וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הבוקר יוכרע: מי אחראי למותו של החייל אסף וקסמן?

24.12.2012 / 6:00

בית דין צבאי מיוחד יפסוק מעורבותם של 4 קצינים במותו של חייל המילואים אסף וקסמן ז"ל שנהרג בהתהפכות נגמ"ש ב-2007. כתב האישום הוגש על אף התחקיר הצבאי שקבע שאינם אשמים

בשנת 2008 הוגשו כתבי אישום נגד ארבעה ממפקדיו של רב סמל (מיל') אסף וקסמן ז"ל, שנהרג בתאונת אימונים ברמת הגולן ב-12 בנובמבר שנת 2007. הארבעה הואשמו בגרימת מותו ברשלנות של וקסמן. הפרקליט הצבאי דאז, האלוף במילואים אביחי מנדבליט, הנחה להגיש לבית הדין הצבאי המיוחד כתב אישום נגד אלוף משנה במילואים שלומי כהן, ראש מטה עוצבת "המפץ" לשעבר, סגן אלוף (מיל') אסף רפלד, שהיה אז בשירות קבע, מפקד הגדוד אליו השתייך רס"ל וקסמן ז"ל, רב סרן דודי קלנר, מפקד הפלוגה אליה השתייך וקסמן וסמל ראשון (מיל') יפתח ניב, מפקד הנגמ"ש בו נהג החייל. היום (שני) יכריע בית המשפט הצבאי את דינם.

רפרודוקציה של רב-סמל אסף וקסמן. דובר צה"ל
"נאלץ לשמש כנהג בנגמ"ש בשל מחסור בנהגים". אסף וקסמן ז"ל/דובר צה"ל

רס"ל וקסמן נהרג במהלך תמרון בתוך נחל בתרגיל ברמת הגולן, לאחר שהנגמ"ש בו נהג התהפך והוא נמחץ תחתיו. התאונה נחקרה על ידי ועדת חקירה צבאית, שממצאיה הוצגו גם בפני הרמטכ"ל. בעקבות עבודת ועדת החקירה, ננקטו צעדים פיקודיים נגד שורה של גורמים שהיו מעורבים בתרגיל. בנוסף, בהתאם לפקודות בצה"ל, נחקרה התאונה. בהתהפכות נהרג וקסמן, בן 28 במותו, ושישה חיילים נוספים נפצעו. תחקיר התאונה העלה כי וקסמן נאלץ לשמש כנהג בנגמ"ש בשל מחסור בנהגים ולמרות ניסיונו הדל, לא הסכימו מפקדיו לשחררו מהתפקיד. בעקבות התאונה החליט אלוף פיקוד הצפון דאז, גדי אייזנקוט, למנות ועדת חקירה בנוסף לתחקיר המבצעי בשטח.

התחקיר המבצעי ומסקנות הוועדה, בהן הקביעה כי אין להטיל את האשמה על מפקדי התרגיל – ובהם ראש מטה האוגדה, אלוף משנה במילואים שלומי כהן, שאישר את האימון וכן המג"ד, המ"פ ומפקד הנגמ"ש – אומצו במלואם על ידי האלוף אייזנקוט. עם זאת, בניגוד לדעתו, החליטה הפרקליטות הצבאית לפתוח בחקירת מצ"ח ולהגיש כתב אישום פלילי נגד אותם המפקדים. במהלך המשפט התקיימו יותר מ-70 דיונים שבכולם נכחו בני משפחת וקסמן.

כמו כן, פורום המג"דים והמח"טים במילואים הצטרפו לדיון המשפטי כ'ידיד בית משפט' בשל העניין על חלוקת האחריות בין המפקדים בשירות קבע למילואים. בעצומה ששלחו לרמטכ"ל בעבר הדגיש הפורום, כי "משפחת ההרוג שילמה את המחיר הכבד ביותר – אובדן חיי אדם", אך עם זאת, הם מבקשים להקים ועדה לבדיקת ההליכים שהובילו להגשת כתב האישום בניגוד למסקנות ועדת החקירה, לקבוע נוהל לפיו הפרקליטות תחויב בהתייעצות עם המפקדים במקרים חמורים לפני הפנייה להליך הפלילי, ולחזק את סמכויות ועדות החקירה והתחקירים המבצעיים. נשיא בית המשפט הצבאי המיוחד אל"מ ארז פורת יודיע בבוקר על הכרעת הדין שתקבע האם הקצינים נאשמים בגרימת מוות ברשלנות ומה מידת האחריות של המעורבים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully