וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התעללות נוספת נחשפה בגבעתי: "אווירת שתיקה מפוחדת"

22.3.2012 / 11:01

בעקבות חשיפת פרשת ההתעללות בחטיבה לפני כשבועיים, התעוררו עוד עדויות שהביאו לחשיפת פרשה נוספת במסגרתה נעצרו שלושה לוחמים. "המפקדים אמרו: הכו בעדינות"

בעקבות חשיפת פרשת ההתעללות בגבעתי לפני כשבועיים, התעוררו עדויות נוספות ונחשפה עוד פרשת התעללות באותו גדוד בדיוק. לוחמים בחטיבה טוענים כי חיילים ותיקים מהפלוגה המבצעית נוהגים להכות חיילים צעירים באמצעות כפפות אגרוף, וכי "הטקסים" הללו מהווים מסורת של ממש שנערכת בידיעת הקצינים ובהסכמתם. חוקרי מצ"ח גם הם אישרו כי בחטיבה נחשפה פרשייה נוספת של התעללות חיילים וותיקים בחיילים צעירים. מהעדויות עולה כי באחד המקרים אמר סגן מפקד הפלוגה לחיילים הוותיקים: "חבר'ה, רק שיהיה בעדינות". שלושה מהחיילים הוותיקים נעצרו ומעצרם הוארך עד להגשת הצהרת תובע בתחילת השבוע.

מנגד, טוענים הלוחמים הוותיקים מפלוגת החוד כי מדובר במסורת ארוכה, שהם עוד הכירו בהיותם חיילים צעירים, שהפכה כבר לנורמה וכי חלק מהחיילים אף מתעדים את המעשים במצלמת הטלפון הסלולרי למזכרת. מהעדויות עולה כי החיילים הוותיקים היכו את הצעירים באמצעות גזע עץ באורך של 40 ס"מ שזכה לכינוי "כל הזין", וכן כי לעיתים החזיקו החיילים המכים כפפות אגרוף כדי לרכך את המכות. בנוסף, מהעדויות עולה כי החיילים הוכו גם באמצעות רצועות גומי ורצועות נשק.

הלוחמים מתעקשים שהקצינים היו מודעים למסורת ואף שיתפו איתה פעולה. אחד החיילים סיפר בעדותו כי סגן מפקד הפלוגה עבר ליד החיילים הוותיקים בעת שלקחו את אחד החיילים הצעירים לשירותים ל"טקס" מסירת חגורת נשק ואמר להם "חבר'ה, רק שיהיה בעדינות", זאת משום שידע מה שעתיד להתרחש. החשודים טוענים להגנתם כי החיילים הצעירים לקחו חלק בטקסים בהסכמה ובסופם התחבקו והתנשקו.

"מעשי אלימות סדיסטיים ללא קשר לשירות"

שופט בית הדין הצבאי בפיקוד דרום, אלוף משנה ארז פורת, דחה את טענות החשודים כי הטקסים התקיימו "בהסכמה", והגדיר האווירה בגדוד "שתיקה מפוחדת שרק מחשבה מעוותת יכולה לפרש כהסכמה מודעת וממשית". בהחלטת הארכת המעצר של החשודים כתב כי "הדרג הפיקודי דוחה בתוקף רמיזה בדבר 'עצימת עין' ובוודאי יותר מכך בהתייחסות לקרות האירועים". עם זאת ציין כי עניין זה ייבחן על ידי מצ"ח.

"מדובר בעניינים שראוי כי ייחקרו עד תום וכי כל ניצן שלהם ייעקר מן השורש בהקדם", השופט כתב בסוף החלטתו, "לא ניתן להשלים עם אירועים אלימים בין חיילים מכל מניע ובכל מצב, והתרחשותם אינה אלא בבואה לאובדן משמעת ורסן ביחסים שבין החשודים לאחרים. מדובר במעשי אלימות וחבלה קשים ואפשר שאף סדיסטיים שאין בהם קשר לשירות". כמו כן, הדגיש השופט את החשד של חוקרי מצ"ח לשיבוש הליכי חקירה בתוך הגדוד.

הפרשה הראשונה בחטיבה נחשפה לפני כשבועיים, כשקצינים מפלוגת החוד של גדוד "צבר" העבירו פרטים אודות ההתעללות בחיילים לידיעת מפקד חטיבת גבעתי, אלוף משנה עופר לוי, שהחליט להחמיר ולשפוט את ארבעת החיילים הנאשמים לעונש המרבי של 45 ימי מחבוש. בפרקליטות הצבאית החליטו לפסול את ההליך בשל חומרת המעשים והורו על פתיחה בחקירת מצ"ח שחשפה את הפרשה השנייה בגדוד.

דובר צה"ל מסר בתגובה כי "בנושא מתנהלת חקירת מצ"ח ועם סיומה יועברו ממצאיה לבחינת הפרקליטות הצבאית".

עוד באותו נושא:
ההתעללות בגבעתי: "מפקדים ידעו ולא דיווחו"
לוחמים שסירבו פקודה ונכלאו טוענים: "התעללו בנו"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully