וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוסיה מבהירה: נשתמש בזכות הווטו בעניין סוריה

הדיונים במועצת הביטחון עדיין תקועים, ושגריר רוסיה הבהיר: "נתנגד לכל החלטה שלא תהיה מקובלת עלינו, שלא יהיה ספק". מפקד המורדים בסוריה: אסד כבר לא שולט בחצי מהמדינה

רויטרס

(צילום רויטרס, עריכה אמיר קוטיגרו, קריינות אביב אברמוביץ)

אחרי שכבר הטילה באוקטובר האחרון וטו על גינוי סוריה, ואחרי שגם השבוע הראתה בכל דרך אפשרית כי תעשה כל שביכולתה להכשיל החלטה נוספת נגד סוריה במועצת הביטחון של האו"ם, לא מותירה כעת רוסיה מקום לספק: שגרירה באו"ם אישר אחר הצהריים (רביעי) כי מדינתו תשתמש שוב בזכות הווטו השמורה לה, כמו לכל חמש החברות הקבועות במועצה, כדי למנוע קבלת החלטה בעניין סוריה שלא תהיה מקובלת עליה. יממה וחצי לאחר שהמועצה התכנסה לדון במצב בסוריה, לא נראה בינתיים שמסתמנת פריצת דרך, והדיונים בין הדיפלומטים במסדרונות מטה האו"ם בניו יורק נמשכים.

"אם נוסח ההחלטה לא יהיה מקובל עלינו, אנחנו נתנגד לה כמובן", אמר השגריר, ויטלי צ'ורקין, בשיחת וידאו מניו יורק עם עיתונאים במוסקבה. "אם יתקבל נוסח הנחשב לבלתי הולם בעינינו, זה רק יוביל להסלמה במשבר, ואנחנו לא נאפשר לזה לקרות. שלא יהיה ספק בכך". בינתיים, מנעה רוסיה את קבלת הצעת הליגה הערבית, לקרוא להדחת נשיא סוריה בשאר אסד ולמינוי סגנו פארוק א-שרע במקומו, וגם את הצעת הפשרה של מרוקו שפורסמה אתמול, הכוללת הבהרה שלא תהיה התערבות צבאית במדינה.

התפתחויות אחרונות בנושא סוריה:
רוסיה: אין סיכוי שתאושר ההחלטה על סוריה באו"ם
צפו: תומך אסד ומתנגד המשטר מתקוטטים בשידור חי
דיווח: מועצת הביטחון תקרא להחליף את אסד בסגנו
חמינאי: "מתנגדים להתערבות של ארה"ב בסוריה"

הפגנה נגד שלטונות סוריה בעיירה חולה שליד חומס, 31 בינואר 2012. רויטרס
הפגנה נגד שלטון אסד בעיירה חולה שליד חומס, אתמול/רויטרס

ובעוד הדיונים באו"ם נמשכים, נמשכת גם שפיכות הדמים בסוריה עצמה. לפי דיווחי פעילים במדינה, כוחות צבא סוריה החלו היום במבצע בעיירות שבהרים סביב הבירה דמשק, בניסיון למחוץ את כוחות המורדים הפועלים בהן, לאחר שהבריחו אותם בימים האחרונים מרוב הפרברים של הבירה. הלחימה מתמקדת בעיקר בוואדי בראדה, עמק בין ההרים כמה קילומטרים מצפון-מערב לעיר, בואכה העיר זדבאני שעל גבול לבנון, המוחזקת עדיין על ידי המורדים שכבשו אותה כבר לפני כמה שבועות. הקרבות הקשים ביותר ביממה האחרונה, לפי הדיווחים, התרחשו בעיירות דיר קנון ועין אל-פיג'ה.

"נמשיך להילחם, המרד יימשך והשלטון ייפול"

לפי דיווחי ארגון זכויות האדם הסורי היושב בלונדון, לפחות שישה מורדים נהרגו בקרבות היום. ארגון "ועדות התיאום המחוזיות", הפועל בשטח, העמיד את מניין ההרוגים היומי על ל-17, רובם אזרחים, וביניהם חמישה לוחמים של מחתרת העריקים, "הצבא הסורי החופשי".

על רקע הקרבות ההולכים ומחריפים בין המחתרת לצבא, התפרסמה אתמול הערכה מרחיקת לכת מצדו של מפקד "הצבא הסורי החופשי", הקולונל ריאד אל-אסעד, שטען כי הנשיא אסד כבר אינו שולט בפועל במחצית משטח המדינה. "50% משטחה של סוריה כבר לא בידי המשטר", אמר אסעד לסוכנות הידיעות הצרפתית, אם כי הבהיר כי אין משמעות הדבר בהכרח שאותם שטחים נמצאים בשליטת המורדים.

חיילים של מחתרת העריקים "הצבא הסורי החופשי" בפרבר כפר בתנא שליד דמשק, סוריה, 31 בינואר 2012. רויטרס
כוח של "הצבא הסורי החופשי" בכפר בתנא שבפרברי דמשק/רויטרס

קולונל אסעד, היושב בטורקיה, הוסיף כי כוחותיו, הנהנים מהצטרפות יומיומית של עוד ועוד עריקים, הולכים ומגבירים בהתמדה את התקפותיהם נגד עמדות של הצבא. "אנו עורכים פעולות גרילה מהירות נגד כוחות המשטר, ואז נסוגים לאזורים בטוחים". הוא אישר כי צבא סוריה ערך בשבוע האחרון מתקפה נרחבת נגד אנשיו בפרברי דמשק, כמו גם בערים חומס ואידליב: "בצבא מאמינים שאם יצליחו למחוץ את המרד באזורים האלה, הוא ישים קץ למרד בכל המדינה - אבל הם טועים. אנשי 'הצבא הסורי החופשי' ימשיכו להילחם, המרד יימשך והשלטון ייפול".

כוח של צבא סוריה בעיירה דיר בלאבה שליד חומס, 31 בינואר 2012. רויטרס
טנק של צבא סוריה, אתמול בעיירה דיר בלאבה שליד חומס/רויטרס

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully