וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גם החלופה לרכבת הקלה בתל אביב מתעכבת

אבי בר-אלי , דניאל שמיל

23.8.2012 / 8:52

כפתרון לבעיות התנועה שעתידים להיווצר בתל אביב עם חפירת הרכבת הקלה, תוכנן להפעיל מערך אוטובוסים יעודי על תוואי הרכבת במהלכה. כעת, בשל העלות הגבוהה מעוכב הפרויקט

אם לא די בהערכות כי פרויקט הרכבת הקלה בגוש דן יידחה בשנתיים ויחרוג מתקציבו, כעת מתברר כי גם פתרון הביניים שנועד למלא את מקומו נקלע לתסבוכת. ל-TheMarker נודע כי משרדי האוצר והתחבורה בלמו באחרונה את קידום הפרויקט להסבת תוואי הקו האדום של הרכבת הקלה לקו אוטובוסים ייעודי (B.R.T). זאת, לאחר שהתברר כי עלותו תהיה כפליים מהאומדנים המוקדמים וכי הפרויקט אינו בשל עדיין מבחינה תכנונית והנדסית.

הפרויקט נועד להעניק פתרון ביניים לעומסי התנועה בגוש דן עד להפעלת הקו האדום של הרכבת הקלה ב-2017. ואולם, באחרונה הוחלט לבחון מחדש את כדאיותו הכלכלית ואת היתכנותו ההנדסית. את הבחינה תבצע חברת EGIS הצרפתית, חברת הבקרה של נ.ת.ע הממשלתית, וזו צפויה למסור את מסקנותיה בחודשיים הקרובים. בינתיים, צומצמו היקפיו של הפרויקט, שמוגדר כעת רק כ"תגבור קווי האוטובוסים" לאורך הציר.

מסלול הרכבת הקלה. TheMarker
מסלול הרכבת הקלה/TheMarker

לפני כשנה נחשף כי משרד התחבורה וחברת דן בוחנים את האפשרות לאמץ את מתווה המטרונית המוקם בימים אלה בחיפה כפתרון זמני לגוש דן. לפי התוכנית שהתגבשה, אוטובוסים רבי קיבולת ינועו בתדירות גבוהה על הציר המתוכנן של הרכבת לאורך 23 קילומטר - מבת ים, דרך תל אביב ועד לפתח תקוה - וייהנו מנתיב תחבורה בלעדי ומעדיפות ברמזורים.

לפי התכנון, דן היתה אמורה לקבל את הזיכיון להפעלת הפרויקט בפטור ממכרז למשך חמש שנים, ולרכוש לשם כך את אוטובוסים דוגמת אלה שתפעיל בשנה הבאה בפרויקט המטרונית. מדובר באוטובוסים מוארכים (18.5 מטר) עם ארבע דלתות מתוצרת MAN, שלחלקם הנעה היברידית של דיזל וחשמל. למימון רכישתם אמורה היתה דן לעשות שימוש בכספי סבסוד ממשלתי המופקדים בקרן ההצטיידות של החברה ובקרן שיפורים.

תוואי הנסיעה שתוכנן היה כמעט חופף לזה של הרכבת הקלה - בשינויים הנדרשים בחלקים התת-קרקעיים של קו הרכבת. העבודות תוכננו להימשך שנתיים. ואולם, התברר כי תוכניות ומציאות לחוד.

חברת נ.ת.ע, שהופקדה על ביצוע הפרויקט (כמו גם על ביצוע הרכבת הקלה), הגישה למשרדי האוצר והתחבורה אומדן שלפיו עלות הפרויקט, ללא רכש האוטובוסים, תסתכם ב-225 מיליון שקל. זאת לעומת תקצוב ראשוני של 115 מיליון שקל בלבד. כמו כן, התברר כי התוכנית שהוגשה לבחינה לא נבדקה עדיין מבחינת יעילותה התחבורתית, לא בוצעה מדידה של זמני הגעה ולא הושלם תכנון ההעדפה בצירים. כמו כן, לא ברור עדיין אם ניתן יהיה לסלול נתיב תחבורה ייעודי ולא תוכננה עדיין הפעלת מערכות הכרטוס החכם. בנוסף לכך, התברר כי ייתכן שהפעלת הפרויקט תדרוש את פתיחת הסכם הסובסידיה שנחתם מול חברת דן, במידה שהפרויקט יפגע בקווי החברה כיום ויגרע מהכנסותיה.

יש לציין כי משרדי האוצר והתחבורה נטו בתחילה לתמוך בפרויקט. במשרד התחבורה אף שקלו אשתקד לאמץ את הפתרון גם במסלולים המתעכבים הנוספים של קווי הרכבת הקלה בגוש דן. זאת לאור החשש לעיכוב במועד השלמת פרויקט הרכבת הקלה ולאור אומדן נזקים למדינה - כתוצאה מהגודש בדרכים, תאונות, זיהום אוויר ופרבור מואץ - שנאמד ב-700 מיליון שקל מדי שנה.

מסלול הרכבת הקלה. TheMarker
מסלול הרכבת הקלה/TheMarker

מחברת נ.ת.ע נמסר כי "קו ה-B.R.T, שישמש הכנה לקו האדום של הרכבת הקלה וייסע בתוואי שלו בזמן העבודות, אמור להתחיל לנסוע ברבעון האחרון של 2013, לפני תחילת העבודות לרכבת הקלה. לפי שעה, כל המכרזים לעבודות מוכנים ומחכים רק לאישור של חברת הבקרה, ואנו מקווים שהמכרזים יפורסמו בנובמבר. האוטובוסים הייעודיים נמצאים כעת בשלב הייצור".

האופציה שתוקעת את מכרז הקרונות של הרכבת הקלה

על רקע הבדיקות שנערכות בימים אלה בחברת נ.ת.ע הממשלתית בחשד לאי סדרים בפעילותה, ממשיכה החברה בקידום מכרזי הענק שהיא נדרשת לפרסם. אלא שמועד הפרסום של אחד המכרזים המרכזיים שבסדרה - רכש הרכבות הקלות עצמן - נדחה שוב באחרונה בשל מחלוקת פנים-ממשלתית על מספר הקרונות שיירכשו.

להערכת נ.ת.ע, נדרש רכש של כ-90 קרונות (בעלי רצפה נמוכה) באורך של 32-35 מטר כל אחד, שישמשו בקו האדום של הרכבת הקלה (בין פתח תקוה לבת ים). האומדן הראשוני לרכש הציוד היה 200-250 מיליון יורו (כמיליארד שקל). אלא שתחזיות התנועה של נ.ת.ע מעלות תרחישים שלפיהם ייתכן כי בעתיד היא תידרש להפעיל בקו 140-150 קרונות, ולכן היא מבקשת להוסיף למכרז אופציה לרכש קרונות נוספים מהספק שיזכה.

במשרד התחבורה ובאגף החשב הכללי נוטים לתמוך בכוונת נ.ת.ע, ואולם באגף התקציבים מתנגדים להוסיף כבר כעת התחייבות תקציבית בסך מאות מיליוני שקלים ומציעים לכלול באופציה היקף רכש צנוע הרבה יותר, אם בכלל. בעוד הצדדים מתנצחים בסוגיית היקף האופציה, הציעה נ.ת.ע להגדיל את הרכש עוד יותר, ולכלול באופציה גם את רכש הקרונות לקו הירוק של הרכבת הקלה (בין ראשון לציון להרצליה). במקרה כזה, תידרש החברה להזמין כ-80 קרונות נוספים במחיר המכרז, והיקפו יצמח ל-2 מיליארד שקל. בינתיים בוחנת חברת הבקרה של נ.ת.ע, EGIS הצרפתית, את פרטי המכרז ואת התרחישים שעל בסיסם נכתב, לאחר שזה לא אושר עדיין בוועדת ההיגוי של הפרויקט.

נ.ת.ע פירסמה כבר לפני כשנה בקשה לקבלת מידע (R.F.I) לקראת רכישת קרונות רכבת קלה מיצרניות הרכבות ברחבי העולם. 16 חברות נענו לבקשה, בהן סימנס הגרמנית, אלסטום הצרפתית, בומברדייה הקנדית, סקודה הצ'כית, שטדלר השווייצית, CAF הספרדית והחברות הסיניות CNR ו-CSR.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully