וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין איסוף: כאב הראש האמיתי של הרמטכ"ל גנץ

5.4.2013 / 12:00

צרות של עשירים: בניגוד לקודמו בתפקיד, גנץ נוהג להקפיד על החלפת השורות גם במטכ"ל עצמו. אלא שעודף של קצינים מוכשרים בדרגת תת-אלוף מסבך את הפאזל הקשה גם כך להרכבה

כל רמטכ"ל רוצה לעצב את הדור הבא של הקצונה הבכירה בצה"ל. להיות חתום על שדרת פיקוד איכותית בפורום מטכ"ל שתקבל את ההחלטות הטובות ביותר עבור הצבא וחייליו.

הרמטכ"ל לשעבר רב-אלוף (במיל') גבי אשכנזי לא אהב להתעסק יותר מדי במינויים חדשים והעדיף יותר יציבות סביבו. הרמטכ"ל בני גנץ, בשונה מקודמו, נהנה משכבת קצינים בדרגת תת-אלוף משובחת מהטובות שהיו לצה"ל מזה מספר עשורים, מתוכם קידם לדרגת אלוף את יוסי ביידץ שהתמנה למפקד המכללות, יואב הר-אבן מונה לראש אגף המבצעים, ניצן אלון קיבל את פיקוד מרכז, קובי ברק הפך לראש אגף טכנולוגיה ולוגיסטיקה, אייל זמיר למזכירו הצבאי של ראש הממשלה, עוזי מוסקוביץ לראש אגף התקשוב, נמרוד שפר לראש אגף התכנון ואת גיא צור מינה גנץ למפקד זרוע היבשה.

כיום נוצר פקק בדלת שפותחת את הקומה ה-14 בבניין המטכ"ל באופן שלא היה מבייש את פקקי התנועה במהלך חג הפסח מרמת הגולן דרומה. בהנחה ששר הביטחון משה (בוגי) יעלון יקבל את אישור ראש הממשלה בנימין נתניהו להאריך את כהונתו של גנץ לשנת כהונה רביעית, נותרו לו הרבה פחות משנה ושמונה חודשים לקבל החלטות בנושא המינוים מאחר וקיים שלב שבו רמטכ"ל לא מקבל החלטות על מינויים ומשאיר את המלאכה לרמטכ"ל שיבוא אחריו.

ניתוח מצבת האלופים המכהנים ותתי האלופים הוותיקים כמועמדים הפוטנציאליים להיות מקודמים לתפקידי אלוף מותירים לגנץ כאב ראש אחד גדול, כשברקע שורה של קצינים מתוסכלים ושורה של כאלה שבקרוב יהיו מאוכזבים וכעוסים.

האלופים הטריים

אלוף פיקוד הצפון, יאיר גולן, נמצא בתפקידו מאז יולי 2011, ולמען הסר ספק סביב עתידו בתפקיד, הוא פיזר את העננה מעל ראשו בכך שאמר בשיחות סגורות כי הוא לא מתכוון לעבור מתפקידו עד שלא יוכרע מי יהיה הרמטכ"ל הבא. בתרחיש סביר עשוי האלוף גולן להיכלל בין המועמדים לתפקיד הרמטכ"ל לצדם של סגן הרמטכ"ל האלוף גדי אייזנקוט והסגן הקודם, האלוף יאיר נווה.

אלוף פיקוד המרכז, ניצן אלון, נכנס לתפקידו במרץ 2012 ולא יפנה בעת הקרובה את מקומו למועמדים בשכבת תתי אלופים הוותיקה שתחתיו. בקטגוריית "הטריים בתפקיד", משובצים מפקד זרוע היבשה אלוף גיא צור, אלוף סמי תורג'מן שנכנס רק אתמול לתפקיד אלוף פיקוד דרום, ראש אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה האלוף קובי ברק שמונה במרץ 2012, מפקד חיל האוויר אלוף אמיר אשל שגם אם יאריכו את כהונתו של גנץ הוא ימשיך בתפקידו עד לבואו של הרמטכ"ל ה-21 .

שר הביטחון בוגי יעלון בסיור ברמת הגולן, פיקוד צפון, אפריל 2013. משרד הביטחון
הם שיקבעו. גנץ ויעלון/משרד הביטחון

במשבצת "המתנדנדים" נמצאים אלוף פיקוד העורף איל אייזנברג שמונה לתפקיד ביוני 2011, כשמעליו מרחפת השאלה האם יאפשר לו הרמטכ"ל לסיים שלוש שנות כהונה או שמא יבקש ממנו לפנות מקום לצעירים. עוד על הכוונת נמצאת האלופה הראשונה בצה"ל, ראש אכ"א אורנה ברביבאי, שמונתה לתפקיד ביוני 2011, והאלוף גרשון הכהן שמוגדר כאלוף הכי ותיק כיום במטה הכללי ומכהן בתפקיד מפקד הגיס הצפוני מאז ינואר 2010. האלוף גרשון מוגדר כאחד בדורו במטכ"ל, בשל מוחו הקודח ולכן נראה שהרמטכ"ל לא יפריע את מנוחתו.

בינואר 2012 מונה אלוף נועם תיבון למפקד גיס ולמרות שהוא רואה את עצמו מתקדם לתפקיד אלוף פיקוד מרחבי בזכות הערכה רבה מצד שר הביטחון יעלון, מעריכים קצינים במטה הכללי שזהו תפקידו האחרון סביב שולחן המטכ"ל. האלוף שי אביטל מונה בהפתעה גמורה לתפקיד מפקד חזית העומק בינואר 2012 ובאותו הסגנון הוא גם יכול להיעלם ולהוריש את התפקיד השנוי במחלוקת. שמו של מתאם הפעולות בשטחים, אלוף איתן דנגוט, עולה כאחד שיאפשר לדור הצעיר להשתלט על כיסאו בו הוא אוחז מאז נובמבר 2009, אך בשל הערכה רבה לה הוא זוכה במשרד הביטחון ובלשכת ראש הממשלה, לא נראה שאת תפקידו הוא יסיים בקרוב.

על הגדר יושבים קצינים בדרגת תת-אלוף איכותיים ובשלים ביניהם הרצי הלוי, יואל סטריק, יוסי בכר, תמיר הימן, רוני נומה, וחגי מרדכי. תת-אלוף הרצי הלוי סוכם לתפקיד מפקד קורס פיקוד ומטה אך לכולם בצה"ל נראה שמדובר במינוי שנועד מלכתחילה למנוע ממנו את תפקיד מזכירו הצבאי של ראש הממשלה. ברקע בוקעים קולות מגוונים שקוראים למנות אותו לדרגת אלוף כבר בשנה הקרובה. הלוי יכול להתמנות לתפקידים כמו מפקד חזית העומק בשל ניסיונו כמפקד סיירת מטכ"ל וראש חטיבת ההפעלה באמ"ן.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קק"ל מעודדת לימודי אקלים באמצעות מלגות לסטודנטים צעירים

בשיתוף קק"ל

תחרות קשה על העורף

על תפקיד אלוף פיקוד העורף מתחרים מועמדים אפשריים כמו תת-אלוף יואל סטריק שזוכה להערכה רבה בתפקידו כראש חטיבת המבצעים אחרי הפיקוד על אוגדה 91. מולו ניצב תת-אלוף יוסי בכר, מפקד אוגדת עזה לשעבר, שנהנה מתמיכתו של ראש אמ"ן כוכבי ומוגדר כצלע הרביעית המורכבת מ, תת-אלוף אהרון חליווה ותת-אלוף איתי וירוב שיחד מכונים מאחורי גבם "חונטת הצנחנים המתפתחת". יש במטכ"ל קצינים שטוענים שכשם ששר הביטחון מקיים דיון הערכת מצב שבועית עם בכירי צה"ל, כך מבצע אלוף כוכבי דיון דומה עם וירוב, חליווה ובכר - שנמצא כיום בעמדת המתנה. לצד ההילה של אחד הלוחמים האמיצים של צה"ל בדור הנוכחי זוכה בכר לביקורת מצד סגן הרמטכ"ל האלוף גדי אייזנקוט. לא מן הנמנע שתת-אלוף בכר יתמנה לראש אכ"א כפי שמונו צנחנים בכירים בעבר ביניהם עמוס ירון, יורם (יה-יה) יאיר, מתן וילנאי ואלעזר שטרן. כך שנראה שהסיכוי של ראש מטה אכ"א תת-אלוף משה אלוש לעלות לדרגת אלוף הולך ונחלש. שאר הקצינים משובצים או שובצו בתפקידים חדשים אך כמו שברור לכולם, הרמטכ"ל ירצה להיות זה שממנה אותם לתפקידי האלוף.

אחרי שאלת תתי-האלופים, מתמקדת אלומת האור בשולחן המטה הכללי באלוף כוכבי. ההערכה היא שכוכבי ינצח במרוץ לרמטכ"לות ברגע שיהיה מועמד. אך עד אז הוא זקוק להכשרה נוספת ולשם כך הוא יידרש להתמנות לאלוף פיקוד מרחבי כבר בשנה הקרובה. כוכבי יכול להתחלף בתפקידו עם אלוף פיקוד הצפון גולן או, בסבירות נמוכה מאוד, לבצע הצרחה עם אלוף ניצן אלון שיתמנה לראש אמ"ן, כשברקע מתבונן על התהליך האלוף יוסי ביידץ - על פניו מועמד טבעי לתפקיד. במקרה כזה, הנספח הצבאי בוושינגטון, אלוף יעקב אייש, עשוי להבין שנסגרה בפניו הדלת לעמוד בראש פיקוד מרחבי והוא עשוי לפרוש. פיקוד מרחבי ותפקיד סגן רמטכ"ל לאחר מכן כקדנציה שנייה, יהפכו את כוכבי למועמד ברור לתפקיד הרמטכ"ל ה-22 של צה"ל.

ראש אמ"ן, תא"ל אביב כוכבי, בוועדת החוץ והביטחון, ינואר 2011. עומר מירון
ראש חונטת הצנחנים. אלוף כוכבי/עומר מירון

בקטגוריית "הנעלמים" נמצאים תת-אלוף עימאד פארס שמשרת כיום בפיקוד צפון, ותת-אלוף גל הירש שמשרת במפקדת חזית העומק בתקן מילואים ובתנאי קבע. לפחות לפי האווירה שנוצרה במטה הכללי והרוח החדשה שהביא אתו השר יעלון, לא מן הנמנע שנקבל בשנה הקרובה הודעה על קידומו של לפחות אחד מהצמד פארס-הירש ימונה לתפקיד אלוף. קיימת הסכמה רחבה במטה הכללי כי השניים תורמים בתפקידם ונחוץ היה להשיב אותם לשירות פעיל (פארס הודח על ידי אשכנזי והירש פרש לאחר לקחי מלחמת לבנון השנייה). על הנייר נראה שגל הירש שזוכה להערכה רבה מיעלון וגנץ עשוי להיות הראשון שיקודם מבין שניהם. את הקלפים שכבר מונחים על השולחן ואין עדיין באמת רעיון בהיר כיצד לסדר אותם, יכול לטרוף רק אדם אחד - שר הביטחון יעלון.

ראש המשלה הראשון, דוד בן גוריון, כינס ב-12 בדצמבר 1957 את סגל הפיקוד הבכיר של צה"ל ואמר לקצינים שעליהם להבטיח מראש ניצחון לעם ישראל אם יידרשו להילחם, שכן בניגוד לעמים אחרים, מדינת ישראל לא יכולה לספוג מפלה שתוביל לאסון. "הדבר הזה תלוי בראש וראשונה באיכות המפקדים ואני רואה בבעיית איכות המפקד בעיית גורלו של עם ישראל", אמר בן גוריון והוסיף, "איכות המפקד שבאיכותו תלויה איכות הצבא, כי המפקד הוא הצבא – היא שאלה גורלית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully