וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תמונות הזוועה מעזה עלולות לטרוף את הקלפים

ניר יהב

18.11.2012 / 22:05

ישראל מבינה שהתקיפה בה נהרגו בני המשפחה הפלסטינית, שתמונותיהם זכו לתהודה עצומה בעולם, עלולה לגרום לחמאס להקשיח את עמדתו במשא ומתן להפסקת אש. ומה חלקה של מצרים?

רויטרס

תמונות הזוועה ממותם של 11 הפלסטינים שודרו שוב ושוב בערוצי הטלוויזיה הערביים. פעם אחר פעם שידרו את תמונותיהם של ארבעת הפעוטות שוכבים זה לצד זה על ארון מתים בבית החולים בעזה. זו הייתה התקרית שלה חיכה ארגון חמאס. עד כה פגע צה"ל בצורה די מדויקת בחמושים שנהרגו, אך אז בא מותם של 11 הפלסטינים - ביניהם חמישה ילדים ושלוש נשים – ושינה את התמונה. ראש ממשלת חמאס, איסמעיל הניה, אמר שמדובר ב"טבח נפשע" וחמאס שיגר רקטה לעבר גוש דן "בתגובה לטבח".

מבצע "עמוד ענן" - כותרות אחרונות
בפעם השנייה היום: יורטה רקטה שנורתה לגוש דן
צה"ל ניסה לחסל האב; 11 בני משפחת א-דלו נהרגו
כיפת ברזל משפטית: וינשטיין מלווה המבצע

מחלצים נושאים את גופתו של אחד מילדי משפחת א-דלו שנהרגו בתקיפת צה"ל בג'בליה, נובמבר 2012. רויטרס
זירת ההפצצה בעזה, היום/רויטרס

ישראל מבינה שאירוע מסוג זה, הזוכה לתהודה עצומה בעולם הערבי ובקהילה הבינלאומית, עלול לגרום לחמאס להקשיח את עמדתו במשא ומתן לגיבוש הפסקת אש. אירוע כזה מעניק לו רוח גבית משמעותית, אם כי לזמן קצר, והוא עלול להוביל להגברת הלחצים האמריקאים והאירופיים על ישראל להפסיק את המתקפה על עזה, ובכך לצמצם את האשראי הבינלאומי ואת מרחב הפעולה שלה. ביממה האחרונה אף התרבו מאוד הדיווחים על אזרחים פלסטינים שנהרגים מאש צה"ל. הסיבה לכך היא די פשוטה: פעילי חמאס רבים מתחבאים מתחת לאדמה, ומי שמשלמים את המחיר הם האזרחים הפשוטים.

במקביל למה שקורה בעזה, העיניים של כולם נשואות לקהיר. נשיא מצרים, מוחמד מורסי, נועד היום עם ראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, וניסה למצוא איתו נוסחה להפסקת אש. בד בבד מנסה גם ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, המבקר בקהיר, להפעיל את השפעתו בניסיון לגבש הפסקת אש. אמיר קטאר, חמד בן חליפה אל-ת'אני, נמצא גם הוא בקהיר ומשלים את שלישיית המתווכים שנוצרה בימים האחרונים: שלישיית מצרים-טורקיה-קטאר. נותן הטון העיקרי הוא כצפוי מורסי, שמבין שישראל נמצאת ביומיים הקרובים על סף החלטה אם להיכנס קרקעית לעזה או לא, ולכן היומיים הקרובים יהיו קריטיים.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית
פלסטינים בעזה לאחר תקיפות צה"ל במסגרת מבצע "עמוד ענן", נובמבר 2012. AP
הרס בעזה, העיניים נשואות לקהיר/AP

הן ישראל והן חמאס דורשים כרגע מהצד השני להפסיק את הירי, לפני שמתחילים לדבר על הפסקת אש. ברור שהמצב בשטח שונה: נציגי ישראל ונציגי חמאס ישבו במהלך היום עם נציגי המודיעין המצרי וניהלו משא ומתן קדחתני על תנאי הפסקת האש. כרגע אין דיווחים על פריצת דרך, אך ברור ששני הצדדים מעוניינים מאוד להגיע לפתרון, על אף האיומים שנשמעים משני הכיוונים. הפתרון יגובש בסופו של דבר וינוסח באופן שכל צד יציג אותו כהישג. חמאס דורש להפסיק את החיסולים, לפתוח את מעברי הסחורות ולהסיר את המצור. בנוסף דווח כי הוא אף דורש להציב כוח בינלאומי בעזה. ישראל בשלב זה אינה מגיבה, וברור שמבחנו של מורסי יהיה בהורדת חמאס וישראל מהעץ.

עזה לאחר התקפת חיל האוויר. רויטרס
עלייה במספר ההרוגים/רויטרס

עם זאת, לא מן הנמנע שיהיה מי שינסה לתקוע מקלות בגלגלים ברגע האחרון. אחד כזה הוא ארגון הג'יהאד האיסלמי, שבניגוד לחמאס נותר נאמן לאירן ולסוריה. הג'יהאד האיסלמי הוא ארגון קיצוני יותר מחמאס, ממומן על ידי אירן ולכן מציב תנאים קשוחים הרבה יותר מאשר חמאס. נשיא מצרים הזמין בערב את מזכ"ל הג'יהאד האיסלמי, רמדאן שלח, אל לשכתו לפגישה. ייתכן שמורסי ייבחן לא רק אם יצליח לשכנע את ישראל וחמאס להסכים לפשרה מוסכמת על הפסקת אש, אלא בעיקר אם יצליח לכפות אותה גם על השחקן החדש והחצוף במגרש - הג'יהאד האיסלמי.

לפניות לכתב: nir_yah@walla.com

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully