואינג 707 של חיל האוויר מתדלק מטוסי F-15. AP
מטוס 707 של חיל האוויר מתדלק מטוסי אף-15/AP

עדיין לא ברור האם ארה"ב הסכימה להגדיל את תקציב סיוע הביטחון לישראל, מאחר שמדובר ברכישה של כלי התקפה. עד כה היה נוח לממשל האמריקאי לאשר תקציב מיוחד להגדלת פרויקט כיפת ברזל ומערכת חץ 3, משום שהיה מדובר בכלים הגנתיים. עם זאת, פקיד ישראלי בכיר הדגיש הבוקר כי באישור העסקה, אותתו האמריקאים קבל עם ועדה שאין כמעט מחסומים בפני הממשל הישראלי במכירת נשק. האמריקאים התנגדו במשך שנים למכור מטוסי תדלוק לישראל משום שמדובר במהלך התקפי שיסייע לה לתקוף באיראן. על רקע חידוש ההתבטאויות של ראש הממשלה בנימין נתניהו, שר הביטחון הנכנס משה יעלון והרמטכ"ל רב-אלוף בני גנץ, בדבר תקיפה אפשרית באיראן, ואולי ללא סיוע אמריקאי, עשויה עסקה שכזו לקבל משמעויות חדשות.

העסקה הזו מגיעה בזמן. צה"ל שבר את הראש כיצד להחיות את מערך המתדלקים המיושן שלו, המוגדר כמסווג, בשל המעורבות העמוקה שלו בכל תקיפה במעגל שלישי. כך גם במערך המסוקים. בשנת 2018 אמורה חברת סיקורסקי, יצרנית ה"יסעור" לחשוף את המסוק הבא שלה, וחיל האוויר כוסס ציפורניים בנושא שכן קיים חשש טבעי מהארכת חיי מסוק היסעור לשנים נוספות. לכן, מסוק ה- V-22 הוא מענה משובח לצרכים של חיל האוויר, שיידרש לא רק להעביר כוחות מיוחדים למדינות מרוחקות אלא גם להגן על שדות הנפט והגז בלב ים. בשלב זה יידרש לעקוב אחר לוחות הזמנים של ביצוע העסקה כדי להבין עד כמה היא אפקטיבית עבור צה"ל במימוש תכניות ההתעצמות שהמזרח התיכון מבעבע ומשתנה מדי יום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully