וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארדואן באירן: לא לתקוף מדינה בגלל גרעין אזרחי

משה-חי הגיגת

28.3.2012 / 17:06

בתום פגישה עם סגן הנשיא רחימי ורגע לפני פגישתו עם אחמדינג'ד, מבהיר ראש ממשלת טורקיה: "כל בר דעת מתנגד לנשק גרעיני, אולם אין כל סיבה להתנגד לשימוש בו למטרות שלום"

ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, המבקר בימים אלה באירן, הביע בצהריים (רביעי) תמיכה בתוכנית הגרעין האירנית, וקבע - ברמיזה ברורה לישראל ולארצות הברית - כי "לאיש אין זכות לתקוף מדינה שמפעילה תוכנית גרעין אזרחית". בתום הפגישה שקיים עם סגן נשיא אירן, מוחמד רזא רחימי, הסביר ארדואן כי "כל בר דעת מתנגד לשימוש בטכנולוגיה גרעינית כנשק, אולם אין כל סיבה להתנגד לשימוש בגרעין למטרות שלום". עמדתה הידועה של אירן, לפיה תוכניתה הגרעינית מיועדת למטרות אזרחיות בלבד, אינה מקובלת על רוב מדינות המערב, וגם בסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) הביעו רק בשנה האחרונה מספר פעמים דאגה מ"ההיבטים הצבאיים" השונים של התוכנית.

בתחילת הביקור: "מו"מ הגרעין יתחדש ב-13 באפריל"

סגן נשיא אירן, מוחמד רזא רחימי, מארח בטהרן את ראש ממשלת טורקיה, רג'פ טייפ ארדואן, 28 במרץ 2012. Vahid Salemi, AP
ארדואן ורחימי, היום בפגישתם בטהרן/AP, Vahid Salemi

לאחר פגישתו עם רחימי, המשיך ארדואן לפגישה עם נשיא אירן, מחמוד אחמדינג'ד, והשניים צפויים ככל הנראה לשאת דברים יחד בהמשך הערב. ארדואן ייפגש היום גם עם יו"ר הפרלמנט האירני (המג'לס), עלי לאריג'ני, וסדר יומו צפוי לכלול גם חנוכה של "מרכז התרבות הטורקית" בטהרן, ולאחר מכן מסע צליינות דתי לעיר משהד.

ארדואן נחת בטהרן בשעות הלילה, לביקור בן יומיים. נלווית אליו פמליית-ענק, הכוללת בין היתר את שר החוץ אחמט דאווט-אולו ואת שרי האנרגיה, האוצר, הבינוי ואיכות הסביבה, כמו גם ראש המודיעין הטורקי האקאן פידאן, את סגן הרמטכ"ל, את ראש הסוכנות הגרעינית הטורקית ועוד שלושה חברי פרלמנט.

אירן "תומכת בתכנית אנאן", לסוריה

בתחילת ביקורו, הבוקר, נועד ארדואן עם שר החוץ האירני, עלי אכבר סאלחי, שניצל את ההזדמנות כדי להודיע כי המו"מ בין אירן למעצמות המערב בנושא תוכנית הגרעין שלה, באירוחה של טורקיה, צפוי להתחדש ב-13 באפריל. סאלחי הוסיף כי איסטנבול, שם הופסק לאחרונה המשא-ומתן בנושא בינואר 2011, מסתמנת כמקום "הטוב ביותר" לקיום השיחות, אולם הודעה רשמית בנושא תימסר רק בימים הקרובים על ידי הממונה על המגעים בנושא הגרעין מטעם אירן, סעיד ג'לילי.

למרות הבעת הנכונות הטורקית לשמש כמתווכת בין אירן למערב, הביקור מתרחש למעשה בימים של מתיחות רבה בין טהרן לאנקרה. נושא המחלוקת המרכזי הוא היחס לנשיא סוריה בשאר אסד - שאירן מתייצבת לימינו ללא סייג ומסייעת לו רבות, כלכלית וצבאית, ואילו טורקיה הפנתה לו את גבה, וכעת מסתמנת כמדינה העוינת ביותר כלפיו בעולם, כשהיא מארחת את ראשי האופוזיציה הסורית ואת כוחות המורדים, ולפי דיווחים רבים, מסייעת להם כספית ולוגיסטית ואף מספקת להם נשק.

ביקורו של ארדואן, לפיכך, משמש ככל הנראה גם כדי לישר את ההדורים בין הצדדים בנושא זה. במקביל לביקור, הודיע היום סאלחי גם כי אירן תומכת ב"תוכנית שש הנקודות" של שליח האו"ם והליגה הערבית, קופי אנאן, לפתרון המשבר בסוריה. עוד הודיע שר החוץ, כי אנאן יגיע לביקור באירן בשבוע הבא. לדבריו, "ישנם מספר חילוקי דעות בין אירן לטורקיה בכל הנוגע לסוריה, אולם אנו מתקרבים לסגור את הפערים האלו, במיוחד בעזרת משימתו של אנאן, ובתמיכתם של טורקיה, הליגה הערבית והאו"ם".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully