וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קצין איסוף: אי פעם יהיה שוויון לנשים בצה"ל?

8.3.2013 / 12:40

שני עשורים מאז בג"ץ אליס מילר וחוסר השיוויון בין המינים בצה"ל עומד בעינו. יועצות הרמטכ"ל לענייני נשים מסבירות: "זה תלוי במדינה ופחות בצבא. צריך לשנות את החוק"

אם הגברים היו נדרשים ללדת, היה נכחד המין האנושי. ובכל זאת, חלק מהפוליטיקאים מתייחסים אל הנשים כמגזר שקוף. אומרים שצה"ל הוא המראה של החברה הישראלית? כמעט שני עשורים חלפו מאז בג"ץ אליס מילר ואין מפקדת טייסת קרב בחיל האוויר הישראלי. בראיון מיוחד מספרת יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים, תא"ל רחל ויזל-טבת, על חוסר השוויון בצה"ל בין המינים.

אסכולה אחת גורסת שברגע שיבינו כי ההבדל בין גברים לנשים בצבא נעוץ בחקיקה ולא בהחלטות פנים צבאיות, תחול המהפכה האמיתית. מאבק אליס מילר היווה את התפנית המרכזית ביחס לנשים. בג"ץ הנחה את צה"ל בשנת 1995 להשוות את זכויות הנשים בצה"ל לזכויות הגברים. בנות סיימו קורס טיס, עשרות מקצועות שהיו סגורים לנשים נפתחו כמו פריחה באביב. בשנת 2000 תוקן חוק גיוס חובה ואיפשר להחתים נשים במקצועות הלוחמה לשלוש שנות שירות.

CARAL – לוחמות בגדוד קרקל. דובר צה"ל
יש עדיין תקרת זכוכית שמונעת מהן לפרוץ קדימה. לוחמות בקרק"ל/דובר צה"ל

ביוני 2011 נשלחה הסנונית הראשונה אל המטה הכללי של צה"ל. אורנה ברביבאי מונתה, לראשונה בהיסטוריה של צה"ל, לאלופה. אף אחד לא הקל עמה והיא ביצעה את כלל התפקידים בדרך אל הדרגה, ללא הנחות. מינוי האלופה לא הביא למהפכה המיוחלת. לבנות בצה"ל יש עדיין תקרת זכוכית שמונעת מהן לפרוץ קדימה. ראש ארגון ביון מערבי אמר לאחרונה כי "בנות תמיד יותר צעירות. יש להן יכולות גבוהות יותר מאשר לגברים. הדי.אנ.איי שלהן יותר משובח מאשר של גברים ויש להן יכולת לעבוד ב'מולטי-טסקינג' מדהים. הן לא חייבות להרים פגז ששוקל עשרות ק"ג או לרוץ עם משא כבד על הגב כדי להפגין כישורים. הן מצטיינות בתהליך קבלת החלטות". אז איך הן עדיין לא משתוות לגברים בצה"ל?

תא"ל במיל' גילה כליפי, יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים לשעבר וקצינה פורצת דרך בעצמה, טוענת כי מעמד האישה בצה"ל עובר תהליך אבולוציוני טבעי מאז בג"ץ אליס מילר. "יש כרגע סא"ליות שמפקדות על בט"ר ניצנים ומחנה 80. הפיקוד על אותם בסיסים גם היה בידי נשים. בעבר זה לא היה. יש שינוי חיובי". נשים שמתגייסות לצה"ל משובצות מלכתחילה למקצועות סמי לחימה ולכן פחות תפקידים פתוחים בפניהן.

לטענת תא"ל במיל' כליפי, "הצבא צריך לעבור לשירות דיפרנציאלי ויפה שעה אחת קודם. זה הזוי לאבחן מקצועות לפי מין. צריך להשוות את משך השירות לנשים וגברים. אין שום סיבה שנהג ישרת שלוש שנים ונהגת תשרת שנתיים. שיבחרו ממוצע של שנתיים וחצי לשניהם ויסכמו על פשרה. אלו שישרתו שלוש שנים יתוגמלו בהתאם. הצבא חייב לבצע עבודה רצינית בנושא ואז להמליץ על חקיקה. זה אפשרי".

חמש בנות מסיימות קרוס טיס, דצמבר 2011. דובר צה"ל
" יש שינוי חיובי". חיילות מסיימות קורס טייס/דובר צה"ל

כליפי לא נעצרת בשטף כשהיא מדברת על "שוויון בנטל", צמד המילים שהפכו ללהיט בחברה הישראלית. "מדברים על חרדים. מה עם נשים? מה הן, מגזר שקוף? אף אחד לא רואה אותו. שוויון בנטל צריך לעסוק בכלל המגזרים בחברה הישראלית. נתפסו לחרדים. מה עם מצהירות הדת הכוזבות? זו תופעה בלתי נסבלת שתשתנה רק בחקיקה. לא הגיוני ש-45 אחוזים מכלל הבנות המועמדות לשירות בצה"ל לא מתגייסות בגלל הצהרת דת. נדרש שינוי אסטרטגי עמוק בצבא. אני לא רוצה לוחמות באגוז או בצנחנים. אני אסתפק גם בלוחמה מנגד, אבל שירות שווה גם בסדיר וגם במילואים". כליפי מכוונת את הביקורת שלה גם נגד נשים ולא רק כלפי המערכת. "בזמנו פניתי לנשים שיתמודדו לתפקידי נספחות בחו"ל. הן לא הרימו את הכפפה. כמה מהן לא יכלו לומר לבעל - 'אתה עוזב הכול ובא איתי לשלוש שנים'. הנספח הצבאי הגבר לא מתמודד עם הדילמה הזו".

"צריך לשנות את החוק"

יועצת הרמטכ"ל לענייני נשים הנוכחית, תא"ל עו"ד רחל ויזל-טבת, מודה בראיון מיוחד לוואלה! חדשות כי יש פערים במספר תחומים כשמנסים לפענח את מעמד האישה בצה"ל, ומיישרת קו עם גילה כליפי. "הייתי רוצה לראות יותר נשים בלחימה. אבל זה תלוי במדינה ופחות בצבא. צריך לשנות את החוק כדי לגייס אותן שווה בשווה. היום אני לא יכולה להציב מישהי בעל כורחה בתפקיד לחימה. לכן רק אחוזים בודדים מתנדבות לתפקידי לחימה. לכן אחר כך הן נעלמות במילואים, כי מי שמשרת במילואים הם הלוחמים".

קבוצת קצינות יח"ש (יחידות שדה) מוגדרת כקבוצת הון אנושי מעולה. הן מגיעות לדרגת רב-סרן ונעצרות. בהתמודדות על דרגת הסא"ל הן לרוב יפסידו מול הקצין שלא קיבל את תפקיד המג"ד. עד מתי זה יימשך?

"זה לא רק ליח"ש. בין הסרן לסא"ל יש לנו אחוזים יורדים. 30% מכוח האדם בצה"ל זה נשים. 50% מהקצונה הזוטרה הן נשים. כשאתה מתקדם בדרגות האחוזים יורדים. הן נושרות מכמה סיבות: חלק בגלל רצון לקריירה אזרחית וחלק בגלל רצון למשפחה. חלק בגלל היעדר אפשרות לקידום. לגברים יש פשוט יותר אפשרויות כי יש יותר יחידות לוחמות אליהן יכול הגבר להתקדם. היא יכולה להיות מג"דית אבל כמה גדודים לנשים או גדודים מעורבים יש בצה"ל?"

אז את מסכימה שהמילה שוויון בין בנים לבנות בצה"ל היא מילה גסה?

"לא קיים שוויון בין בנים לבנות בצה"ל כל עוד ובנים משרתים שלוש שנים ובנות שנתיים. אני מנסה לקדם את האג'נדה של שירות על פי מערך ולא שירות על פי מגדר. מבחינתי שכל הפקידות והפקידים ישרתו שנתיים, כל הטכנולוגים ישרתו שנתיים וחצי וכל הלוחמים והלוחמות שלוש שנים - חלק מזה בתשלום. למרות זאת, צה"ל מקדם תהליכים של שוויון בתוך הצבא ומנסה לפתוח כמה שיותר תפקידים ולהוריד חסמים".

לאחרונה מונו לראשונה בתולדות המשטרה הצבאית שתי סא"ליות בתפקידי שטח משמעותיים. מדוע זה לא קרה עד עכשיו למרות שהתפקידים לא היו חסומים עבור נשים?

"זו בהחלט בשורה. הגענו למצב הזה כי לא מינו קצונה כמו שצריך. לא בנינו כמו שצריך את אופק השירות לנשים במשטרה הצבאית. אנחנו לקראת שוויון".

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מנסה לקדם את האג'נדה של שירות על פי מערך ולא שירות על פי מגדר. ויזל-טבת/מערכת וואלה!, צילום מסך

מה התהליך שהכי מטריד אותך כיוהל"ן?

"איך לשבץ חרדים בצה"ל מבלי לפגוע בשירות הנשים. זה תהליך מורכב, קשה, לא פשוט, אבל אפשרי. המערכת רואה את מה שאני אומרת. נצטרך לעמוד על המשמר ולראות שהתפקידים שנפתחים לחרדים לא פוגעים בזכויות הנשים בצה"ל. נצטרך לראות בשטח שזה קורה. שמפקדים לא בורחים לפעולה הקלה 'להדיר נשים'".

איזה צד יתפשר יותר? הצד החרדי או הצד הנשי? להערכתי זה יהיה הצד הנשי.

"אני חושבת שלא. אם נעמוד על המשמר ונעשה דברים בחוכמה זה לא יהיה הצד הנשי שיתפשר. אפשר לעשות את זה. אני חושבים שאנחנו מסוגלים לא לפגוע בתפקידי הנשים".

אין יורשת לאלופה אורנה ברביבאי. בקרוב תפרוש תא"ל איילה חכים ויישארו רק שתי תא"ליות שקיבלו דרגה אישית. מה זה מעיד על צה"ל?

"13% מכלל הסא"לים בצה"ל הן נשים. יש לנו 30 אל"מיות שזה מספר שלא היה בעבר. בחיל הים יש פריצת דרך, לאחר שמינו שתי קצינות לתפקידים מאוד חשובים. לגבי התא"ליות? צריכות להיות יותר. זה ששתיים מהן בדרגה אישית זה הרע במיעוטו. בוודאי שהיה עדיף שכולן תהיינה בדרגות תקן".

מה השינוי המרכזי שהצלחת לחולל בשנה האחרונה?

"1,500 בנות דתיות התגייסו לצה"ל ב-2012. עד היום הן לא היו מתגייסות אלא היו הולכות לשירות לאומי. זה קורה למרות שלא נותנים לנו להיכנס לבתי הספר הדתיים ולאולפנות. 1,500 זה 25% מהבנות בתיכונים של הציבור הדתי לאומי".

איך את רואה את צה"ל בעוד עשר שנים עם השינויים במעמד האישה?

"אני רואה עלייה דרמטית בנשים שנמצאות בעמדות של תפקידים 'חוצי מגדר'. המערכה העתידית, שדה הקרב העתידי משופע טכנולוגיה. אין שום סיבה שלא נראה שם יותר נשים. תראו מה קורה בכיפת ברזל. יש לי היום שם יותר בנות במבער וזה מתפתח. הקטע המגדרי לא רלוונטי. אין שום סיבה שלא יהיו נשים בעמדות בכירות וביותר תפקידים. אם האג'נדה שלי תתקבל והשירות יהיה לפי מערך ולפי מקצוע, אז גם שם יכולה להיות פריצה אמיתית".

מה חושב הרמטכ"ל על התהליך של קידום האישה בצה"ל?
"הרמטכ"ל חושב שצריך לפעול לכיוון התהליך הזה. הוא רוצה לראות יותר נשים בארגון שמתקדמות ומגיעות לעמדות של השפעה וקבלת החלטות. הוא חושב שזה עניין של תהליך. אני רוצה שהקצב יהיה יותר מהר".

אי אפשר להתעלם מבג"ץ אליס מילר. בחלוף כמעט שני עשורים, מתי נראה מפקדת טייסת?

"המהפכה בחיל האוויר הצליחה. יש טייסות, נווטות ויותר ויותר מקצועות שאתה רואה בהן נשים, כמו טכנאיות מוטסות. חלקן אימהות לילדים. יש מקומות שאנחנו רואים פעם ראשונה אישה. לגבי מפקד טייסת, אני מעריכה שאם תהיה מישהי טובה מבחינה מקצועית ופיקודית היא תתקדם לשם. אני לא שמעתי שיש מניעה לזה. זה בהחלט יכול לקרות. לא מזמן הייתי באחד הבסיסים. פגשתי טייסת שילדה וחזרה לטייסת. היא בשירות קבע עם ילדים. כשהיא בהיריון, היא לא טסה. אבל כשמישהו נמצא בשליחות חו"ל או במכללה לביטחון לאומי אז הוא טס?"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully