וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הצצה לבהמה בעזה: כלי רכב לא מאויש שמונע חטיפות

17.12.2011 / 10:39

אמנם לפני מספר שנים ה"גרדיום" לא הוכיח יעילות מבצעית רבה, היה נתקע בבוץ ומושבת ארוכות במוסך, היום הוא מהווה חלק בלתי נפרד מפעילות הכוחות בגבול רצועת עזה. "הקצינים רבים עליו"

שי מכלוף

(צילום: שי מכלוף, עריכה: טל רזניק, קריינות: אביב אברמוביץ')

ה"גרדיום", כלי רכב לא מאויש, נכנס לפעילות מבצעית בגדר המערכת ברצועת עזה לפני מספר שנים, אך הקצינים באוגדת עזה היו פסימיים לגבי עתידו. הרכב המשוכלל היה נתקע בבוץ, מתנגש בכלי רכב חונים ועומד במוסך בשל ריבוי תקלות. למרות זאת, קצין חי"ר וצנחנים באותם ימים וכיום מפקד אוגדת עזה, תת אלוף יוסי בכר, האמין בפרויקט והשקיע בו מחשבה ומשאבים על מנת שבסופו של דבר יספק מענה מבצעי נגד חטיפות חיילים, איום טילי הנ"ט ומטעני חבלה.

"היום הקצינים הבכירים בזרוע היבשה רבים מי יקבל את הכרב"ם (כלי רכב בלתי מאויש – א.ב)", סיפר רב סרן שמעון שפר, אבי הפרויקט, "הכלי הזה שנשלט מחמ"ל באוגדת עזה ונושא עליו מצלמות שפועלות ביום ולילה, יודע לנסוע בשטח בכל תנאי מזג האוויר כולל ערפל. זה העתיד". לדברי שפר, הכרב"ם יפסק מענה גם "בעוד כמה שנים טובות כשחיילי המילואים יעלו לנו כל כך הרבה", וציין כי יש כוונה להציב אותו גם בגבול מצרים וסוריה. "כשמדברים על חשש מחטיפות ועליה על מטענים, הערך שלו רק עולה ולכן מכל צבאות העולם באים להתעניין בו", אמר.

עוד צעד בשילוב נשים בפעילות המבצעית

"הגרדיום", תוצרת אלביט והתעשייה האווירית, שוקל כמעט טון וחצי, נשלט באמצעות "ג'וייסטיק" דמוי הגה על ידי שתי סמלות מבצעים שיושבות בחמ"ל. הכלי נושא תשע מצלמות מסוגים שונים שיודעות לתת למפעילות תמונה פנורמית ותמונה חדה לסירוגין על כל המתרחש סביבו. הסמלות צברו עד היום ניסיון של זיהוי מטעני חבלה, ניסיונות חדירה, איסוף מודיעיני נגד מטרות וסיוע להסתערות לוחמים על מחבלים, יכולות אשר יכולות לסייע גם בזיהוי ניסיונות חטיפה ומניעתן.

מפקד מערך הכרב"ם, סגן אבידב גולדשטיין, שמילא תפקידי פיקוד בגדוד 51 של גולני, סיפר על הפעילות בשטח ואמר כי הרכב הלא מאויש "לא נועד להחליף לוחמים, אבל בהחלט יכול למנוע אבדות וחטיפות. אם יש התרעה על מטען אני לא ממהר לשלוח סיור מאויש אלא את הכרב"ם. הפעלה נכונה שלו מהחמ"ל יודעת להעביר מידע מעולה לכוחות הלוחמים בשטח".

סגן משנה ליאור קמיצ'י, שהחלה כמפעילת כרב"ם והפכה לקצינה הראשונה במערך, סיפרה כי על כלי הרכב התקינו מערכת כריזה רבת עוצמה כולל מערכת שמע באמצעותה יכולות המפעילות לתקשר עם האדם שהסתנן מהגדר. לדבריה, "הפעלנו בעבר 'נוהל זיכוי' שבו מגיע הפלסטיני אל הגדר ואנחנו דורשות ממנו להרים חולצה כדי לראות שאין עליו חגורת נפץ. הוא התבלבל ולא הבין מי מדבר איתו מהרכב". יכולת נוספת של המערכת היא השמעת קולות נפץ, ירי או נסיעה של טנק, ומופעלת בשעה שיש צורך להרתיע את האויב ולהסיח את דעתו. "הנתונים מעידים באופן ברור שבכל מקום שהכרב"ם נמצא הטרור בירידה", הסבירה קמיצ'י, "לוחמים שנשכבים במארב לתצפית בשטח מוגבלים בזמן. קר להם, הם מתעייפים וזקוקים למזון לאורך זמן. הכרב"ם לא מתעייף, לא מתלונן ולא אוכל, למעט צריכת דלק".

סגן מפקד החטיבה הדרומית, סגן אלוף אלון רוטנברג, אמר כי המטרה היא לחזק את קו הגדר ולייצר כמה שפחות מטרות למחבלים ולטענתו שימוש נכון בכרב"ם מחזק את יכולת ההרתעה. "עובדתית הטרור בגזרה בירידה. היו ניסיונות חדירה שסוכלו", אמר רוטנברג וציין כי בקרוב מאוד יש כוונה להתקין אמצעי נשק על הכרב"ם. סמל מאיה רוויה, אחת ממפעילות הכרב"ם, הסבירה שהתקנת הנשק על הכלי תעלה את האפקטיביות של המשימה, "היום כשאני מזהה אירוע אני מקפיצה ומכוונת כוחות אחרים. ברגע שיהיה לנו נשק להרתיע או לפגוע זה ישנה את הפעילות מקצה לקצה".

בתוך כך , בזרוע היבשה, בראשותו של האלוף סמי תורג'מן, עמלים על הדור הבא של הרכב"ם, שצפוי להיחשף בקרוב. הרכב הלא מאויש הבא יהיה טנדר עוצמתי של חברת "פורד". הטנדר יעבור שינויים ויותאם לגבולות המדינה. כמו כן, יותקנו עליו אמצעי לחימה כבדים ויכולות ניווט מתקדמות על מנת שיוכל לתמרן יחד עם הכוחות בלב שטח האויב ולהוות כוח מגן בחוד.

עוד על היכולות המבצעיות של צה"ל:
מבעד לכוונות: הצצה נדירה על הצלפים בצה?ל
קשה באימונים: היחידה ש"תכשיל" את לוחמי צה"ל
חיל התותחנים חושף: היתרון של צה"ל במלחמה הבאה

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully