וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בכיר חמאס א-זהאר: האסירים ששוחררו מלמדים אותנו עליכם

ניר יהב

12.10.2012 / 17:15

במלאת שנה לעסקת שליט, רצועת עזה אינה מאוחדת בתמיכתה בחמאס. אך ההישג - 1,027 אסירים משוחררים - נותר בעינו. "הלוואי שיכולנו להגיע לעסקה ללא חייל חטוף", אומר א-זהאר

"הלקח הגדול ביותר שלמדנו מעסקת שליט הוא שהפעלת לחץ היא הדבר היחיד שמשפיע על ישראל", אומר בכיר חמאס וחבר הלשכה המדינית של הארגון, ד"ר מחמוד א-זהאר, בראיון מיוחד שהעניק לוואלה! חדשות לציון שנה לעסקה. "הבנו שלא משנה מה נעשה, רק לחץ יביא לשחרור האסירים הפלסטינים מהכלא, וכך אכן קרה. הצלחנו מאד בכך וזכינו לאמון רב בקרב הרחוב הפלסטיני".

חבר הלשכה המדינית של החמאס, ד"ר מחמוד א-זהאר, מדבר בקהיר, 2009. AP
"זכינו לאמון רב ברחוב הפלסטיני". מחמוד א-זהאר/AP

שנה אחרי עסקת שליט, בכירי חמאס היו אמורים לנוח על זרי הדפנה: לשבת רגל על רגל בלשכותיהם בעזה, להתענג על פופולריות גואה ולספור את המנדטים בדרך לבחירות הבאות. אחרי הכול, שנה שמתחילה בשחרור 1,027 אסירים פלסטינים בעסקת חליפין עם ישראל ונמשכת בהשתלטות של האחים המוסלמים על השלטון במצרים, לא יכולה להיות שנה רעה.

אלא שמצבו של חמאס אינו מזהיר מכפי שציפו כולם. הארגון השולט ברצועת עזה מאז 2006, מתמודד עם קשיי משילות ונאלץ באחרונה לנקוט גישה הרבה יותר מתונה וזהירה. גם יחסיו עם בעלות הברית משכבר הימים, סוריה ואירן, התרופפו מאוד בשנה האחרונה בשל ההתקוממות בסוריה, מה שטלטל עוד יותר את חמאס וגרם לו לחשוב מחדש על דרכו.

אף על פי כן, עסקת שליט חיזקה את חמאס באופן מהותי. שחרור האסירים מהכלא הישראלי הוא שאיפתם הגדולה של האזרחים הפלסטינים, שנייה רק לשאיפה לזכות בשליטה על מסגד אל-אקצא ולכונן בירה פלסטינית בירושלים המזרחית. כמעט כל אחד מכיר אסיר בכלא הישראלי. שחרורם של אלף אסירים – ובהם אסירים עם דם על הידיים שנידונו למאסרי עולם רבים - תמורת חייל ישראלי אחד, הוסיף לחמאס נקודות זכות רבות ברחוב הפלסטיני. אף שהציבור בעזה מתוסכל מאוד מההנהגה שלו וכבר פחות חושש ממנה, הפלסטינים בעזה ובגדה תופסים היום את חמאס בצורה אחרת לגמרי: הוא כבר לא ארגון קטן וחסר אחריות בעיניהם, אלא ארגון רציני ומרכזי. הכול בזכות העסקה.

sheen-shitof

מאריכים את האקט

כך תשפרו את הביצועים וההנאה במיטה - עם מבצע בלעדי

בשיתוף "גברא"

"האסירים עוזרים לנו להבין את ישראל טוב יותר"

א-זהאר, שהוביל את המשא ומתן מטעם חמאס לגיבוש ההסכם, לא מסכים לטענה שעסקת שליט היא ההישג הגדול ביותר של חמאס עד כה. "זהו רק אחד מההישגים הגדולים שלנו", הוא אומר. כשהוא מתאר את ההצלחות והקשיים של חמאס, הוא מקפיד לתקוף את היריבים מבית. "אנחנו פועלים למען האינטרס של העם הפלסטיני ולא למען אינטרס צר של חמאס. שחררנו יותר מאלף אסירים שמשתייכים לכל הפלגים בזירה הפוליטית הפלסטינית ולא רק אסירים מחמאס. כשאבו מאזן מדבר על ישראל, הוא מדבר על האינטרס של תנועתו פתח ולא מדבר בשם העם הפלסטיני. בניגוד אליו, אנו פועלים למען העם כולו, ללא התייחסות להשתייכות פוליטית.

"המצב בעזה קשה, אך גם בגדה המצב לא קל. השלטון של אבו מאזן נכשל. אין שם ביטחון. אני חושב שהעם הפלסטיני מבין היום טוב יותר את גישתו של חמאס. נדמה לי שהתקווה הגדולה ביותר של אש"ף היא להיות פופולרי כמו חמאס".

א-זהאר מספר שהאסירים ששוחררו בעסקת שליט נהפכו לגורם מסייע חשוב לממשלה בעזה. "אסירים רבים הפכו למנהיגים בכל הפלגים הפלסטינים, הן בזירה הפוליטית והן בזירות אחרות. לאסירים משוחררים רבים יש ניסיון רב בסוגיות בינלאומיות, ובעיקר ישראליות, ולכן הם מסייעים להנהגה הפלסטינית להבין את הגישה הישראלית באמצעות ההיכרות שלהם עם ישראל. הם מתרגמים מהתקשורת, מסבירים ומסייעים לכל הפלגים הפלסטינים, ובראשם חמאס, להבין את ישראל טוב יותר. אין זה אומר, כמובן, שהם הפכו לפרו-ישראלים".

"יש לנו מערכת, יש שיטה, יש בחירות"

לעומת א-זהאר, סגן שר החוץ בממשלת חמאס ברצועת עזה, ד"ר ראזי חמד, משוכנע שעסקת שליט היא "ללא ספק ההישג הכי גדול של חמאס עד כה". בראיון לוואלה! חדשות מסביר חמד מדוע הוא בטוח שחמאס חזק בהרבה היום, מכפי שהיה לפני שנה: "התמיכה שאנו זוכים לה בקרב הציבור גדלה. אני חושב שבעקבות עסקת שליט הצלחנו להגדיל את התמיכה של העם הפלסטיני, גם בשטחים וגם מחוצה להם. הציבור הפלסטיני גם מבין היום שחמאס מסוגל לשחרר אסירים נוספים מבתי הכלא בישראל. כולם מבינים שהמאמצים שלנו נושאים פרי, בניגוד למאמצים של תהליך השלום והמשא ומתן. הדרך של חמאס היא הדרך הנכונה לשחרר אסירים".

בכיר החמאס ראזי חמד, משמאל, מלווה את השופט ריצ'רד גולדסטון בביקורו ברצועת עזה, יוני 2009. AP
ראזי חמד, משמאל, מלווה את השופט ריצ'רד גולדסטון בביקורו ברצועת עזה ביוני 2009/AP

"כיום חמאס הוא ארגון ייחודי וחזק. המנהיגים של חמאס חזקים, יש לנו מערכת, יש שיטה, יש בחירות, אנו פעילים ברמה החברתית-כלכלית-תרבותית בחברה הפלסטינית. זה לא אומר שאין לחמאס בעיות ואין היבטים שליליים. יש הרבה. ורוב הבעיות נובעות מהסגר שישראל מטילה על עזה. אבל למרות זאת, המצב של חמאס טוב יותר מכפי שהיה לפני שנה".

כולם חשבו שחמאס יהיה הרבה יותר פופולרי בעקבות עסקת שליט, אבל זה לא ממש קרה. למה?

"חמאס זוכה לאמון רב בציבור הפלסטיני. המנהיגים שלנו הם אנשים שלא נגועים בשחיתות, אנשים עם מעמד ותפיסה חד-משמעית שלפיה אנו תומכים בהתנגדות ולא מכירים בישראל. אני בטוח שיש לא מעט אנשים שמתנגדים לחמאס. לא הכול מושלם כמובן. אבל יש תחושה בשנה האחרונה שהאמון בנו רק התחזק. השיפור במצב הכלכלי בעזה תרם לכך גם כן: מעבר רפיח פתוח, נכנס ציוד רב לעזה, והכלכלה משתפרת".

עצרת לציון 25 שנה להקמת הג'יהאד האיסלמי בעזה, אוקטובר 2012. רויטרס
"לא הכל מושלם, כמובן". עצרת לציון 25 שנה להקמת הג'יהאד האיסלמי בעזה, אוקטובר 2012/רויטרס

גם העיתונאי הפלסטיני נאסר לחאם, עורך סוכנות הידיעות הפלסטינית "מען", מבחין בשינויים שעברו בשנה האחרונה על חמאס, לא מעט בזכות עסקת שליט אבל בעיקר בזכות אירועי האביב הערבי. "אני מרגיש שחמאס השתנה בהרבה תחומים: בתחום הפוליטי, בתחום ניהול השלטון וגם בתחום האידיאולוגי", הוא אומר. "זה לא קשור רק לעסקת שליט אלא גם למה שקורה בעולם הערבי. חמאס יצא מסוריה, משעל עבר לקטאר, הם פתחו דף חדש עם מצרים. אפילו ברמה הפנימית עברו על חמאס הרבה שינויים: הארגון היום הרבה יותר ליברלי, יותר אחראי, ולדעתי הוא מנסה להפוך לגוף שלטוני לגיטימי ולא לארגון קטן".

בניגוד לאנשי הממשל בעזה, לחאם סבור שהאהדה לחמאס לאו דווקא עלתה בזכות עסקת שליט. "אם לא הייתה עסקת שליט, חמאס היה מפסיד הרבה. אני לא רוצה להפריז ולומר שהם זוכים לפופולריות רבה עכשיו, אבל הם בטח לא הפסידו כתוצאה מהעסקה. אין ספק שעסקת שליט הועילה מאוד לחמאס. זה היה חשוב להם מאוד. אני אישית כיבדתי אותם על שחרור אלף האסירים וכאזרח פלסטיני הרגשתי שהם עשו את העבודה. לאחר ביצוע העסקה אפילו התקשרתי לראש הלשכה המדינית של חמאס, חאלד משעל, ואמרתי לו 'כל הכבוד, הבטחתם וקיימתם'".

"דוד מידן היה רציני יותר מקודמיו"

ד"ר חמד, המכהן זה יותר משנה כסגן שר החוץ בממשלתו של איסמעיל הניה, היה אחד מאדריכלי עסקת שליט. מאז חטיפתו של שליט ביוני 2006 עמד חמד בקשר עם פעיל השלום הישראלי גרשון בסקין. בידיעתו ובגיבויו של דוד מידן, שליח ראש הממשלה למשא ומתן לגיבוש עסקת שליט, החליפו השניים מסמכים ובהם הצעות למתווה העסקה. ביולי 2011 העביר חמד לבסקין את המסמך שהצליח להביא לפריצת הדרך, ואשר כלל ויתור על שחרור חלק גדול מהאסירים הכבדים. במבט לאחור, חמד מביע צער על הזמן שבוזבז עד לגיבוש העסקה. "כשהגנרל דוד מידן נכנס לתפקידו כאחראי על תיק שליט מטעם ממשלת ישראל הבנתי שהוא הרבה יותר רציני משני קודמיו, עופר דקל וחגי הדס. מהיום הראשון שהוא קיבל לידיו את התיק, הוא התחיל לעבוד עליו בכל דקה, יומם וליל".

"אני חושב שדוד מידן הבין היטב שאי אפשר להשיג עוד ויתורים מחמאס ושחייבים להגיע לעסקה בהקדם. בהתחלה, בתקופת עופר דקל וחגי הדס, ישראל חשבה שהיא תוכל ללחוץ על חמאס ושחמאס לא יצליח להשיג דבר במסגרת העסקה. הם הפעילו עלינו לחץ דרך מדינות אחרות, הם עשו שימוש בכוח צבאי בעופרת יצוקה, אבל הם נכשלו. הם גם הציבו הרבה מאד תנאים: הם אמרו שהם מוכנים לתת לחמאס 10-20 אסירים בלבד בתמורה לשליט, שהם לא ישחררו אסירים מקרב ערביי ישראל וכולי. לאחר כמה זמן הם הבינו שאין ברירה והם חזרו בהם. וכך הושגה העסקה".

"היינו יכולים לגבש עסקה הרבה יותר מוקדם אם ישראל הייתה מביעה נכונות ורצון טוב", אומר א-זהאר. "הלוואי שהיינו יכולים לגבש עסקה כזו ללא חייל חטוף. הרי כל הפלסטינים ממתינים לשחרור כל האסירים הפלסטינים מהכלא הישראלי. אבל לצערנו זה לא יכול היה לקרות כי הבנו שישראל משחררת אסירים רק תחת לחץ".

מה הלקח שחמאס למד מעסקת שליט?

חמד: "למדנו שאם יש לנו קלף חזק ביד, אפשר להשפיע באמצעותו על ישראל. הרשות הפלסטינית מנהלת משא ומתן עם ישראל יותר מ-20 שנה והם לא הצליחו להביא לשחרור אסירים פלסטינים מהכלא. אנחנו, בניגוד אליהם, הצלחנו, כי החזקנו קלף שהשפיע על ישראל. הצלחנו להפעיל לחץ על ישראל באמצעות קלף זה. הבנו שישראל פועלת רק תחת לחץ. הרי במשך כל כך הרבה שנים דיברנו בתקשורת ובאו"ם על הצורך בשחרור אסירים, ולא נענינו. וכשהשגנו את הקלף הזה, ישראל נענתה".

כשאתה מדבר על קלף, אתה מתכוון בעצם לחייל שחמאס חטף. האם משמעות הדבר היא שחמאס ימשיך לחטוף חיילים כדי לשחרר את יתר האסירים מהכלא הישראלי?

"אנחנו חייבים לדבר על כל האופציות ולא רק על האופציה של אבו מאזן ודרך המשא ומתן. כל הזמן מדברים על משא ומתן, על או"ם, על חוק בינלאומי, אבל לא מסתכלים לכיוון שלנו בכלל. יש אופציה של התנגדות ואנחנו חייבים לעשות שימוש בכל האמצעים העומדים ברשותנו כדי להגן על הזכויות שלנו".

כלומר, לחטוף חיילים?

"אני לא רוצה לומר את מה שאתה רוצה לשמוע. אני פוליטיקאי ודיפלומט. עלינו לעשות שימוש בכל האמצעים העומדים לרשותנו כדי להגן על זכויותינו".

לחאם סבור שאילו חמאס היה רוצה לחטוף עוד חיילים, הוא היה עושה זאת. "בתקופת ערפאת ישבו 700 אסירים בלבד בכלא הישראלי. כלומר, ערפאת הצליח במשא ומתן שניהל עם ישראל. שחרור אסירים הוא עניין פוליטי ואני חושב שאנחנו יכולים לסמוך על עצמנו בנושא הזה. אני לא חושב שיש החלטה רשמית של חמאס לחטוף עוד חיילים. הרי מי שיחטפו, אם בכלל, יהיו ארגונים קטנים כמו צבא האיסלם ואלה יעבירו את החטוף לחמאס כדי לקבל תמורתו דבר מה. מי שמחליט על כך הם פעילים בחוליות עצמאיות וקיקיוניות, בדרך כלל כאלה שיש להם קרובי משפחה בכלא הישראלי. אילו הייתה הוראה מלמעלה לחטוף חיילים, היו חוטפים הרבה מאוד".

"מצרים כבר לא תעודד את ישראל לתקוף בעזה"

את העובדה שבחמאס נמנעים מהצהרה פומבית על כוונה לחטוף חיילים אפשר לייחס ללקחים שהארגון הפיק מאירועי האביב הערבי וממדיניותה של ישראל. בחמאס לא שוכחים את המצור, את ההפגזות, את החיסולים ואת ההרס שקדמו לעסקה. היו אלה חמש שנים קשות מאוד בעבור ממשלת חמאס והציבור העזתי התשוש. חמאס, כארגון מפוכח, מבין היום גם שמדינות ערב אמנם נוטות כיום לעבר האיסלם, אך בד בבד אזרחיהן כבר לא יסכימו לוותר על חיים טובים יותר, על שכר הוגן ועל תמורה ראויה לכספי המסים שלהם.

ד"ר א-זהאר, האם בעקבות העסקה ובעקבות אירועי האביב הערבי הפך חמאס למתון ופרגמטי יותר?

"חמאס מאז ומתמיד פעל בהיגיון ונקט גישה הגיונית. המושג פרגמטי הוא מושג מטעה, כי אתה יכול לתאר את אבו מאזן כמנהיג פרגמטי. חמאס לא יוותר על זכויותיו של העם הפלסטיני – גם זכויות האדם שלו וגם הזכות על אדמתו. רכשנו ניסיון רב בניהול השלטון תוך שילוב עם מאבק בכיבוש. כמובן שאי אפשר גם להתעלם מהאביב הערבי. אנו מושפעים ממנו מאוד. הרי המשטר של מובארק היה אנטי-חמאס, ובעקבות המהפכה הפך המשטר שם להרבה יותר קונסטרוקטיבי ופתוח אלינו. תראה לדוגמה את היחסים הקרים בין ישראל למצרים. ברור לכל שהשלטון הנוכחי לא יהיה כמו השלטון של מובארק ולא יעודד את ישראל לתקוף את חמאס בעזה".

בכיר חמאס בעזה, מחמוד א-זהאר, דורך על דגל ישראל בעצרת לציון 23 שנה להקמת הארגון, דצמבר 2010. AP
"חמאס לא יוותר על זכויותיו של העם הפלסטיני". מחמוד א-זהאר דורך על דגל ישראל בעצרת של החמאס/AP

לאור הניסיון המר, חמאס לא מעוניין באינתיפאדה שלישית ומנסה להיזהר כמה שאפשר מאפשרות של מבצע ישראלי נוסף בעזה. במקביל, הוא מתקרב למצרים על חשבון סוריה ואירן, ומנסה להבין את ההשלכות של צעד זה. בנוסף, הוא חושש יותר מתמיד מתגובת הרחוב, המושפע מהמהפכות בעולם הערבי, ומנסה לפיכך להיות הרבה יותר קשוב לקריאתו.

"המצב בעולם הערבי רגיש יותר וחמאס מבין זאת", מסביר לחאם. "הוא מפנים כעת שמפלגה אחת לא יכולה לשלוט בפלסטין כולה אלא צריך להשתתף בשלטון. מבחינה אסטרטגית, לאחר העסקה ולאחר אירועי האביב הערבי, יש כיום יותר סיכוי לפיוס בין חמאס לפתח. המצב מעט מורכב כי חמאס שולט בעזה ופתח שולט בגדה. אין ספק שזה מחמיר מאד את המצב ומקשה על פיוס. למרות זאת, אני מאמין שיהיה פיוס ושמדובר בעניין של זמן בלבד".

חמד, שנחשב לאחד ממנהיגי חמאס הדוחפים ללא לאות לפיוס עם פתח, דווקא מביע ספק באשר לאפשרות שפתח וחמאס ילכו יחד. "אחרי מבצע עופרת יצוקה ואחרי עסקת שליט ציפיתי שהיחסים בין חמאס לפתח ישתפרו ושיושג הסכם פיוס. לצערי התבדיתי והיום אני רואה שזה לא מתקדם לשום מקום. האפשרות לפיוס כיום היא נמוכה מאוד כי אין אמון בין הצדדים. למרות זאת, אני אופטימי. אני חושב שלאור המצב הכלכלי הקשה בעזה ולאור כישלונו של אבו מאזן בתהליך השלום, עלינו לחשוב איך לצאת מהמצוקה שאליה נקלענו ואיך לפתור את הבעיות. כולם מבינים היום שאי אפשר לעשות כלום בלי פתח וחמאס יחד. אני חושב שאבו מאזן לא מעוניין כרגע בהסכם פיוס משום שהוא חושב שתהליך השלום עם ישראל חשוב יותר. הוא ממתין לבחירות בארה"ב ובישראל. לדעתי הוא מבזבז זמן כי ברור שנתניהו וליברמן לא רוצים שלום. על אבו מאזן ללכת לפיוס".

ד"ר חמד, אתה ידוע כמנהיג מתון. לדעתך יש סיכוי מתישהו להסכם שלום בין ישראל לחמאס?

"אפילו בפתח מתחרטים היום על זה שהם הולכים כבר יותר מ-20 שנה על המסלול המדיני עם ישראל. זוהי דרך ללא תוצאות. הבעיה היא לא של חמאס ולא של פתח, אלא של ישראל. לדעת הפלסטינים, ישראל לא מעוניינת בשלום. שואלים אותנו למה אנחנו לא נכנסים לתוך משחק המשא ומתן. התשובה פשוטה: ישראל לא רוצה בזה. חמאס הוא הרי ארגון מתון ופרגמטי. אנחנו לא טרוריסטים, אלא לוחמים למען העם שלנו וזכויותיו. אנחנו מדברים כבר הרבה שנים על גבולות 67'. תראה אפילו את אבו מאזן, שאותו אתם מחשיבים כאיש של שלום – שר החוץ ליברמן רוצה לחסל אותו".

אבל נתניהו וליברמן לא תמיד היו בשלטון. לפני כן היה אולמרט, ובתקופתו התנהל משא ומתן מתקדם. למה לא לקחתם בו חלק?

חמד: "גם בתקופת אולמרט נבנו כל הזמן התנחלויות. אני חושב שהפתרון נמצא ביד שלכם. אם תגידו לעולם בצורה ברורה ופומבית שהשטחים שנכבשו בשנת 67' הם שטחים שנמצאים תחת כיבוש ושזו למעשה אדמה פלסטינית, אני חושב שזה יביא לשינוי מהותי בתהליך השלום. אבל כל עוד אתם אומרים שאתם רוצים שלום והתנחלויות, לא יקרה כלום. האמת? אני לא מבין מה אתם מרוויחים מכיבוש הגדה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully