וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הטעות של אל"מ וינר שחוללה תפנית בפרשת הרפז

9.3.2012 / 12:00

ברקע ההדלפות הרבות מדו"ח המבקר על מסמך הרפז, מתקבלת תמונה רחבה על מי שכיהן כעוזרו של גבי אשכנזי, ושעשוי לשלם מחיר כבד על חלקו בפרשה. קצין איסוף מסכם את השבוע הצבאי

אל"מ ארז וינר היה עוזר הרמטכ"ל בכהונתו של רא"ל גבי אשכנזי. אל תתנו למילה עוזר לבלבל אתכם, מאחר ובתפקיד זה יש אחריות ועוצמה רבה וראוי היה שיבחרו לתפקיד שם אחר. אל"מ וינר, בחור מבריק, איש ספר וכותב מאמרים חדים, החוקר בימים אלו את תפקודו של משה דיין כרמטכ"ל ויחסיו עם שרי הביטחון במסגרת לימודי דוקטורט, הפך מהר מאוד לאחד האנשים הקרובים ביותר לאשכנזי והמשפיעים מאוד על תהליך קבלת החלטותיו.

תפקידו כעוזר הרמטכ"ל ואישיותו, הפכו אותו לציר מרכזי בלשכה ובמטה הכללי. וינר היה הקצין שלחש על אוזנו של אשכנזי מרבית שעות היום והלילה. זה הקצין שאחראי על לוח הזמנים של המטה הכללי ובכל דיון מטכ"לי יושב לימין הרמטכ"ל ופתק אחד שיגניב אליו עשוי להטות את כף המאזניים. אל"מ וינר היה גם הקצין שסייע לנווט את המטכ"ל אל מחוץ לסערות. לאחרונה נודע כי בלם לא מעט שערוריות במטה הכללי. אחת מהן הייתה קשורה לאלוף במיל' שרצה לרוץ אל התקשורת כדי להתפוצץ בביקורת על אלוף במטה הכללי. 'ללכלך' בלשון העם. אל"מ וינר פעל ברגישות כדי למנוע את הפרסום המביך באמצעות שיחות נפש עם האלוף במיל'. בפרשת הרפז הוא נהג בצורה הפוכה. האזין וגלגל את החומר החוצה. למרות זאת קבעה המשטרה שלא ידע שהמסמכים שהיו ברשותו יגיעו לתקשורת.

בפרשת מסמכי הרפז הוא ניצב במוקד העניינים כאחד השחקנים המרכזיים ולכן שר הביטחון אהוד ברק התעקש לעכב את העלאתו לדרגת תא"ל ומינויו לתפקיד קצין חינוך ראשי בצה"ל. בשיחות עם מקורביו הוא מדבר בשוויון נפש על התקופה תחת גבי אשכנזי והפעולות שנקט, במסגרתן שוחח עשרות פעמים עם בועז הרפז. "כל מה שעשיתי נועד להגן על לשכת הרמטכ"ל מפני שורה ארוכה של התקפות מרושעות ומתמשכות. לרמטכ"ל אין אוגדות ולא חטיבות מתמרנות ואני עמדתי בקו החזית", אמר אל"מ וינר למקורביו תוך כדי שהוא משתמש בטרמינולוגיה שנועדה לתאר עימות עם אויב מר ואכזרי כדי להסביר את המעורבות העמוקה שלו בפרשה והוסיף, "דיברתי עם רוב עוזרי הרמטכ"לים בשנים האחרונות וכולם שאלו אותי 'מה ברק רוצה ממך?'. הם לא היו נוהגים אחרת. אני האיש שמגן על הרמטכ"ל וחוצץ בינו לבין הרבה גורמים. בשום מצב בועז הרפז לא עבד אצלי".

וינר עשה טעות קטנה שתעלה לו בקריירה הצבאית

ניתוח התנהלותו בלשכת הרמטכ"ל מייחס לו פעולת איסוף חומרים באמצעות בועז הרפז שנועדו להכפיש את שר הביטחון אהוד ברק, רעייתו נילי פריאל והאלוף יואב גלנט שהיה באותם ימים מועמד מוביל לתפקיד הרמטכ"ל. וינר משיב למקורביו כי בשיחות שלו עם הרפז אין שיטתיות. אנשי שר הביטחון מזכירים כי תמלול השיחות לא מותיר מקום לספק ובקרוב יבין הציבור למה התכוון ברק כשאמר שנעשה כאן ניסיון לפוטש בשר הביטחון.

אל"מ וינר, כך מודים במערכת הביטחון, עשה טעות אחת קטנה שכנראה תעלה לו בקריירה הצבאית. זה היה עוד יום לחוץ אך שגרתי עבורו. על קו הטלפון המתין לו יוני קורן, ראש מטה שר הביטחון, שהטיח ביקורת חריפה על התנהלותו ואף איים לדבריו של וינר על קידומו בצה"ל. אל"מ וינר הגיש מאוחר יותר תמלול של השיחה לידיו של הרמטכ"ל גבי אשכנזי והתלונן על אופי השיחה, שהיה בה גוון מאיים. רא"ל אשכנזי הציג את התמלול לשר הביטחון אהוד ברק והתלונן על אופי השיחה. במהלך עבודת אנשי מבקר המדינה הם נחשפו לשיחה בין אל"מ וינר לקורן וגילו כי הקלטת השיחה לא הייתה מקרית.

בבדיקת האירוע לעומק מתבררת להם האמת המדהימה: כל שיחות לשכת הרמטכ"ל מוקלטות. כל המעורבים בפרשה הוקלטו כולל בועז הרפז, שמוגדר כאחד משחקני המפתח. הפרקליט הצבאי הראשי תא"ל דני עפרוני אישר באופן גורף להעביר את כלל הקלטות לידי מבקר המדינה. הקלטות הועברו למרות התלונות של אל"מ וינר על פגיעה בצנעת הפרט מאחר והקלטות כללו שיחות אישיות. עבודת המבקר קיבלה תפנית חדה בזכות הטעות של וינר. תמלול השיחות הביך את המאזינים ועורר ביקורת חריפה, בעיקר בגלל התנהלות לקויה והתבטאויות בעייתיות כלפי שר הביטחון.

במטה הכללי יש כבר מי שמתבדח על חשבונו של וינר שבזכותו אפשר היום לדעת מה באמת אמר הרמטכ"ל רא"ל דן חלוץ לבנקאי שלו בנושא מכירת המניות במהלך מלחמת לבנון השנייה. אל"מ וינר הוא לא בובה. הוא חפר לעצמו את הבור העמוק שהדרך לצאת ממנו החוצה כבר לא תלויה בהכרח בכישוריו הקוגניטיביים. למראית עין, טרם הגיע הרגע בו הוא הבין כי הוא נשאר לבד במערכה הצבאית והוא נדרש לחדד את יכולת ההתמצאות הסביבתית שלו. לקח מרכזי מהפרשה כבר מיושם. בלשכת הרמטכ"ל רא"ל בני גנץ כבר מדברים אחרת כשמשוחחים במכשירי הטלפון.

בארצות הברית זה לא היה קורה

שר בממשלת ישראל שנחשף לפרטים אינטימיים בפרשת מסמכי הרפז אמר השבוע כי בארה"ב לעולם לא הייתה מתפתחת פרשה לממדים מסוג זה בין דרג מדיני לקצינים בכירים בצבא, מאחר ויש בדמוקרטיה סדר ברור. השר הזכיר את פרשת הדחתו לפני כשנתיים של גנרל סטנלי מקריסטל מפקד כוחות נאט"ו באפגניסטן.

מקריסטל, גנרל ארבעה כוכבים שנחשב למפקד האמריקאי הבכיר ביותר באפגניסטן השתלח בראיון לעיתון "הרולינג סטון" בנשיא ארה"ב ברק אובמה וסגנו ג'ו ביידן על התנהלותם. בטרם פורסם הריאיון, החליט מקריסטל לפרסם הודעת התנצלות כדי להציל את עורו. אובמה לא סלח ובתום שימוע קצר הבין מקריסטל שעליו להתפטר. עברו המרשים, היותו מפקד נערץ והעובדה שהביא לתפנית בלחימה באפגניסטן לא עמדו לצדו ברגע האמת. בסגנון אמריקאי טיפוסי הוא הניח מכתב התפטרות ואובמה קיבל את בקשתו.

המפקד העליון של הצבא האמריקאי הוא נשיא ארה"ב. יו"ר המטות המשולבים, גנרל בעל ארבעה כוכבים הוא היועץ הקרוב של הנשיא. לצדו באותו שולחן יושבים מפקדי החילות המזוינים ביניהם מפקד המרינס ומפקד חיל האוויר שאף גנרלים בעלי ארבעה כוכבים. למרות הדרגות המקבילות לזו של יו"ר המטות המשולבים ההיררכיה מאוד ברורה והסדר נשמר. יו"ר המטות המשולבים הוא היועץ לנשיא והפקודות עליהן מחליט הנשיא עוברות אל הגנרלים באמצעות מזכיר ההגנה. בארה"ב כל הפרה של החוק והסדר מטופלת ביד קשה ובישראל מתנהלים כמדינת חלם שנותנת לתרבות פוליטית לחדור לשורות הצבא.

משה דיין בתפקיד הרמטכ''ל. GettyImages
אם אל"מ וינר היה מסיים את המחקר המקדים לכתיבת הדוקטורט על התנהלותו של הרמטכ"ל משה דיין ויחסיו המתוחים עם שר הביטחון אולי היה למד מטעויות של אחרים/GettyImages

במשך יותר משנה מתנהלת מערכה בין לשכת הרמטכ"ל ללשכת שר הביטחון שחלקה סמויה מהעין וחלקה גלויה וכולם שתקו. החוק במדינת ישראל והסדר הטוב לא היוו פשרה בין אשכנזי לברק. הפעילות הבעייתית של לשכת הרמטכ"ל גבי אשכנזי נעשתה בסופו של יום נגד שר בממשלת ישראל. לא בלבול ולא היסח הדעת היוו בסיס להתנהלות המסוכנת. הפעולות נעשו בצורה שיטתית ועקבית, כך לפחות קובעת הבדיקה. גם אם החשדות ברקע למעורבות של אנשי ברק הצדיקו את המהלכים הם עדיין פסולים. יש סדר וחוק שאי מילוי ההוראות שלהם יכולים להוביל אותנו כמדינה דמוקרטית לתהום.

עוד לא נולד החוק שיודע לגרום לשני בני אדם לאהוב אחד את השני, אך על שניהם להיות מחויבים לחוק ואם מישהו עבר עליו שישלם מחיר למען השמירה על הדמוקרטיה. גם אם ברק לא פעל כבוגר האחראי החוק עדיין לטובתו בפרשת מסמכי הרפז מאחר והרמטכ"ל כפוף לממשלת ישראל בתיאום שלו בניגוד לצבא האמריקאי. דבר אחד ברור כעת, כי אם אל"מ וינר היה מסיים את המחקר המקדים לכתיבת הדוקטורט על התנהלותו של הרמטכ"ל משה דיין ויחסיו המתוחים עם שר הביטחון אולי היה למד מטעויות של אחרים ולא היה נקלע לפרשת מסמכי הרפז שמטילה צל כבד על כישוריו.

קצין איסוף - טורים אחרונים:
מי הם הטייסים שיובילו תקיפה אפשרית באירן?
מדוע הקים הרמטכ"ל גנץ את "צבא הצללים"?
קצין איסוף: סיכום השנה הראשונה של גנץ כרמטכ"ל

לפניות לכתב:amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully