וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

החלטה על סוריה באו"ם "בקרוב" - ללא הדחת אסד

לדברי נשיא מועצת הביטחון, "מתקרבים לקונצנזוס" - אך מהצעה החדשה נעלמה הקריאה להחלפת הנשיא בסגנו. הליגה הערבית: "נסתפק גם בהחלטה מרוככת. רוסיה לא תעמוד לצד אסד לנצח"

החלטה במועצת הביטחון של האו"ם בנושא סוריה הולכת וקרבה - אך היא תהיה כנראה נטולת שיניים למדי. הנשיא התורן של המועצה, שגריר טוגו, קודג'ו מנאן, אמר הערב (חמישי) לסוכנות רויטרס כי יש תחושה כללית בין הנציגים במועצה כי החלטה תתקבל בתוך זמן קצר. "יש תחושה שיושג קונצנזוס בקרוב", אמר מנאן, אם כי לדבריו לא נקבע מועד סופי לקבלת החלטה. עוד הוסיף כי חברי המועצה, שיתכנסו הערב לדיון בהצעה האחרונה, "מעוניינים בפעולה מהירה".

מרוקו הציגה היום לחברות המועצה הצעת החלטה מתוקנת, לאחר שהצעת ההחלטה הקודמת שניסחה השבוע לא עלתה להצבעה בגלל התנגדותה של רוסיה, שאף הבהירה כי תטיל וטו. רשת BBC דיווחה היום כי הגיע אליה נוסח טיוטה של ההצעה, והיא אינה כוללת עוד את הסעיף הקורא במפורש להדחתו של אסד ולהעברת סמכויותיו לסגנו, פארוק א-שרע, שהופיע בטיוטה הקודמת. עם זאת, עדיין מופיעה בה קריאה להנהגת "שינוי פוליטי" במדינה.

הפגנה נגד שלטונו של אסד בפרבר קודסייה של דמשק, בירת סוריה, 1 בפברואר 2012. רויטרס
הפגנה נגד אסד, אמש בקודסייה, פרבר של דמשק/רויטרס

בתוך כך, הבהיר היום מזכ"ל הליגה הערבית, נביל אל-ערבי כי אפילו אם תקבל מועצת הביטחון החלטה מרוככת ביותר בעניין סוריה, עדיין יגביר הדבר את הלחץ המופעל על שלטונו של אסד. על רקע הדיונים המרתוניים הנמשכים במטה האו"ם בניו יורק, כשרוסיה ממשיכה למנוע כל החלטה, התראיין אל-ערבי לרשת CNN, והוסיף כי כשתתקבל לבסוף ההחלטה, "גם הממשל הסורי יבין שרוסיה לא תוכל לעמוד לצדו לעד".

רוסיה, לדברי אל-ערבי, הבהירה את הנקודות להן היא מתנגדת: "הם לא רוצים שתהיה התייחסות להתערבות צבאית, אבל אין בהחלטה התייחסות כזו. הם לא רוצים התייחסות לסנקציות, אבל אין גם התייחסות כזו. הם לא רוצים לקבל את תוכנית השלום הערבית, שקוראת להעביר את סמכויות אסד לסגנו. אנחנו לא דורשים מאסד להתפטר, רק שיעביר את סמכויותיו לסגנו". כשנשאל מדוע אין מתערבים בסוריה כמו בלוב, אף שנרשמו בה כבר אלפי הרוגים, השיב כי הדבר קשור "למצב הגיאופוליטי של סוריה, לעובדה שיש לה צבא חזק - וכן, אולי, גם לעובדה שאין שם נפט".

הלוויה צבאית של חיילים מצבא סוריה שנהרגו בעימותים עם המורדים, דמשק, 1 בפברואר 2012. רויטרס
הלוויה של חיילי צבא סוריה שנהרגו בעימותים, היום בדמשק/רויטרס

בינתיים בשטח, נמשכים מעשי האלימות היומיומיים בסוריה. לאחר שאתמול דיווחו ארגוני זכויות אדם ברחבי המדינה, היום בלטו הפגנות בעיר חמה, שם ציינו התושבים 30 שנה לטבח תושבי העיר בידי הנשיא חאפז אסד, וצבעו את הבניינים ברחובות המרכזיים בצבע אדום. המפגינים פוזרו בידי כוחות הביטחון בעזרת תותחי מים. עוד דווח על הפגזות כבדות של הצבא בעיירות ג'יזה וג'וויה במחוז דרעא הדרומי. כן דווח על פשיטות ומעצרים של הצבא בעיר המזרחית דיר א-זור. סוכנות הידיעות הממלכתית SANA דיווחה על מותם של שישה חיילים ואזרח בעימותים היום. לפי נתונים שפרסמו היום "ועדות התיאום המקומיות", מאז תחילת ההתקוממות לפני קרוב ל-11 חודשים נהרגו במדינה לפחות 7,100 בני אדם, בהם לפחות 461 ילדים.

עדכונים אחרונים בנושא סוריה:
רוסיה מבהירה: נשתמש בזכות הווטו בעניין סוריה
חמינאי: "מתנגדים להתערבות של ארה"ב בסוריה"
צפו: תומך אסד ומתנגד המשטר מתקוטטים בשידור חי

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully