וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מות החייל אסף וקסמן: מאסר על תנאי למפקד שהתרשל

24.1.2013 / 16:45

בית הדין גזר על אל"מ שלומי כהן חודש מאסר על תנאי, בגין התקרית בה נמחץ רס"ל וקסמן מתחת לנגמ"ש ב-2007. מפקד הגדוד ננזף בחומרה. אבי החייל: "הצבא לא יכול לשפוט עצמו"

הרכב השופטים בבית הדין הצבאי המיוחד בבסיס הקריה בתל אביב גזר היום (חמישי) חודש מאסר על תנאי למשך שנתיים על אלוף-משנה שלומי כהן, ראש מטה אוגדת מילואים בפיקוד צפון, שהורשע בהתרשלות בתקרית שבה רב-סמל אסף וקסמן נמחץ למוות תחת נגמ"ש בתאונת אימונים ברמת הגולן ב-12 בנובמבר, 2007. מפקד הגדוד, סגן-אלוף אסף ראפלד, ננזף בחומרה לאחר שגם הוא הורשע ברשלנות. אביו של וקסמן, לאון, אמר בתגובה לגזר הדין כי "המשפט הזה ביזבז כספי ציבור, ויצא ממנו מסר אחד למפקדים בצה"ל - אתם יכולים להתפשר ולא ללמוד את כללי הבטיחות, וניתן לכם גיבוי גם אם הרגתם אדם". לדבריו, "זו עוד הוכחה שהצבא לא יכול לשפוט את עצמו". התביעה עשויה לערער על גזר הדין.

סא"ל (מיל') אסף ראפלד ואל"מ שלמה (שלומי) כהן בהכרעת הדין במשפטו של אסף וקסמן, ינואר 2013. דרור עינב
הורשעו ברשלנות. אל"מ כהן וסא"ל ראפלד בגזר הדין, היום/דרור עינב

הרכב שלושת השופטים כתב בגזר הדין, כי רשלנותו של אל"מ כהן "הייתה משמעותית, שעה שלא מילא את חובותיו כמאשר התרגיל. הוא אישר תיק תרגיל נבוב וריק מתוכן ביטחותי". באשר לסא"ל במיל' ראפלד, נכתב כי התרשלותו לא הייתה מינורית, "שכן לא היה בקיא בהוראת הבטיחות, לא התריע על חוסר הבקיאות ויצר מצג שווא על שליטה בכללי הביטחות". סנגורו של ראפלד, עו"ד אהרון שליין, אמר בתגובה כי "ראוי היה לא לקיים את ההליך המשפטי ולהסתפק בדין משמעותי".

בדיון בחודש שעבר זיכה הרכב השופטים את המ"פ, רב סרן דודי קלנר, מגרימת מוות ברשלנות. בניגוד אליו, ראש מטה עוצבת "המפץ" לשעבר, אל"מ (מיל') שלומי כהן והמג"ד, סא"ל (מיל') אסף ראפלד, הורשעו בהתרשלות ולא בגרימת מוות ברשלנות. על מפקד הנגמ"ש בו נהג וקסמן, סמל ראשון (מיל') יפתח ניב, נגזרו חודשיים של עבודות שירות בשנה שעברה.

השופט אל"מ ארז פורת בהכרעת הדין במשפטו של אסף וקסמן, ינואר 2013. דרור עינב
"ההתרשלות לא הייתה מינורית". השופט אל"מ ארז פורת בדיון היום/דרור עינב

בית הדין מצא כי אל"מ (מיל') שלומי כהן התרשל באופן ממשי בתפקידו, לא עמד בחובתו הממשית ואישר תיק תרגיל (בו נכתבים מהלכי התרגיל ומאושרים על ידי דרגים שונים, כולל נהלי בטיחות - א.ב) עם סתירות. לדברי השופטים, בדיקתו של תיק התרגיל הייתה "כושלת", וכי היה עליו לבדוק את בסיס הידע של המילואים ומה הפערים שלהם. "אנו דוחים את טענותיו לפיהן הוצגו בפניו פערי ידע. חובתו של כהן הייתה בולטת לעין והוא לא הכין שום הוראת בטיחות מפורטת והחטיא את תפקידו", ציינו השופטים.

ננקטו צעדים פיקודיים נגד גורמים שהיו מעורבים בתרגיל

רס"ל וקסמן, 28, נהרג במהלך תמרון בתוך נחל בתרגיל ברמת הגולן, לאחר שהנגמ"ש בו נהג התהפך והוא נמחץ תחתיו. בתקרית נפצעו שישה חיילים נוספים. התאונה נחקרה על ידי ועדת חקירה צבאית, שממצאיה הוצגו גם בפני הרמטכ"ל. בעקבות עבודת ועדת החקירה, ננקטו צעדים פיקודיים נגד שורה של גורמים שהיו מעורבים בתרגיל. בנוסף, בהתאם לפקודות בצה"ל, נחקרה התאונה. תחקיר התאונה העלה כי וקסמן נאלץ לשמש כנהג בנגמ"ש בשל מחסור בנהגים ולמרות ניסיונו הדל, לא הסכימו מפקדיו לשחררו מהתפקיד. בעקבות התאונה החליט אלוף פיקוד הצפון דאז, גדי אייזנקוט, למנות ועדת חקירה בנוסף לתחקיר המבצעי בשטח.

בניגוד לדעתו של אייזנקוט, לפיה אין להטיל את האשמה על מפקדי התרגיל, החליטה הפרקליטות הצבאית לפתוח בחקירת מצ"ח ולהגיש כתב אישום פלילי נגד ארבעת המפקדים. במהלך המשפט התקיימו יותר מ-70 דיונים, שבכולם נכחו בני משפחת וקסמן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully