וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יום המילואים: ירידה בשביעות הרצון ובאמון במפקדים

פנחס וולף

29.5.2012 / 14:00

בדיון בוועדת החוץ והביטחון, הציג אגף כוח האדם נתונים בנוגע לתחושות חיילי המילואים, מהם עולה בין היתר כי חלה ירידה בתחושת הכשירות המבצעית, אך עלייה בנכונות לשירות

"מערך המילואים הוא עיקר כוחו של צה"ל. לא ניתן לנצח בלי מערך המילואים" – כך אמרה היום ראש אכ"א, אלוף אורנה ברביבאי, בדיון בוועדת החוץ והביטחון על מערך המילואים. במהלך הדיון, לרגל "יום מערך המילואים" המצוין היום בכנסת, פרסה ברביבאי ובכירי אגף כוח האדם נתונים אודות מצבם של חיילי המילואים. את עיקר הנתונים הציגה ראש מרכז מדעי ההתנהגות באגף כוח אדם, אלוף-משנה אביבה שקד, אשר ציינה כי חלה ירידה בשביעות הרצון של החיילים, באמון כלפי המפקדים ובתחושת הכשירות המבצעית.

על פי אלוף ברביבאי, שני שלישים ממערך שירות המילואים לא מיצו השנה את ימי שירות המילואים הפעיל (שמ"פ) שלהם. "מדובר בעלייה. ימי השמ"פ ירדו מ-12 בממוצע ב-2009 ללוחמים, וחמישה ימים לשאר הצבא, לתשעה ימים לקרביים וארבעה לשאר המשרתים. בקרב הנשים נמצא כי יש יותר מאמץ לשלב נשים במילואים", היא ציינה.

מאמינים יותר בצה"ל, פחות בפוליטיקאים

מהנתונים עוד עולה כי חלה ירידה בשביעות הרצון של משרתי המילואים, מ-65% שחשים שביעות רצון ל-57% בלבד. לעומת זאת, המ"פים והמג"דים שומרים על רמת שביעות הרצון שלהם. כמו כן, חלה ירידה של 11% בשביעות רצון המילואימניקים מהיחידה בה הם משרתים. בנוסף, חלה ירידה של 5% באמון כלפי המפקדים, מ-79% ל-74%. עם זאת, מבחינת נכונות לשירות – נמצא כי היא גבוהה מאוד - 84% אמרו שברגע שייקראו לשירות מילואים הם יתייצבו מיד, נתון המהווה עלייה מאז שנות ה-2000.

בנוגע לשאלה אם הם חושבים ששירות המילואים פוגע בהם מבחינה כלכלית, 42% מהמג"דים והמ"פים טוענים שכן, כמו גם 24% מכלל המשרתים. חלה ירידה של 9% בתחושת הכשירות לבצע את התפקיד בעיתות חירום, וירידה מ-75% ל-70% בהערכת מוכנות היחידה. נתון בעייתי נוסף הוא שרק 39% מהמילואימניקים חושבים שהציוד והאמצעים שהם מקבלים מתאימים, וחלה ירידה במחשבה שהאימונים מכשירים למלחמה. לשאלה מי דואג למשרתי המילואים, ישנה עלייה באמון בצה"ל, מ-33% ל-42%, וירידה באמון בתנועות החברתיות, כשהפוליטיקאים והמדינה נמצאים בתחתית.

כוחות מילואים בכניסה לרצועת עזה. דובר צה"ל, דובר צה"ל
"השחיקה תגרום לכך שצה"ל לא יוכל לעמוד במשימותיו"/דובר צה"ל, דובר צה"ל

"זהו יום לא פשוט לכנסת, לצה"ל ולמערכת הביטחון", אמרה דוברת צה"ל לשעבר, ח"כ מירי רגב בדיון. "יושבים פה מג"דים שנמצאים פה כבר פעם השנייה, וחלקם יודעים שהדברים שנאמרים פה לא ימומשו גם בשנה הבאה. יש מצב שאנחנו לא יכולים לאפשר. חוק המילואים מחייב אותנו לבדוק מחדש את היכולת של המג"דים לבצע את המשימה. אין ספק שצריך לבדוק אם החוק פוגע בלכידות היחידה וביכולת שלה להשלים את המשימה. אני מצפה שוועדת השרים תאשר את הצעת החוק למתן החזר נסיעות לחיילים".

שר הביטחון לשעבר, ח"כ עמיר פרץ, ציין כי מכתב המג"דים, בו הם הזהירו מפני קריסת מערך המילואים, מעלה שאלות. "כיהנתי כשר ביטחון כשנחשפה תמונה עגומה של צבא שלא התאמן חמש או שש שנים, מערך המילואים קיבל יחס לא מועדף וכולם היו מרוצים", ציין פרץ. "זהו מצב מתסכל שבו נמצא מערך המילואים. אחרי מלחמת לבנון השנייה, גיבשנו שורת המלצות, לדוגמה: מתקנים שפעלו במתכונת של 50% ובסיום תפקידי הופעלו בתפוסה של 90%". לדבריו, השחיקה תגרום לכך שצה"ל לא יוכל לעמוד במשימותיו. "מספר שנים נמנעתי מלומר מה אני חושב על תהליך השחיקה. נשאתי באחריות בעבר, והיום אני לא מתכוון לשתוק. אשמיע את דבריי בכל פינה", אמר.

ואילו ח"כ איתן כבל, שמבצע שירות מילואים פעיל מדי שנה, אמר כי לתחושתו לא השתנה הרבה מהשנה הקודמת. "אני רוצה להבהיר שזה לא מתפקידנו להחליף את מערכת הביטחון או את הממשלה. כולם יודעים שבלי האנשים האלה, הרבה דברים היו נראים אחרת לגמרי", אמר ח"כ כבל. "אני רוצה לומר לראש אכ"א כמה דברים: לצערי, המצב במערך המילואים קשה לאין שיעור מהמערך הסדיר. יש פה שאלות כבדות משקל של החברה הישראלית - לאן היא הולכת? לא הצלחנו לקבל תמונת מצב אמיתית שיודעת לומר לנו לא רק כמה מתגייסים לסדיר, אלא כמה מאלה שמתגייסים לסדיר משתלבים באמת במערך המילואים, כמה מהם עושים מילואים משמעותיים וכמה אנחנו יכולים לומר שחיילי המילואים מוכנים לכל האתגרים שעומדים בפניהם. אנחנו לא מצליחים לקבל תשובה על זה".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

"לא מוכן למות בשביל טיוח"

ניצן פלס, חייל מילואים, הציג תמונה עגומה. "כולם מדברים פה בצורה מאוד מכובדת ובמתק שפתיים. באנו כבר בשנה שעברה לכאן לדבר על נטל כבד מאוד. יש בעיות קשות של מג"דים, שרק בשבוע שעבר, שבוע לפני יום המילואים, התרענו שעוד מכבידים את הנטל", אמר. "זה שצה"ל מקצץ ומקצץ זה בסדר, אבל התוצאה היא שאנחנו לא מתאמנים, לא מוכנים למלחמה, ציוד יש ביחידה שלי כי במקרה היא יחידה נחשבת, אך בשאר היחידות אין ציוד מספיק, אני מכיר את זה מקרוב. אין צדק חברתי, יש צדק קודם בטחוני". לדבריו, במלחמה הבאה, חיילים לא יוכלו להילחם. "בשבוע שעבר היינו צריכים להתאמן, ואף אחד לא יתקדם מטר במלחמה הבאה כמו שזה נראה. המספרים האלה שמציגים פה לא שווים כלום. אני לא מוכן למות בשביל טיוח".

עופר גבריאלי, סגן-אלוף במילואים הוסיף: "בשטח כלום לא זז. אותה מצגת ואותן מילים יפות. תוציאו פרוטוקול ותראו את אותן מילים בדיוק שנאמרו. לא ניהלנו משא ומתן על ההטבה שנקבל, אבל יש מציאות שאי אפשר להתעלם ממנה. לא באנו לבקש צ'ופרים, אני רוצה שתחזירו אותנו לנקודה שיכולנו להימצא בה אם לא הינו עושים מילואים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully