וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תחקיר המוות בגיבוש יהל"ם: "פינוי החייל התעכב"

14.6.2012 / 14:49

חקירת נסיבות מותו של החייל יהושע חפץ, שהתמוטט בגיבוש ליחידה המובחרת, מגלה שרשרת חריגות: המסלול שונה ללא סיור מקדים, והמסוק לא היה זמין לפנות את החייל במשך שעה וחצי

פרסום ראשון: החיילים הוקפצו ומתכונת המסע שונתה בלי שמפקד הבסיס ידע, קצב הריצה במסע היה גבוה משנקבע וחייל שבכשרתו חובש ושנכח בגיבוש לא ביצע בחייל החייאה בגלל שחש "שהוא נושם" – כך עולה מממצאי תחקיר מותו של רב"ט יהושע חפץ, שהתמוטט במהלך גיבוש ליחידת יהל"ם בחודש אפריל, שהגיעו לידי וואלה! חדשות. חפץ בן ה-20 התמוטט במהלך הגיבוש ליחידה המובחרת של חיל ההנדסה בחודש אפריל השנה.

אחד הממצאים הראשונים של התחקיר העלה כי הקפצה של החיילים שנעשתה לקראת התרגיל לא אושרה במסגרת תיק המיון, ומפקד הבסיס, סא"ל זכי יפת, לא הכיר את קיומה. עוד התברר כי בערבי הגיבוש המסכמים לא נכחו קצין בטיחות, יועץ ארגוני וגם לא קצינת אימון כושר קרבי.

ביום השלישי לגיבוש, החליט רס"ן א' לשנות את מתכונת המסע המתוכנן מבלי לעדכן את מפקד הבסיס, שכלל נשיאת שקי חול במשקל 20 ק"ג על ידי החיילים למשך חצי שעה כדי להעצים את העומס, בניגוד להוראה שמחייבת נשיאה עם תיק גב. בחלק השני של התרגיל, שכלל מסע היקפי, בוצע שינוי ללא סיור מקדים וללא חימום לחיילים טרם היציאה למסע, בניגוד להוראה מקצועית. בתחקיר טען רס"ן א' כי לא הכיר את האיסור לשאת שקים בידיים.

תרגיל מסכם של יחידת יהל"ם, אוקטובר 2011. דובר צה"ל
שינוי ללא סיור מקדים וללא חימום. תרגיל של יחידת יהל"ם/דובר צה"ל

בקר מרכז כושר קרבי סיפר לצוות החקירה כי אופן היציאה למסע בו התמוטט חפץ אופיין בחוסר שליטה של המפקדים וחריגה מהוראות. שני צוותים ראשונים יצאו למסע שלא בציר המתוכנן, וחזרו לציר המקורי רק לאחר שקיבלו הערה מהבקר. אחד הצוותים יצא לציר נוסף, והחיילים חזרו על קטע מהמסע מספר פעמים, בניגוד לתכנון. בציר אחר הוסיף מפקד קטע של ריצה בניגוד למה שאושר.

הבקר סיפר בתחקיר כי התקשר בשעה 07:45 למפקד הגיבוש כדי לעדכן אותו בחריגות. לטענת מפקד הגיבוש, הוא התכוון לעצור את המיון, אך אז התמוטט חפץ. מתחקיר מעמיק של הצוות של חפץ עלה כי בעת היציאה למסע הוא נשא אלונקה בנוסף לציודו האישי. המסע נפתח בשרוך ארוך כשחיילים רבים רצים מאחור, כאשר קצב הריצה היה גבוה ממה שנקבע מלכתחילה.

לאחר קילומטר של ריצה, הבחינו החיילים כי חפץ האט את הריצה, אך סרב לבקשתם למסור את האלונקה והתרצה רק לאחר שהפצירו בו. בשעה 07:46 הוא קרס סמוך לשער הבסיס. אחד מהחיילים שהשתתפו בגיבוש, חובש בהכשרתו, זיהה כי חפץ אינו בהכרה ועם דופק איטי, אך לא ביצע החייאה כי לטענתו חש "שהוא נושם". מפקדי הגיבוש הגיעו למקום, הורידו ממנו את הציוד, ציננו אותו בליטר מים והזעיקו צוות רפואי. הרופא החל לבצע בו פעולות החייאה, וכשהועלתה דרישה לפינוי באמצעות מסוק נאמר להם כי הוא יהיה זמין עוד שעה וחצי. בשל כך, הוחלט על פינוי בכלי רכב לבית החולים יוספטל באילת. בשעה 09:26 הגיע החייל לבית החולים. בשעה 09:57 נקבע מותו על ידי הצוות הרפואי.

החקירה מעלה כי את תיק הגיבוש כתב רס"ן א', שעמד בפני ועדה לאישורו, בראשות קצין חי"ר וצנחנים ראשי. בדיון על התיק, ביקש רס"ן א' לאשר שלוש חריגות, בהן להגדיל את אורך תרגיל שקי הפק"ל ל-4.5 ק"מ, אך לא קיבל לכך אישור. שתי חריגות אחרות קיבלו אישור בתנאי עמידה בעומסי חום.
הוועדה הבליטה בתחקיר כי במהלך הדיון לאישור התיק לא הועלו באופן סדור הליקויים, החריגות והפערים ממיונים אחרים. תיק הגיבוש הותאם להנחיות קצין חיל רגלים וצנחנים ראשי, אך התיקונים לא הוטמעו בתיקי המפקדים בשטח. מפקד הבסיס הבהיר כי לא הכיר את השינויים שנעשו בתחנת "מרוץ השליחים", בהקפצה שנעשתה ביום השני לגיבוש ובמסע של היום השלישי לגיבוש.

הלווית החייל יהושע חפץ,אפריל 2012. דרור עינב
הלוויתו של החייל יהושע חפץ/דרור עינב

עוד התברר כי מפקד הגיבוש, רס"ן א', מינה לעצמו סגן מקצועי בשל חוסר ניסיון כמפקד צוות במיון שכזה, בניגוד להנחיות. בנוסף, מפקדי הצוותים שימשו גם כמעריכים של החיילים בשל צמצום ימי המילואים, ולכן התקשו לבצע את משימתם. קצינת אימון כושר גופני לא הייתה מעורבת בכתיבת תיק הגיבוש, אישורו או הבקרה בשום שלב במיון, למעט הדיון המסכם בראשות קצין חיל רגלים וצנחנים ראשי. היועץ הארגוני לא נכח ביום השני למיון ולא במסע ולא הכיר חלק מהשינויים, כמו במרוץ שליחים והמסע. עם זאת, מדגישה הוועדה, כי הייתה הקפדה על שעות שינה, מזון ומים.

הוועדה קובעת כי מותו של חפץ נגרם מדום לב בעת ביצוע מאמץ גופני, אך ציינה כי לא ניתן להצביע על הסיבות לדום הלב מאחר שהמשפחה סירבה לניתוח גופה. כמו כן, צוות התחקיר קבע כי למסקנות אין קשר למותו של החייל, אך כתב כי "מפקד המיון שגה בדרך שבה קיבל החלטות על השינויים במיון ללא התייעצות עם מומחים". עוד נכתב כי סגל המיון חש כי העצימות נמוכה בגיבוש וניסה לפצות על כך בהעצמת התחנות במיון. עוד התגלה כי לא הוקם חמ"ל והקשר בין הגורמים התבצע במכשירי הסלולר. כמו כן, עלה באופן ברור בתחקיר כי בקר הכושר הקרבי החליף את "בעלי התפקידים" האחראים על בטיחות ואת בקר המיון.

חפץ, בן 20 מירושלים, התגייס לצה"ל באפריל 2011, ושובץ לתפקיד טבח בחיל האוויר בגלל בעיות ת"ש (תנאי שירות). זמן קצר לאחר הגיוס, הוא ביקש ממפקדיו לשרת כלוחם ביחידה קרבית והחל להתאמן מדי יום בחדר הכושר. לאחר קבלת תשובה חיובית, נבחר חפץ לגיבוש של יחידת העלית יהל"ם בחיל ההנדסה. מפקדיו הגדירו אותו כבעל מוטיבציה גבוה מאוד, חייכן ואוהב לסייע לחבריו. הרופאים שבדקו אותו לקראת הגיבוש לא גילו ממצא חריג. כושרו הגופני עמד על 75 נקודות, כשהממוצע המחלקתי עמד על 61. בבוקר היום השלישי לגיבוש, 18 באפריל השנה, התמוטט חפץ ומת. בעקבות מותו הטראגי, מונה אל"מ יובל ג'רבי לעמוד בראש ועדה לבדיקת הגיבוש, שהיה בפיקודו של רס"ן א'. ממצאי התחקיר כפי שהגיעו לידי חבריו של חפץ, עוררו ביקורת קשה על התנהלות המפקדים.

מדובר צה"ל נמסר בתגובה כי "חקירת מצ"ח בנושא זה הסתיימה והיא תועבר בימים הקרובים לבחינת הפרקליטות הצבאית. כל עוד בחינה זו טרם הסתיימה, לא ניתן להציג קביעות סופיות לגבי הטיפול הנגזר מהאירוע".

עוד על המקרה
החייל שמת אתמול בגיבוש: טבח שחלם להיות לוחם
חייל הנדסה קרבית התמוטט ומת בגיבוש ליחידת יהל"ם

לפנייה לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully