וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תעלומה בשמי הארץ: האם האור הזוהר היה טיל רוסי?

קובי דוד

8.6.2012 / 2:04

מאות אזרחים התקשרו למוקד 100 כדי לדווח על אור זוהר בשמיים עם שובל עשן, שנראה גם במדינות אחרות באזור. לפי אחת ההערכות, טיל בליסטי ששוגר ברוסיה היה הגורם למראה החריג

מאות קריאות התקבלו אמש (חמישי) במוקד 100 של המשטרה מתושבים בצפון הארץ שדיווחו על אור זוהר בשמיים עם שובל עשן - מרמת הגולן דרך טבריה ועד טבעון. אזרחים נוספים סיפרו כי המראה החריג נראה גם במרכז הארץ ובדרום, אולם לדיווחים אלה אין אישור מגורמים משטרתיים. במשטרה אמרו כי הנושא נמצא בבדיקה מול גורמים בצה"ל.

מנהל מצפה הכוכבים בגבעתיים, ד"ר יגאל פתאל, סיפר לוואלה! חדשות כי מדובר ב"תופעה נדירה, שאירעה כמאה קילומטרים מעל פני הקרקע". לדבריו, "על פי התחזית שלנו, ככל הנראה זה הגיע משמי טורקיה. אצלינו בארץ זה נצפה מדרום ועד צפון". עם זאת הדגיש פתאל כי לא מדובר במטאור, אלא ככל הנראה בתופעה מלאכותית.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
האור, כפי שנראה בשמי הצפון/מערכת וואלה!, צילום מסך

על פי אחת ההערכות, מקור האור הבלתי מזוהה בניסוי טיל בליסטי רוסי ששוגר אתמול בדרום המדינה. משרד ההגנה הרוסי הודיע כי כוחותיו ביצעו ניסוי בטיל "טופול" מאזור אסטרחן, אך טען כי הניסוי עבר בהצלחה והטיל פגע במטרה במדויק. עם זאת, אירוע מסוג כזה כבר אירע בעבר: בשנת 2009 הוארו שמי נורבגיה במעין אורות לבנים חריגים עם שובל כחול ועשן. יממה בלבד לאחר מכן הודה משרד ההגנה של רוסיה במבוכה, כי למעשה מדובר היה בניסוי כושל בטיל ארוך טווח. בינואר האחרון הודיעה רוסיה כי תבחן השנה מעל 70 מערכות טילים.

כך נראה הטיל באזור שיגורו בדרום רוסיה

מנגד, רשת LBC הלבנונית דיווחה כי ההסבר המדעי לעצם הזוהר שנראה בשמיים - גם בשמי לבנון - הוא שמדובר במטאוריטים שהתפוצצו, ומותירים אחריהם שובל של אבק.

זוהר רייבי סיפרה בהתרגשות לוואלה! חדשות על ההתרחשות. "עשיתי ספורט על הכביש המוביל למושבת מגדל, ולפתע הבחנתי באור גדול שהתפרץ לתוך השמיים החשוכים, כמו שופר של אור שהלך והתמוסס תוך שניות ספורות. זה היה מחזה אדיר וחד פעמי".

אור זוהר בשמי הצפון. עמוד הפייסבוק של המשטרה, ספק 500
האור כפי שנראה בשמי הצפון/ספק 500, עמוד הפייסבוק של המשטרה

תושבים נוספים שעשו צעידה על כביש 348 הוסיפו: "ניסינו לתעד זאת במכשיר הסלולרי, אך זה לא היה אפשרי בגלל החושך. זה היה כמו תופעת טבע לא מובנת. התקשרנו למשטרה כדי להבין במה מדובר, אבל גם להם לא היו תשובות".

כך נראתה התופעה

בחודש נובמבר האחרון גרם ניסוי של שיגור מערכת הנעה רקטית מבסיס פלמחים בהלה בקרב תושבי המרכז. אזרחים שחזו בשיגור טענו כי הטיל הותיר אחריו שובל לבן ארוך בשמיים. תושבים באזור אשדוד וגן יבנה, שהבחינו בשובל שהותיר אחריו הטיל, חששו מכך שמדובר ברקטה ששוגרה למרחק גדול במיוחד שאליו טרם הגיעו הרקטות מרצועת עזה. לאחר הבהלה אישרו גורמים במשרד הביטחון כי מדובר בניסוי שתוכנן על ידי מערכת הביטחון מזה זמן רב, בוצע כמתוכנן והסתיים בהצלחה.

בחודש נובמבר: ניסוי בשיגור טיל מעל שמי המרכז

לפניות לכתב: davidkobi@walla.co.il

(עדכון ראשון: 22:04)

  • עוד באותו נושא:
  • אור
  • שמיים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully