וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"עקבות נשק כימי נמצאו בדגימת קרקע שהוברחה מסוריה בחשאי"

לפי דיווח ב"טיימס" הלונדוני, מדענים במשרד ההגנה הבריטי גילו ראיות מוצקות שלפיהן "סוג של נשק כימי" נורה בסוריה. הם התקשו לקבוע את היקף השימוש בחומר ומי אחראי לו

הוכחה ראשונה לשימוש בנשק כימי בסוריה? "הטיימס" הבריטי דיווח הבוקר (שבת) כי בדגימת קרקע שהוברחה מסוריה בפעולה סודית של סוכנות הביון הבריטית MI6 נמצאו עקבות של חומר כימי. לפי הדיווח, גורמים ביטחוניים, שסירבו להזדהות בשמם, אמרו אתמול כי מדענים במשרד ההגנה הבריטי, המתמחים במחקר כימי וביולוגי, גילו ראיות מוצקות שלפיהן "סוג של נשק כימי" נורה בסוריה.

לוחם מארגון המורדים הקיצוני ג'בהת א-נוסרה בעיר אל-רקה במזרח סוריה. AP
"דיווחים שונים העריכו כי מדובר בחומר שנעשה בו שימוש כדי להשתלט על מהומות, אך זה לא המקרה". קרבות במזרח סוריה, החודש/AP

ככל הנראה, הדגימה נלקחה מאזור הסמוך לבירה דמשק, שבסביבתה מתנהלים קרבות קשים בין צבא סוריה לבין המורדים. המדענים שבחנו את הדגימה קבעו בביטחון כי מדובר בחומר כימי ולא בחומר אחר, למשל כזה המשמש לפיזור הפגנות. עם זאת, הם התקשו להעריך אם נעשה בחומר זה שימוש נרחב, כמו גם לקבוע מי אחראי לשימוש בו.

"דיווחים שונים העריכו כי מדובר בחומר שנעשה בו שימוש כדי להשתלט על מהומות, אך זה לא המקרה", אמר אחד הגורמים. "זה חומר אחר, למרות שאי אפשר לומר בוודאות שמדובר בחומר המשפיע על מערכת העצבים".

אתמול ציטטה סוכנות הידיעות הצרפתית דברים מפי גורם דיפלומטי במערב, שאמר כי למדינות המערב "הוכחות חותכות" שלפיהן נעשה שימוש בנשק כימי לפחות פעם אחת במלחמת האזרחים בסוריה, אך כי חוקרי האו"ם לא מעוניינים להיכנס למדינה. אותו גורם ציין כי "במקרה אחד יש לנו הוכחה חותכת. יש גם כמה מקרים שבהם אנחנו כמעט בטוחים שנעשה שימוש בנשק כימי באופן שרירותי ביותר". הוא סירב למסור פרטים נוספים בנושא.

רק לפני כשבועיים טענה האופוזיציה הסורית כי הצבא הסורי ירה טילים שהכילו זרחן לעבר קבוצת מורדים שצרה על בסיס צבאי בעיירה אדרה שבפרברי דמשק. אנשי האופוזיציה אמרו אז כי מדובר בנשק כימי שגרם למותם של שני מורדים סורים ולפגיעה ב-23 בני אדם נוספים. לדיווח לא התקבל אישור מגורם מהימן. פעיל האופוזיציה הסורית מוחמד א-דומני טען כי "הרופאים שטיפלו בנפגעים אמרו כי הנשק הכימי שנעשה בו שימוש הוא זרחן, שפוגע במערכת העצבים וגורם לאיבוד הכרה וחוסר שיווי משקל. שני ההרוגים היו קרובים למקום הפגיעה של הטילים. הם מתו מיד. שאר הנפגעים מטופלים באטרופין".

בשבוע שעבר קרא מזכ"ל האו"ם באן קי-מון למשטר בסוריה לאפשר לצוות פקחים מטעם הארגון לברק במדינה. באן אמר כי הצוות מוכן לפעול בסוריה תוך 24 שעות מרגע שיקבל אישור לכך. כזכור, בחודש דצמבר הזהיר הבית הלבן כי כל שימוש בנשק כימי בסוריה יהווה מבחינתו חציית "קו אדום".

sheen-shitof

בדקו התאמה לטיפול

פיתוח ישראלי: פתרון מדעי לאקנה בגוף עם מעל 90% הצלחה

בשיתוף מעבדות רבקה זיידה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully