וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הרמטכ"ל גנץ מוסיף להתנגד לתקיפה באירן"

13.8.2012 / 14:05

על פי גורמים אמריקאים, גנץ סבור כי אין לתקוף באירן בעת הזו, וללא תמיכה צבאית מארה"ב. עם זאת, מקורביו מדגישים: "הוא כבר ביצע פקודות מנוגדות לעמדתו בעבר, ללא ביקורת"

צילום: דניאל בוק, עריכה: יותם בן דוד

גורמים אמריקאים טוענים כי הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ, לא שינה את עמדתו לגבי האפשרות של תקיפת פרויקט הגרעין האירני. "הרמטכ"ל חושב שאין לתקוף בשלב זה באירן, ובטח שלא לבצע תקיפה ללא תמיכה צבאית אמריקאית. שום דבר לא השתנה מבחינתו", ציינו הגורמים.

"גנץ ידע בלא מעט רגעים בקריירה שלו לבצע פקודות שירדו מדרג בכיר, כולל הנחיות מעל לרמטכ"ל בניגוד לעמדתו, תוך סיכון מבצעי של הכוחות ושל עתידו הצבאי", ציין אחד ממקורביו של הרמטכ"ל. "למרות זאת, הוא הצדיע ומילא אחרי הפקודות ומאוחר יותר לא שמעת ממנו ביקורת".

התנגדותו של גנץ לתקיפה, כמו גם של גורמים אחרים, נובעת בין היתר מהעובדה שניתוח האפשרות של תקיפה צבאית באירן בעת הזו, וללא תמיכה אמריקאית, מעלה שאלות קשות, ביניהן כאלה הנוגעות להרג של אזרחים אירנים, שעלולים להיפגע כתוצאה מתקיפת מתקני הגרעין. קשה לאמוד בשלב זה את מידת הנזק הסביבתי במספר ובהיקף האזורי, משום שזה תלוי בגורמים שונים, כמו מזג האוויר ומשטר הרוחות. כמו כן, חקר הביצועים לתקיפה מסוג זה מוכרחה לקחת בחשבון נפילת מטוסים וטייסים של חיל האוויר הישראלי. פגיעה בסדר הכוחות של חיל האוויר עלול לפגוע ביכולת שלו לתחזק תקיפה אפקטיבית לאורך זמן.

מלחמת טילים תסכן גם את מדינות האזור

בנוסף לכך, תקיפה צבאית באירן ללא תמיכה אמריקאית וללא מסע הסברה מתוזמן ביום שאחרי שינמק את ההחלטות לתקיפה למרות הסנקציות הכבדות, עלולה להוביל לאחדות בעם האירני, בעמדה שיש להאיץ את פרויקט הגרעין כדי להגן על עצמה מפני תוקפנות של מדינות כמו ישראל. כמו כן, תקיפה ישראלית יכולה לאחד סביב אירן מדינות נוספות בעולם הערבי, ואף להביא להתפוררות התמיכה האירופית בסנקציות, שכיום גורמת נזק כלכלי למדינות רבות שסחרו עם אירן.

עוד נקודת תורפה שעלולה להיווצר בעקבות תקיפה באירן היא הצטרפות של חברות "ציר הרשע" - ביניהן סוריה וחיזבאללה, למערכה. מלחמת טילים במזרח התיכון עשויה לסכן לא רק את אזרחי ישראל, אלא מדינות אחרות באזור, כולל חיילי ארצות הברית הפזורים בבסיסים באזור. בשלב כזה, נשאלת השאלה אם ממשלת ישראל יכולה לקחת על עצמה את האחריות על האינטרסים של ארצות הברית במזרח התיכון, ולהעמיד את חייליה בסכנה. אחרי ניתוח הנתונים, יש להדגיש כפי שציין נגיד בנק ישראל, סטנלי פישר, החלטה על תקיפה באירן חייבת להביא בחשבון פגיעה כלכלית במשק לאורך זמן. בקצה הדיון המעמיק באפשרות התקיפה, יש להביא בחשבון גם את הנזק המדיני-כלכלי-ביטחוני עם הממשל האמריקאי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully