וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בעקבות החדירה לבסיס: חודדו נהלי הפתיחה באש

14.12.2011 / 16:50

מהתחקיר הראשוני של אירועי שלשום עולה שפעילי הימין שחדרו לבסיס ניצלו את יציאת הלוחמים לאבטחת צירים, ואת העובדה כי רק "ג'ובניקים" אבטחו אותו. על כן, תוגברו העמדות בלוחמים

אויב מבית? על רקע ההתפרעויות בבסיס חטיבת אפרים בשומרון שלשום (שני) ובתום תחקיר ראשוני של האירוע, החליטו בצה"ל לתגבר את עמדות השמירה בבסיס חטיבת אפרים, ולהעמיד במקום גם לוחמים, ולא רק חיילים מתפקידים עורפיים. כמו כן, נערך ריענון של הנהלים בשאר החטיבות המרחביות ביהודה ושומרון, מחשש לפעולות אלימות נוספות של פעילי ימין, וניסיונות חדירה שלהם לבסיסי צה"ל אחרים. התחקיר הראשוני העלה כי הפעילים הקיצוניים ניצלו את יציאתם של מרבית המפקדים והלוחמים מחוץ למחנה, על מנת לאבטח צירים בגזרה ולמנוע זריקת אבנים לעבר רכבים – ואת העובדה כי בשל כך אבטחו את הבסיס חיילים שאינם לוחמים. מצה"ל נמסר כי "החייל פעל בהתאם לנהלים, ועל כן לא ננקטה כלפיו כל תגובה משמעתית באשר היא. בעקבות האירוע חודדו נהלי הפתיחה באש בקרב כלל חיילי החטיבה המרחבית שומרון".

תדרוך של דובר צה"ל בבסיס צהל חטמ"ר אפרים על הכניסה של המתנחלים לירדן אתמול בלילה, דצמבר 2011. שלומי גבאי
עמדות השמירה תוגברו בלוחמים. בסיס חטיבת אפרים/שלומי גבאי

קצינים בצה"ל מתחו היום ביקורת על האופן בו התמודדו חיילי החטיבה המרחבית עם הפעילים האלימים שפרצו אל הבסיס, השחיתו ציוד ותקפו חיילים. קצין בפיקוד מרכז אמר כי "אף אזרח לא היה אמור לחדור את השער, גם אם הוא יהודי. החיילים היו אמורים למנוע את המקרה בכוח. זה היה יכול להסתיים אחרת לגמרי אם היו נכנסים יותר פעילים, ואילו היו מצליחים להרוס יותר ציוד. מעבר לנושא השחתת הציוד והפגיעה הפיזית בחיילים, יש כאן אפקט תודעתי. הם צריכים להבין שבסיס צבאי לא יכול להיפרץ ככה".

לפני 3 שבועות: חייל ירה באוויר כדי לגרש פעילי ימין

קצין נוסף מפיקוד מרכז סיפר כי לפני כשלושה שבועות הגיעו פעילים לאזור שער הכניסה בחטיבה המרחבית שומרון, וניסו לחבל במשאית של המנהל האזרחי במחאה על פינוי מאחז לא חוקי באזור באותו היום. החייל קרא לפעילים לעזוב את המקום, אך כשראה שהם מציתים חתיכות בד ומשליכים אותן לעבר המשאית במטרה להצית אותה, הזהיר אותם שוב. משלא נרתעו, החליט לדרוך את הנשק ולירות באוויר. הפעילים ששמעו את הירי נמלטו מהמקום.

בצה"ל כינו את התקרית החמורה כ"חציית קו אדום". למעלה מ-50 פעילי ימין חדרו לבסיס הצבאי, הבעירו צמיגים, ניקבו צמיגי כלי רכב צבאיים ושפכו צבע על כלי רכב נוספים. באירוע נוסף, הם יידו פעילים לעבר מפקד החטיבה המרחבית, אלוף-משנה רן כהנא, וסגנו. לוואלה! חדשות נודע כי פעילי ימין רבים הגיעו בשעות הלילה לכביש 55 סמוך למאחז רמת גלעד כשהם רעולי פנים וחסמו באבנים את הכביש הסמוך להתנחלות קרני שומרון. כאשר הגיעו מפקד חטיבת אפרים וסגנו ברכבם, הם פתחו את דלת הרכב ותקפו את השניים באבנים. מיידי האבנים נמלטו מהמקום, והשניים המשיכו בנסיעתם. סגן מפקד החטיבה נפגע מאבן בראשו, אך לא נזקק לטיפול רפואי.

ראש הממשלה בנימין נתניהו הגיב בחריפות נגד האירועים. לדבריו, חובה לנקוט יד קשה נגד מבצעי הפעולות, "צריך לעצור דברים רעים כשהם קטנים, וצריך לעצור אותם עכשיו". הוא אמר כי "לא ניתן לאיש להרים יד על חיילי צה"ל", והוסיף כי מבצעי הפעולות האלימות לא מייצגים את כלל החברה ואף לא את מקצת הציבור. עוד אמר ראש הממשלה כי הורה לכנס את כל גורמי הביטחון והמשפט, וביקש כי תוגש לו "תוכנית חירום לטיפול בנגע הזה".

טרור יהודי משתולל - סיקור מיוחד בוואלה!
חשש בצה”ל: ”חיילים מעבירים מידע לימין הקיצוני”
חשד לאירוע טרור יהודי נוסף: מסגד הוצת בירושלים
נתניהו: ”הפורצים לבסיס שברו את הכלים, ננהיג יד קשה”
פעילי ימין ”תקפו” בסיס ויידו אבנים לעבר מפקד החטיבה
בן אליעזר: ”חבל שלא ירו בפושעים שהטיחו לבנה בקצין”


לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully