וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דווקא ברק ירוויח מהאיחוד בין נתניהו לליברמן?

טל שלו

27.10.2012 / 19:28

”תחשבו איך הייתה נראית הממשלה בלעדיי”, אמר השבוע ברק לפעיליו, במטרה לגייס תמיכה לפריצת אחוז החסימה. כעת, לאחר האיחוד בימין, ”הקול השפוי” בממשלה עשוי להרוויח

ביום שלישי האחרון, התייצבו כ-60 בני אדם לחוג בית מצומצם בפתח תקווה, והאזינו לשר הביטחון, אהוד ברק, מסביר כיצד מפלגת העצמאות מתכוונת לעבור את אחוז החסימה. "אנחנו מפלגה קטנה. לא נהיה 20 איש, אבל נוכל להיות חשובים ומשפיעים", אמר ברק, והפציר בנוכחים לשנס מותניים ולהפיץ את הבשורה. תוך כדי קבלת עצות מהקהל לניהול הקמפיין ולשיפור תדמיתו הציבורית, חזר ברק והדגיש כי הוא "המבוגר האחראי", שמביא איתו ניסיון ושיקול דעת, שניווט בביטחון את דרכה של הממשלה בארבע השנים האחרונות. "תעצמו את העיניים. ותחשבו איך הייתה נראית הממשלה הנוכחית אם לא הייתי שם", אמר. כעת, לאחר האיחוד בין הליכוד לישראל ביתנו, המכונה "ביברמן", ייתכן שהמשפט הזה עומד לקבל משמעות חדשה.

עד כה, נדחק שמו של ברק לשולי מניין המנצחים והמפסידים של המפץ הגדול בין הליכוד לישראל ביתנו, אך כמי שהיה בעל בריתו הקרוב ביותר של נתניהו בארבע השנים האחרונות, הוא עשוי להיות דמות משנה לא פחות מעניינת בהמשך העלילה. ביום שלישי עוד הכריזו פעילי העצמאות שייאבקו יחד כדי שברק יהיה שר הביטחון הבא. כעת, אחרי שנתניהו העניק לליברמן יד חופשית בבחירת התיק הבכיר בממשלה הבאה, ברק יתקשה להמשיך לשווק את עצמו כמר ביטחון הבלבדי, אך עם זאת, ייתכן שאיחוד הימין ההיסטורי הוא בדיוק מה שהיה צריך כדי לחדד מסרים, ולקבל עוד שניים-שלושה מנדטים בזכות המתינות והאחריות לה הוא מטיף. האג'נדה המדינית-ביטחונית חזרה להיות על שולחן, וחשיבותו כקול השפוי, שריכך את דימויה הימני של ממשלת נתניהו-ליברמן בבית ובחוץ, צפויה לתפוס מקום בולט בניסיון לשמור על לגיטימיות בבחירות 2013.

"מגרדים את המנדט השישי"

הסקרים האחרונים מצביעים על התאוששות של העצמאות ופריצת מחסום אחוז החסימה, ובמפלגה מעריכים כי איחוד "הליכוד ביתנו" יניב פוטנציאל הצבעה נוסף מבוחרי ליכוד מתונים שנרתעים ממשנתו הקיצונית של ליברמן. "אנחנו מגרדים את המנדט השישי, רק חשוב שידעו את זה. אנשים לא אוהבים לשים את הקול שלהם במקום שבו הוא יתבזבז. ברגע שיידעו - תבוא הקפיצה משלושה לשישה מנדטים", הסביר ברק לפעילים בחוג הבית – רובם המכריע גברים. "אנחנו לא מחליפים את העם, סך הכול זה עם טוב ביחס לאלטרנטיבות".

הוא סירב כהרגלו להתרגש מחוסר הפופולריות שלו, אך הפעילים הביעו דאגה והציעו אסטרטגיות שונות ויצירתיות לפריצת אחוז החסימה – החל מהתמקדות בנושאים כלכליים והפגנת אסרטיביות תקשורתית, וכלה בשיפור הפעילות בפייסבוק וצירוף "פיגורה" נוספת למפלגה. "רק אל תזכירו את אקירוב", התעקש המארח בכל פעם שעלה שמה של דירת היוקרה שהפכה ללעג. "השאלה מי ירים את הטלפון האדום היא לא בדיחה", אמר פעיל אחר, רגע לפני שברק אכן נאלץ להפסיק את הרצף בשביל שיחת טלפון ביטחונית בהולה, שהמחישה אולי יותר מכל את האבסורד – האדם שנודע כחייל הכי מבריק, הלוחם הכי מעוטר, ראש הממשלה לשעבר שנודע בכישוריו האינטלקטואליים החריפים, באופיו ובהתנהלותו לא הצליח לנצח את הקרב הפוליטי, שהיום הפך להיות קרב אינטרנטי, או במילותיו של ברק "משחק סמסים של כוכב נולד".

אביגדור ליברמן ובנימין נתניהו מודיעים על איחוד לקראת הבחירות, אוקטובר 2012. עומר מירון
נתניהו וליברמן בהודעה על האיחוד/עומר מירון

כעת, גם הטלפון האדום מוטל בספק, כש"הליכוד ביתנו" מבשר סופית את סיומו של הרומן הפוליטי הקרוב שניהלו נתניהו וברק בארבע השנים האחרונות. רק לפני כמה חודשים, עוד תכנן צמד החמד שריונים ואחדויות, ומפץ פוליטי מסוג קצת שונה – הטמעת העצמאות וקדימה בליכוד. אך עם כישלון פילוג קדימה בקיץ שעבר, החלו גם הצרות בין נתניהו לברק – שר הביטחון החל בבידול והתרחקות מנתניהו, אשר החל מהביקורת על התקציב והבלטת ההתנגדות להקמת אוניברסיטה באריאל, והגיע לשיא בעימות הפומבי החריף בסוגיית הגרעין האירני והיחסים עם הממשל האמריקאי. בעוד הפרשנים מדווחים על גישושים של ברק עם לבני ויחימוביץ', נתניהו הבין שאין לו צורך בו יותר, וברק צורף למכירת החיסול של הליכוד. ליברמן, שצפה במשך ארבע שנים בברק מנווט מעל ראשו בשליחותו של נתניהו את יחסי החוץ עם ארצות הברית, והביע לא אחת מורת רוח מההשפעה השמאלית של ברק על הממשלה, זיהה את שעת הפעולה. הוא אמנם מצהיר פומבית כי הוא מעדיף את תיק החוץ, אך חופש הבחירה נתון בידיו – וסיכוי קלוש שיוותר על המושכות במהרה כדי שברק יוכל לשווק באמינות את משרד הביטחון.

בשבוע הקרוב, הפוליטיקה הישראלית תתחיל להתאושש מטירוף המערכות של המפץ הגדול. ההתנגדות הפוליטית בליכוד תגיע לשעת מבחן, ובמקביל תלך ותתבהר גם מטריצת השחקנים שיובילו את מאבק גוש השמאל. מה יהיה מקומם של ברק וסיעתו? נכון להיום, גם לבני וגם יחימוביץ' לא אצות לכיוונו, אך בימים הקרובים יתברר גורלם של אולמרט ולבני, ומה ואיך תהיה תשובת המרכז המדיני למפלגת הימין המאיימת של נתניהו וליברמן, ולא מן הנמנע שברק ימצא בה את מקומו. איחוד נתניהו-ליברמן מאפשר לברק להדגיש את ערכו הממתן והמפשר, ובמובן מסוים נותן ערך חדש לסיסמה "מבוגר אחראי". כך או כך, טוב יעשה אם יפזול למתרחש בקרב הגורמים המתונים בליכוד, שעוד לא ברור אם הם יכולים לשבת עם ליברמן יחדיו, כמו דן מרידור, שטרם התבטא בנושא, ומיכאל איתן, ויבחן מהן תכניותיהם לעתיד. מה שבטוח הוא שמוקדם להספידו: "אהוד ממשיך בדרך כמו טיל שיוט עם ראש חכם, עם מנוע שקט אבל ארוך טווח", אמר עליו הרמטכ"ל לשעבר, אמנון ליפקין שחק, כשהחליף אותו בתפקידו ב-1995. "גם מי שחושב שהוא יודע לאן הטיל הזה תוכנת – ומי שתכנת אותו זה אהוד – יכול להיות מופתע, כי ברגע האחרון הוא יכול לשנות כיוון, מטרה, אבל הוא לבטח יגיע לאן שהוא רוצה".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully