וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו מרגיע יהודי ארה"ב: נסיר קמפיין משרד הקליטה

טל שלו, כתבתנו המדינית

3.12.2011 / 0:30

הקמפיין של משרד הקליטה, שביקש להשיב ישראלים לארץ, עורר זעם בקהילה היהודית בארה"ב. נתניהו הורה להסירו לאלתר, אמר כי לא היה מודע לו, והבהיר שהוא מוקיר עמוקות את יהדות אמריקה

ראש הממשלה, בנימין נתניהו, הורה להסיר מיידית את קמפיין משרד הקליטה להשבת יורדים ישראלים, בעקבות תגובות זועמות בקרב יהדות ארצות הברית. בימים האחרונים עורר הקמפיין - שזכה לכותרת "לפני שחנוכה יהפוך לחג המולד – עזרו להם לחזור לישראל" - סערה בקרב בכירי הקהילה היהודית וכן בקרב חברי קונגרס אמריקאים, אשר הביעו מחאה על המסרים הפוגעניים העולים מן הקמפיין, בין היתר, אמרו כי הקמפיין מפגין זלזול בחג המולד וחוסר כבוד ליהדות ארצות הברית.

בהודעה שפירסם שגריר ישראל בארצות הברית, מייקל אורן, נמסר כי "הקמפיין של משרד הקליטה לא לקח בחשבון כנראה את הרגישויות של יהדות ארצות הברית, ואנו מתנצלים על כל פגיעה שנגרמה". לדברי אורן, הקמפיין הושק ללא ידיעתו או אישורו של משרד ראש הממשלה או שגרירות ישראל בוושינגטון, וברגע שנודע לראש הממשלה על הקמפיין, ניתנה הוראה להסיר מיידית את הסרטונים מיוטיוב, וכן להסיר את שלטי החוצות. "ראש הממשלה מוקיר עמוקות את הקהילה היהודית האמריקאית ומחויב להעמקת הקשרים בינה לבין מדינת ישראל", נמסר בהודעה.

הקמפיין מעורר המחלוקת הוא חלק ממסע פרסום של משרד הקליטה, והוא הושק בחודש ספטמבר השנה. הוא כולל שלושה סרטונים של לשכת הפרסום הממשלתית והועלה לשלטי חוצות שהוצבו בערים הגדולות בארצות הברית, בהן ניו יורק, לוס אנג'לס ופאלו אלטו בקליפורניה. "לפני שחנוכה יהפוך לחג המולד - הגיע הזמן לחזור לישראל", הוא רק אחד מכמה מסרים, בסרטון שבו נערכת שיחת וידיאו בין ילדה אמריקאית לבין סבה וסבתה בישראל. שני המבוגרים יושבים לפני המנורה, ושואלים: "איזה חג את חוגגת?". התשובה של בת היורדים היא "חג המולד". בסרטון אחר מופיעה צעירה ישראלית המתבוננת לבדה בבית בצג המחשב, ביום הזיכרון לחללי צה"ל, לצד בן זוגה האמריקאי. הוא אינו מבין את משמעות היום ואת חשיבותו, וברקע נשמע קולו של הקריין: "הם תמיד יישארו ישראלים (אך) בני הזוג שלהם לא תמיד יבינו מה זה אומר, עזרו להם לחזור לארץ".

כבר בתחילת נובמבר התקבלו בנציגויות ישראל בארצות הברית פניות בנוגע לשלטי החוצות. במשרד החוץ פנו לאנשי משרד הקליטה, והפנו את תשומת לבם למסרים שעולים מן הקמפיין, מסר שעשוי להתפרש כהפגנת זלזול בחג המולד, והתריעו כי התייחסות כזו לחג המולד עשויה לעורר עלבון וכעס. במשרד הקליטה אמרו בתגובה כי הקמפיין דווקא נוחל הצלחה רבה, אך הבהירו כי בכל מקרה הוא הסתיים. לדבריהם, הסרטונים מופיעים רק באתר משרד הקליטה.

שגרירות ישראל בוושינגטון. GettyImages
"בשום שלב הקמפיין לא יועד לאוכלוסייה היהודית"/GettyImages

"אנחנו מוצאים את סרטוני הווידאו האלה מגושמים ואפילו משפילים", קבע מנכ"ל הליגה נגד השמצה אייב פוקסמן, בהודעת הסתייגות שפירסם לדברים השבוע. "בזמן שאנו מעריכים את הרציונל העומד מאחורי הפנייה של ממשלת ישראל לאזרחיה המתגוררים בארצות הברית לשוב לישראל, אנו חוששים כי יכולים להיות מי שייפגעו ממה שהסרטונים מרמזים על יהדות ארצות הברית", נכתב בהודעת ההסתייגות. במקביל, התקבלו בקונסוליות השונות ברחבי ארצות הברית פניות רבות מצד גורמים יהודים ולא יהודים, בהם גם אנשי סגל של חברי קונגרס, על רקע מה שתיארו כ"הפגנת זלזול בוטה לחג המולד", שמעבר להיותו חג נוצרי הוא מהווה נדבך חשוב בזהות הלאומית האמריקאית.

משרד הקליטה הבהיר בתגובה כי בשום שלב לא יועד הקמפיין לאוכלוסייה היהודית, וכי המשרד מוקיר ומעריך את הקהילה היהודית בארצות הברית ומכיר בקשר החזק שלה עם ישראל. לקולות הנשמעים לפיהם ממשלת ישראל מנסה להתערב בבחירותיהם האישיות של יהודים בארצות הברית או מזלזלת באורח חייהם, נמסר מהמשרד כי "אין קשר למציאות". עוד הובהר כי "בשום שלב לא שאף המשרד לקליטת עלייה לפנות באמצעות הקמפיין לקהילה היהודית בארצות הברית ובשאר התפוצות. המשרד מכבד את זכותו של כל אדם לבחירות אישיות וכלל אינו רואה את אלו כענייניו".

עוד בנושא:
יהודי ארה"ב נגד משרד הקליטה: איננו יהודים מספיק?
נפלו בעריכה: משרד הקליטה מביך בפרסומות נגד ירידה מהארץ

עדכון ראשון: 20:47

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully