וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מורסי נאם בטהרן נגד אסד, נציגי סוריה נטשו בזעם

ניר יהב

30.8.2012 / 9:12

נשיא מצרים בא לטהרן לכנס המדינות הבלתי-מזדהות והתקבל בכבוד רב. בנאומו תקף את המשטר בדמשק וקרא להתערבות מיידית. חמינאי: ישראל - ישות דמים גזלנית שמאיימת על שכנותיה

צילום: רויטרס, עריכה: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ'

נשיא מצרים, מוחמד מורסי, בא הבוקר (חמישי) לטהרן לכינוס המדינות הבלתי-מזדהות שנפתח אתמול, לביקור ראשון של נשיא מצרי באירן זה 33 שנים. הוא התקבל בטהרן בכבוד רב, והושב במרכז אולם הוועידה, לצדם של הנשיא מחמוד אחמדינג'ד, מזכ"ל האו"ם, באן קי-מון ויו"ר הרשות הפלסטינית, אבו מאזן.

המשלחת הסורית, בראשות שר החוץ ווליד מועלם, נטשה בזעם את אולם הוועידה כשמורסי החל לדבר בגנות המשטר בדמשק וקרא להתערב לאלתר במשבר המתחולל במדינה. "תמיכה בעם הסורי, שנאבק במשטר עריץ, היא חובה מוסרית", הבהיר מורסי. הנשיא המצרי קרא לאופוזיציה הסורית להתאחד, והוסיף שמצרים מוכנה לשתף פעולה עמה. לדבריו, "יש לנו אחריות לשפיכות הדם בסוריה, ועלינו להבין ששפיכות הדמים לא תיפסק אם לא נתערב באופן מעשי", הבהיר. בנאומו, מורסי שיבח את המהפכה העממית בארצו כמהפכה "שקטה ובלתי-אלימה, של אנשים שיצאו לרחובות כדי להחליף משטר ששלט בהם בעריצות", ואמר כי גם אזרחי סוריה נקטו צעד דומה כדי לזכות בשלטון אזרחי.

נשיא מצרים, מוחמד מורסי. טהרן, 30 באוגוסט 2012. רויטרס
נשיא מצרים, מוחמד מורסי, טרם נאומו בוועידה, הבוקר בטהרן/רויטרס

לדברי מורסי, גם העם בפלסטין "נלחם למען כבוד וחירות". הוא אמר כי קהיר תמשיך לעמוד לצד הפלסטינים במאבקם, הביע תמיכה בזכותם "להקים מדינה על אדמותיהם" ואמר כי מצרים תסייע לרשות הפלסטינית לנסות להתקבל לאו"ם כמדינה. עם זאת, מורסי לא אמר את המלים "גבולות 67".

sheen-shitof

במבצע מיוחד

הפטנט המתקדם בעולם שמבטיח שיפור עור הפנים מהטיפול הראשון

בשיתוף נומייר פלוס

חמינאי: לא חולף יום מבלי שישראל הורגת ופוצעת

בפתיחת הכינוס, אמר המנהיג העליון של אירן, אייתוללה עלי חמינאי, כי ארצו "מחויבת למזרח תיכון נקי מנשק גרעיני". הוא תקף בחריפות את מועצת הביטחון של האו"ם, ואמר כי מדובר בגוף שאינו דמוקרטי. לדברי חמינאי, חרף החרם והמצור על ארצו במשך שני העשורים האחרונים, הצליחה אירן להתפתח בצורה ברורה. חמינאי גם תקף במילים קשות את ישראל, ואמר כי לא חולף יום מבלי שישראל הורגת, פוצעת, הורסת או מפגיזה. "השמות דיר יאסין, כפר קנא וסברה ושתילה נרשמו בהיסטוריה בדמם של הפלסטינים", הוסיף.

לדברי חמינאי, "מהגרים - רובם באירופה - השתלטו בשנות הארבעים על פלסטין, וגירשו ממנה את התושבים הערבים. הגירוש הזה כלל גם מעשי טבח, ומאז עברו יותר משישה עשורים, אך הנהגת הישות הציונית, ישות דמים וגזלנית, אינה מפסיקה לעשות פשעים ומעשי טבח ולהתקיף את מחנות הפלסטינים בפלסטין ובמדינות השכנות".

אמש דיווח ערוץ טלוויזיה בלבנון כי למורסי ולחמינאי נקבעה פגישה פרטית בשולי הכינוס. עם זאת, טרם נמסרה הודעה רשמית בנושא. ראש משרד האינטרסים של אירן בקהיר, תאופיק צמדי, טען כי "כל פגישותיו של מורסי ייערכו במהלך הכינוס עצמו. אין לנו שום מידע על פגישה בין מורסי לבין עמיתו האירני". גם בקהיר טענו כי אין אישור לדיווח הזה.

נשיא מצרים, מוחמד מורסי. טהרן, 30 באוגוסט 2012. רויטרס
מורסי נוחת באירן, הבוקר/רויטרס

אתמול, מורסי אמר בסין כי ארצו מעוניינת לשוב ולפתח אנרגיה גרעינית למטרות שלום - פרויקט שנעצר בתקופת קודמו בתפקיד, חוסני מובארק. בדברים שנשא בפני הקהילה המצרית בבייג'ינג, שצוטטו בעיתון המצרי "אל-מסרי אל-יום", אמר הנשיא המצרי כי ממשלתו "בוחנת בימים אלה את הפרויקט, שמטרתו לייצר אנרגיה ירוקה".

בתחילת השבוע, הנשיא מוחמד מורסי התראיין לסוכנות הידיעות רויטרס. בשיחה שנערכה עמו בלשכתו בקהיר, נשאל מורסי על עמדתו בנושא תכנית הגרעין של אירן. מורסי אמר כי "כל המדינות באזור זקוקות ליציבות ולקיום הדדי זו לצד זו. לא ניתן להשיג זאת במלחמה, אלא באמצעות תהליך פוליטי וכינון יחסים מיוחדים בין מדינות האזור".

בהתייחסו לסוריה, בת חסותה של אירן, השמיע מורסי באותו ריאיון טון תקיף יותר. "זו העת לשים קץ לשפיכות הדמים, ולהעלים מהתמונה את המשטר שהורג את אזרחיו", אמר באותה שיחה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully