וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

צפון קוריאה הסכימה להקפיא ניסויי גרעין וטילים

חצי שנה לאחר שקים ז'ונג-איל התחייב לדון בהשעיית הגרעין, השלים בנו קים ז'ונג-און את המהלך: הפקחים יחזרו לראשונה מ-2008 לפיונגיאנג - שתקבל בתמורה 240,000 טונות מזון

התרככות משמעותית בעמדת צפון קוריאה כלפי המערב - שבועות ספורים לאחר חילופי השלטון בפיונגיאנג. הדיקטטורה הקומוניסטית המבודדת, שמחזיקה בידיה זה כמה שנים נשק גרעיני מבצעי, הגיעה להסכם עם ארצות הברית, לפיו היא תקפיא עד להודעה חדשה את כל הניסויים בנשק גרעיני ואת הניסויים בשיגור טילים ארוכי-טווח, כמו גם את הליך העשרת האורניום במתקן הגרעיני ביונגביון. כך אישרו אחר-הצהריים (רביעי) במקביל מחלקת המדינה האמריקאית וסוכנות הידיעות הממלכתית של צפון קוריאה, KCNA.

לפי ההסכם שגובש, תאפשר צפון קוריאה לפקחים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית של האו"ם (סבא"א) לפקח על יישום ההקפאה, כשלוש שנים לאחר שפוצצה את מגעיה עם המעצמות וארבע שנים לאחר שגירשה את פקחי הסוכנות משטחה. דוברת מחלקת המדינה, ויקטוריה נולנד, הסבירה כי בתמורה לוויתורים, סוכם כי צפון קוריאה תקבל 240,000 טונות של מזון.

במחלקת המדינה ביקשו להבהיר כי פיונגיאנג עדיין נדרשת לספק תשובות בנושאים נוספים. "יש לנו עדיין דאגות ניכרות בעניין התנהלותה של צפון קוריאה בטווח רחב של תחומים", אמרה נולנד. "עם זאת, ההצהרה היום משקפת התקדמות משמעותית - גם אם מוגבלת". עוד הוסיפה כי לארה"ב "אין כל כוונות עוינות" כלפי צפון קוריאה, והיא נכונה "לנקוט בצעדים נוספים לשיפור היחסים, על בסיס כבוד הדדי לריבונות".

מזכירת המדינה האמריקאית הילרי קלינטון הוסיפה כי המהלך של פיונגיאנג מהווה "צעד צנוע ראשון בכיוון הנכון". לדבריה, ארה"ב תעקוב מקרוב אחר התנהלותה של צפון קוריאה, ו"תשפוט את מנהיגיה לפי מעשיהם". בם בדקום קוריאה וביפן - שתי המדינות המאוימות ביותר על ידי הגרעין הצפון קוריאני - בירכו היום החום על ההתפתחות האחרונה.

צילום לוויין של הכור הגרעיני ליד יונגביון, צפון קוריאה, יוני 2007. Space Imaging Asia, File, AP
הכור הגרעיני ליד יונגביון, בצילום לוויין מיוני 2007/AP, Space Imaging Asia, File

בהודעת צפון קוריאה צוין כי החלטתם התקבלה "במטרה לשמור על האווירה החיובית" שבה התנהלו השיחות בדרג גבוה עם נציגי ארה"ב שנערכו בימים האחרונים בבייג'ינג בירת סין. ככל הידוע, זוהי החלטה משמעותית ראשונה של שליט המדינה החדש, קים ז'ונג-און, שירש את התפקיד מאביו, קים ז'ונג-איל, שמת בדצמבר. אמנם כבר בשלהי תקופתו של קים האב החלה הפשרה מסוימת בשיחות עם המערב והוא אף הביע כבר לפני כחצי שנה נכונות לדון בהשעיית הגרעין, בהתחייבות לנשיא רוסיה דמיטרי מדבדב - אולם כעת התקבלה ההחלטה בפועל.

צפון קוריאה, שעל פי ההערכות במערב כבר יש בידיה כמה פצצות גרעיניות, פרשה באפריל 2009 מהשיחות הרב-צדדיות (בהן משתתפות גם ארה"ב, רוסיה, סין, יפן וצפון קוריאה) על השעיית תוכנית הגרעין שלה, ומאז סירבה לחדשן. מאז התרחשו כמה תקריות אש בין המדינה הקמוניסטית והמבודדת, בעלת המשטר האוטוקרטי הקיצוני, לשכנתה דרום קוריאה - האחרונה שבהן לפני כחצי שנה, אז נורו מהצפון פגזים על האי הדרומי יאונפיונג. רק לפני שבוע התעוררה המתיחות מחדש על רקע תרגיל צבאי של הדרום. כל התלקחות כזו, שלוותה בהצהרות מאיימות גם כלפי ארצות הברית, עוררה מחדש את החשש שהצפון יעשה שימוש בנשק הגרעיני שברשותו.

עוד על חילופי השלטון האחרונים בצפון קוריאה:
צפון קוריאה אחרי קים: נשק גרעיני בידיים חדשות
"קים הבן יחלוק את השלטון עם דודו ועם הצבא"
קוריאה הפקות: קים חגג יום הולדת ביבשה ובאוויר
צפון קוריאה: "מי שלא בכה בזמן האבל - למחנות"
אבי ואני: בנו הגולה של קים ז'ונג איל מוציא ספר

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully