וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פרסום ראשון: המדינה מכשירה מאחז בלתי חוקי כ"כפר אמנים"

יהושע בריינר

20.12.2012 / 13:03

הממשלה אינה מכירה במאחז אל-מתן, בו מתגוררות 20 משפחות, אך בעבר הוא תוקצב בעלות של 850 אלף שקל. הפעם החליטה המדינה להקים "כפר אמנים" כדי להכשיר את המאחז הלא-חוקי

כך זה עובד: המדינה מתכוונת להכשיר את המאחז הלא-חוקי אל-מתן, הסמוך להתנחלות מעלה שומרון, להכשירו ולהכיר בו כ"כפר אמנים" - כך נודע לוואלה! חדשות. זאת, לאחר שבשבוע שעבר אישר ראש המנהל האזרחי, תא"ל מוטי אלמוז, את מתן חותמת הכשרות לאל-מתן. כ-20 משפחות מתגוררות במאחז, שהוקם בשנת 2000 על אדמות מדינה אך לפי דו"ח המאחזים של עו"ד טליה ששון, המקום לא קיבל אישורים רשמיים ממשרד הביטחון או מהממשלה, ומוגדר כמאחז לא-חוקי. עם זאת, הדבר לא הפריע למשרדי הממשלה להשקיע 850 אלף שקלים בהקמת תשתיות במקום, כשמרבית הכסף מומן על ידי משרד הבינוי והשיכון.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המדינה תכשיר את המאחז הלא-חוקי. אל-מתן/מערכת וואלה!, צילום מסך

לפי התכנון, הקרוואנים במקום יפונו והמקום יוכרז כ"כפר אמנים" שיכלול 40 יחידות דיור, מתוכן 18 מבנים בהם יתגוררו אמנים שונים שאף "יציגו בהם את עבודותיהם", כך על פי מתכנני הכפר החדש. בנוסף, יוקמו במקום שלושה מבנים שיוגדרו כ"יחידות לאירוח כפרי", לאור העובדה שהמאחז ממוקם בסמוך לשמורת טבע, כך על פי מתכנני ה"כפר". המאחז הוקם בקרבת ההתנחלות מעלה שומרון ונמצא בשטח שיפוטה, ולדבריו המתנחלים מצוי גם בתכנית המתאר המאושרת של היישוב.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
המדינה כבר השקיעה במאחז 850 אלף שקלים בעבר. אל-מתן/מערכת וואלה!, צילום מסך

באתר המועצה האזורית שומרון הוא מוגדר כיישוב עצמאי ולא כשכונה נפרדת למעלה שומרון: "אל-מתן היא שכונה אוטונומית בה אורח החיים הציבורי דתי והינה בעלת אופי כפרי המאפשר פיתוח משקי עזר חקלאיים ומגורים באיכות חיים תוך השתלבות בטבע ושמירתו", נכתב על המקום. המאחז הוקם בין היתר בסיוע תנועת אמנה, הזרוע המיישבת של מועצת יש"ע, בראשותו מוביל הבנייה ביהודה ושומרון, זאב זמביש חבר. לפני כשנתיים עתר ארגון "יש דין" נגד בית כנסת שנבנה במאחז ולאחר דיונים משפטיים הסכימו המתנחלים לאטום את המבנה עד לקידום האישורים להכשרת המבנה.

"המתנחלים מצליחים להשיג מנתניהו את כל רצונם"

בלשכת שר הביטחון, אהוד ברק, אומרים כי בנובמבר האחרון אישר ברק קידום הליכי תכנון לאל-מתן, תוך התניה כי מתן אישורי בנייה במסגרת התכנית כרוך בקבלת אישור נוסף. "זאת", אומרים בלשכת השר, "בכפוף להחלטת בג"ץ מנובמבר 2010, בה קיבל את עמדת מדינה לקידום תכנית להסדרת המאחז מתוך רצון לנסות ולהסדיר את העניין ובהתאם לאמות המידה המקצועיות המקובלות. לאור האמור, התקיימו בחודשים האחרונים דיונים בין גורמי המועצה והמנהל האזרחי על מנת לגבש תוכנית ראויה ומוסכמת בהיבטי התכנון והמקרקעין".

ראש המועצה האזורית גרשון מסיקה אמר בתגובה כי "מדובר בשכונה הנמצאת בתוך השטח המוניציפאלי ובתוך תכנית המתאר של מעלה שומרון. השינוי שאושר הוא שינוי ייעודי-נקודתי ממבני תיירות למבני תיירות שלצדם כמה מבני מגורים". "יודגש כי מדובר בתכנית שאושרה על ידי כבר ב-1999, בתקופת ממשלת ברק, והחתימה עליה נגררה מטעמים פוליטיים במשך 13 שנה", הוסיף. לדבריו, "כמובן שיש לברך על תיקון העוול שגרם לסבל של שנים רבות למשפחות המתגוררות במקום".

בשמאל הביעו התנגדות לכפר האמנים החדש בשומרון, ותקפו את ראש הממשלה על הכשרת המאחז. "ממשלת המעבר של נתניהו הופכת להיות הממשלה הטובה ביותר עבור המתנחלים בעשור האחרון", אמר יריב אופנהיימר, מזכ"ל שלום עכשיו. לדבריו, "הכשרת המאחז אל-מתן עושה צחוק משלטון החוק והופכת מאחז קטן להתנחלות חדשה. המתנחלים הופכים את מלאכת הכשרת המאחזים לאומנות של ממש ומצליחים להשיג מנתניהו את כל רצונם. איזו אומנות יכולה לצמוח ממאחז שהוקם בניגוד לחוק?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully