וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ארה"ב תקצץ 6.3 מיליון דולר מתקציב ה"חץ"?

טל שלו

14.2.2012 / 4:35

קיצוץ בתכניות ההגנה האוויריות של ארה"ב יפחית גם במימון של מערכת "קלע דוד". בהצעת התקציב השנתית שהציג אובמה עומד תקציב הסיוע לתכניות האוויריות על 99.8 מיליון שקלים

ממשל אובמה מתכוון לקצץ כ-6.3 מיליון דולרים בתקציב הסיוע לתכניות ההגנה האווירית של ישראל, ובין היתר במימון תכניות מערכות ה"חץ" ו"קלע דוד", כך מדווח היום (שלישי) העיתונאי האמריקאי אדם קרידו, באתר "free beacon" - אתר הידוע בגישתו השלילית כלפי ממשל אובמה. לפי הדיווח, בהצעת התקציב השנתית ל-2013 שהציג הנשיא אובמה לקונגרס, עומד תקציב הסיוע לתכניות ההגנה האוויריות לישראל על כ-99.8 מיליון שקלים, לעומת תקציב של 106.1 מיליון בשנה שעברה ו-121.7 מיליון ב-2011.

באופן פומבי, הנשיא אובמה מדגיש כל העת את איתנות הברית האסטרטגית עם ישראל ואת העובדה שבתקופת כהונתו גדל תקציב הסיוע הביטחוני למימדים חסרי תקדים, אך על רקע המשבר הכלכלי בארה"ב, ממשל אובמה נמצא תחת לחצים גדולים להקטין את תקציב הביטחון שלו, והפנטגון הודיע על כוונתו לקצץ מתקציבו במהלך העשור הקרוב כ-487 מיליארד דולרים. עם זאת, מציין הדיווח, חברי הקונגרס האמריקאי נטו בשנים האחרונות להתעלם מבקשות התקציב של הממשל בנוגע לישראל, ובפועל חברי קונגרס פרו ישראליים הצליחו להביא לתקציבים סיוע חסרי תקדים לתכניות החץ - בשנת 2011 אושר סיוע בהיקף של 209 מיליארד דולרים וב-2012 המספר עלה ל-235 מיליון.

תכנית סיוע של 800 מיליון דולר ל"אביב הערבי"

במסגרת הצגת התקציב לשנת 2013 הבית הלבן הכריז על תכנית סיוע למדינות שחוו את מהפכות האביב ערבי, עם דגש על מצרים. התכנית מסתכמת בכ-800 מיליון דולרים. ארה"ב תשמר את הסיוע הצבאי למצרים, למרות המשבר שפרץ לאחרונה בין המדינות בעקבות דיכוי פעילים אמריקאים במצרים. בשנה שמסומנת על ידי ויכוח עיקש על תקציב הגירעון האמריקאי, הנשיא אובמה ביקש לשמור את הליבה של הוצאות ארה"ב על סיוע ופיתוח מעבר לים, תוך כדי לחיצה על חיסכון בתכניות הקיימות ושינוי הדירוג לבניית שגרירויות חדשות ולהעסקת דיפלומטים.

אובמה ביקש מהקונגרס שהסיוע הצבאי למצרים יישמר באותה רמה של השנים האחרונות ויעמוד על 1.3 מיליארד דולרים. בנוסף, ביקש העברת סיוע כלכלי של 250 מיליון דולרים, בעקבות המעבר של המדינה לשלטון דמוקרטי, לאחר הדחת הנשיא חוסני מובארק. בקשותיו נזקקות לאישור הקונגרס. חלק מהמחוקקים דחפו לקיצוצים בהוצאות שמעבר לים כדי לטפל בגירעונות ארה"ב, והם מפנים את כעסם בייחוד למצרים.

רוב הסיוע הכלכלי החדש למדינות האביב הערבי – 770 מיליון דולרים – יגיעו ל"קרן העידוד למזרח תיכון ולצפון אפריקה", אמר הנשיא. גורמים רשמיים אמרו שהחלק הארי של הסכום מיועד ליוזמות שיתמכו כלכלית ופוליטית במדינות במעבר כמו טוניסיה, מצרים ותימן.

עוד באותו נושא:
הצהרת כוונות: ניסוי מוצלח נוסף לטיל החץ
האם ישראל תעמוד במחיר ההגנה מפני טילים?
בספטמבר חששו במצרים מהקפאת הסיוע האמריקאי: "מסר רע"

לפניות לכתבת: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully