וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בגלל ביורוקרטיה: פתיחת כביש עוקף קריות תתעכב

אבי בר-אלי ודניאל שמיל

19.12.2011 / 8:33

עיכוב בהעתקת חוות הגז של מפרץ חיפה למקום אחר עלולה לדחות פתיחת הקטע הראשון בכביש עוקף קריות עד שנת 2014. העיכוב בהעתקת החווה נובע מסכסוך בין הרשויות המקומיות לחברות הגז

ציבור הנהגים בצפון עשוי לשלם בקרוב את מחיר הביורוקרטיה הממשלתית הנמשכת בענף התשתיות - סלילת הקטע הראשון בכביש עוקף קריות המיוחל צפויה אמנם להסתיים עד אוגוסט 2012, אלא שגם אז צפוי הכביש להיוותר שומם. זאת, משום שחוות הגז של מפרץ חיפה, הסמוכה לתוואי הכביש, לא תפונה או תמוגן עד אז.

החווה פועלת ללא היתר רעלים, ואמורה להיות מועתקת למיקום אחר או לעבור תהליך הטמנה, כדי שלא תסכן את הנוסעים בכביש. בדו"ח מבקר המדינה, שפורסם בשבוע שעבר, העיר המבקר על העיכוב בטיפול בחווה ועל השלכות העיכוב על פיתוח התשתיות באזור מטרופולין חיפה. במעצ ביקשו בינתיים אישורים מיוחדים לתנועת נוסעים בקטע הכביש הראשון. אם אלה לא יתקבלו, עלולה פתיחת הכביש להידחות ל-2014.

משרד הפנים החליט כבר לפני חמש שנים לחייב את שלוש חברות הגז (פזגז, אמישראגז וסופרגז) למגן את החווה או לשנות את מיקומה.

לטענת החברות, עיריית קרית אתא התנגדה לתהליך. לאחר מכן דרשה היטל השבחה גבוה של 180 מיליון שקל, בעוד שעלות ההטמנה היא כ-120 מיליון שקל. מחלוקת זו נמצאת בדיון בוועדת ערר לתכנון ובנייה של מחוז הצפון. לכשיתקבל אישור, ההטמנה צפויה להימשך כשנתיים וחצי.

במקביל, חברות הגז הגישו בג"צ נגד הממונה על הרעלים במשרד להגנת הסביבה, שלא האריך את ההיתר להמשך פעילות חוות הגז. חוות הגז בצפון, המספקת גז ביתי (גפ"מ) לכל אזור הצפון, מחוברת בצינור תת-קרקעי לבתי הזיקוק ולכן העתקתה נחשבת ללא כדאית.

פרויקט כביש עוקף קריות יצא לדרכו בראשית 2010 במטרה לסלול תוואי נסיעה חלופי ומהיר, שנועד להחליף את ציר שדרות ההסתדרות, שאינו עומד בעומסי התנועה.

הדרך החדשה המתוכננת נועדה לקשר בין חיפה לבין עכו, חמש הקריות והגליל המערבי, במסלול שיאפשר נסיעה של 14 ק"מ ללא רמזורים במהירות של 100 קמ"ש, ויחליף מסלול נסיעה פקוק בשדרות ההסתדרות (כביש מספר 4).

הפרויקט מוקם בעלות של שני מיליארד שקל, בידי חברת שפיר הנדסה. קטע א' ייפתח לתנועה בין מחלף שדרות ההסתדרות לבין מחלף אתא דרום. בהמשך ייפתח לתנועה הקטע בין אתא דרום לבין מחלף אתא צפון, ולאחר מכן ייפתחו לתנועה שאר קטעי הכביש.

מהחברה הלאומית לדרכים נמסר בתגובה כי בכוונתה לפעול בכל הדרכים החוקיות העומדות לרשותה במטרה להפעיל את הכביש לרווחת הציבור מיד בתום הקמתו. "לחברה אין יכולת השפעה על המחלוקות הכספיות בין העירייה לבין חברות הגז", נמסר, "אולם החברה פועלת מזה תקופה ארוכה במישורים רבים, במטרה להגיע לפתרון שיהיה מוסכם על כל הצדדים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully