וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אולמרט: "עד המדינה שקרן, הפרקליטות עשתה עימו יד אחת"

יהושע בריינר

1.7.2012 / 15:02

ראש הממשלה לשעבר דחה את טענות העד נגדו בפרשת הולילנד, שהוצגו לראשונה בבית המשפט. "הטענות הן אסופה של סיפורי אלף לילה ולילה". עדותו של ש' הופסקה בשל מצבו הבריאותי

יח"צ - חד פעמי

(צילום: דניאל בוק, גדעון צנטנר, עריכת וידאו: יאיר דניאל, קריינות: אביב אברמוביץ')

לאחר ששלב ההוכחות במשפטו בפרשת הולילנד נפתח, הגיב היום (ראשון) ראש הממשלה לשעבר, אהוד אולמרט, לטענות עד המדינה ש' נגדו. יועץ התקשורת של אולמרט, אמיר דן, מסר כי הטענות הן "אסופה של סיפורי אלף לילה ולילה, ממוחו הקודח של עד מדינה מפוקפק ושקרן".

עוד נמסר בהודעה כי "במקום להכניס אדם זה מאחורי סורג ובריח, עשתה עימו הפרקליטות יד אחת, קנתה את עדותו במיליונים וממשיכה, אפילו היום בזמן שהוא מעיד, להסתיר מהציבור את זהותו ופרטים רבים ממה שהובטח לו".

אהוד אולמרט שלב עדותו המוקדמת של עד המדינה בפרשת הולילנד. ספק 500
"אסופה של סיפורי אלף לילה ולילה". אולמרט היום בבית המשפט/ספק 500

עדותו של עד המדינה הופסקה בתום כשש שעות לאור בקשתו בשל מצבו הבריאותי ובהתאם להחלטתו של שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, דוד רוזן. העד ש' היה אמור להעיד במשך 11 שעות, אולם ביקש לשוב למיטת חוליו ולסיים את העדות. רוזן קיבל את הבקשה לאחר הפצרות חוזרות ונשנות מצד אנשי הפרקליטות.

בפתח עדותו סיפר העד על היכרותו עם הלל צ'רני, שהחזיק בקרקע של מתחם הולילנד. הוא החל לספר על כך כי ניהל מול צ'רני משא ומתן למכירת השטח, עליו עמד המלון על שטח של 120 דונם, אולם לאחר שהעסקאות לא יצאו לפעול, ביקש צ'רני לקדם פרויקט משלו על השטח שביקש לשנות את תוואי השטח ממלונאות לבנייה.

"ב-1993 התחלתי את תפקידי בפרויקט הולילנד והייתי למעשה מנהל הפרויקט של הבנייה במקום", שיחזר העד, "אני הייתי האחראי על הקשרים עם הרשויות והגשת כל הבקשות אל מול הרשויות ולעמוד בפני הוועדות הסטאטוטוריות וכן לנהל משא ומתן עם משקיעים. מול הרשויות הייתי צריך להציג את התוכניות ולשכנע את הרשויות לאשר את הפרוייקט. צ'רני התחייב שהוא יעמוד מאחורי כל ההתחייבויות הכספיות. אני טיפלתי בהגשת ההיתרים למוסדות התכנון ואני עמדתי בקשר עם נבחרי הציבור בקשר לפרויקט. את שכרי שילמה חברת הולילנד בראשות צ'רני. בסופו של יום, בהחלט עמדתי ביעדים בגלל פעולות עברייניות שעשיתי בידיעת ובאישור ובמימון צ'רני הצלחנו להשיג יאושרו 311 אלף מטר שזה השטח העיקרי בכל התב"ע".

עד המדינה במשפט הולילנד. נמרוד סונדרס
עד המדינה שזהותו נאסרה לפרסום/נמרוד סונדרס

"ב-94', כשחתמנו על ההסכם להעסקתי, הבנו שביושר לא יהיה ניתן להשיג את מספר המטרים שלדעתי ניתן להשיג אלא אם נצליח להגיע לשיתוף פעולה עם נציגי ציבור שיהיו מוכנים לשתף איתנו פעולה, בין היתר בתשלומי שוחד בצורה זו או אחרת וקיימנו מפגש ארוך מאוד, אולי אף יותר מאחד, כשאמרתי שאני מוכן להיות בפרונט ולקבל על עצמי את האחריות לכל הדברים בתנאי שברור לו שזה כרוך בעבירות ובתשלומים ואחרי כמה ימים הלל צ'רני נתן את הסכמתו לכך", המשיך העד. "באותה העת הצגתי את התוכנית גם בפני יו"ר הוועדה המקומית דאז, אורי לופוליאנסקי, וגם לפני ראש העיר דאז, אהוד אולמרט. הם היו האנשים המרכזיים שהיו צריכים בכלל לתת את הבלסינג (ברכה) שלהם שבלעדיהם התוכנית לא יכלה לקום. סוכם שצ'רני ייתן את השוחד".

עד המדינה סיפר שמעורבותו של צ'רני במתן תשלומי השוחד "היתה אבסולוטית", וכי הוא העביר דרכו תשעה מיליון שקלים כשוחד בין השנים 94' ל-99'. "צ'רני היה בשוק מההצעה שהצעתי, שניתן שוחד, אבל בסוף לאחר שקיבל ממני הסברים - הוא הסכים. סיכמנו באותה פגישה שאני לא רשאי להוציא אגורה בלי לקבל את הסכמתו מראש וסוכם גם שחשבוני האישי יחוייב בכל הכספים שהוא יזרים לביצוע תשלומי השוחד".

"גרסתו של עד המדינה הייתה רחבה"

לדברי העד, 75% מהשטח היה אמור להיות למלונאות, ו-6,000 מטר לדיור. "בפועל אושר כ-160 אלף מטר לדיור. התוכנית שאושרה משנה דרסטית את כל המראה של ירושלים באותה סביבה. עוד לא היה פרויקט בגובה כזה או בצפיפות כזו".

בפתח הדיון אמרה התובעת בפרשה, עו"ד ליאת בן ארי מפרקליטות מחוז תל אביב, כי "פרויקט הולילנד, הזרע ותעשיות מלח - בכולם נרקמו תוכנית עבריינית בין עובדי הציבור ליזמים. בתמורה לטובות ההנאה הם העניקו לנותני השוחד כגמולם למען אישור וקידום העשייה במיזמים השונים. סיפור השוחד מהווה מסכת ממושכת של אירועי שוחד פשוטים של 'תן וקח'. כספים רבים הועברו מיזמי הנדל"ן לנבחרי הציבור באמצעות עד המדינה".

הפרקליטה התייחסה לעד המדינה ואמרה: "נדירים המקרים שאיש שנטל חלק מרכזי כלכך בתוכנית עבריינית ובמתן השוחד אל נבחרי הציבור מגיע ומספר את הסיפור כולו ומכאן מרכזיותו של העד בהוכחת האישומים". בן ארי ציינה כי לולא פרץ סכסוך עסקי בין עד המדינה לאחד הנאשמים, הרי שכתב האישום לא היה בא לעולם. "העד לא פנה בשל יסורי מצפון אלא משום שהעריך שבעזרת החשיפה יביא לפתרון. לולא התייצב לחשוף את הסודות האפלים ניתן להניח כי העבירות הללו לא היו נחשפות לעולם", ציינה.

"גרסתו של עד המדינה הייתה רחבה, גם בהיקף כספי השוחד, גם במספר מקבלי השוחד, אבל לא את כולם כללנו בכתב האישום", הוסיפה הפרקליטה, וציינה כי מדובר בפרשה מורכבת, מקיפה, וגדושת אינטרסים רבי עוצמה שעברו תהפוכות במהלך השנים. "מדובר במתן שוחד כדי לסמא את עיני עובדי ונבחרי הציבור", אמרה. "המשימה שהוטלה על כתפינו היא משימה נכבדה ומשמעותית, יוצאת דופן בהיקפה ובחשיבותה. אינטרס הציבור הוא אשר נפגע פה קשות. אם כן הועברו תשלומי שוחד לשורה ארוכה של בכירים במתכונת שאיפשרה את קידומם של הפרויקטים הנדל"ניים - מוטל עלינו להביא את האחראיים לדין".

לפניות לכתב: joshjosh@walla.com

עדכון ראשון: 12:20

עוד בפרשה
עד המדינה נגד אולמרט: "היה צריך את ברכתו, צ'רני שיחד"
פרשת "הולילנד": היום יחל שלב העדויות במשפט
הולילנד: עד המדינה נחקר עקב חשד לסתירה בעדותו

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully