וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יהודי ארה"ב נגד משרד הקליטה: איננו יהודים מספיק?

טל שלו, כתבתנו המדינית

2.12.2011 / 0:02

בקרב יהדות ארה"ב הושמעה לאחרונה ביקורת חריפה נגד קמפיין משרד הקליטה להשבת ישראלים יורדים ארצה: "הרעיון שיהודי שמודאג מעתיד העם היהודי צריך לחיות בישראל הוא ארכאי וחצוף"

"ישראל נגד יהדות ארה"ב", "הפגנת זלזול לקהילה היהודית האמריקאית" ו-"ממשלת נתניהו נגד חג המולד" הן רק חלק מהתגובות הנזעמות שנשמעו לאחרונה מכיוונה של יהדות ארצות הברית, עם פרסומו של קמפיין של משרד הקליטה להשבת ישראלים יורדים. הקמפיין, שאף עורר ביקורת עם השקתו בישראל בספטמבר, כולל פרסומות וסרטונים שהופצו בקהילות יהודיות בארה"ב, ומתמקד בהזהרת היורדים בארה"ב מאיבוד זהותם הישראלית אם לא ישובו לישראל. זאת דרך הצגת סצנות שונות מחיי היומיום של היורדים והקשרים שלהם עם ילדיהם ובני זוגם הלא-ישראלים.

"אנחנו מוצאים את סרטוני הווידאו האלה מגושמים, ואפילו משפילים", קבע מנכ"ל הליגה נגד השמצה, אייב פוקסמן, בהודעת הסתייגות שפרסם לדברים השבוע. "בזמן שאנו מעריכים את הרציונל העומד מאחורי הפנייה של ממשלת ישראל לאזרחיה המתגוררים בארצות הברית לשוב לישראל, אנו חוששים כי יכולים להיות מי שייפגעו ממה שהסרטונים מרמזים על יהדות ארה"ב".

גם בלוגרים יהודים ופוליטיים מובילים בעיתונות האמריקאית תקפו בימים האחרונים את הקמפיין. הם כינו אותו קמפיין "בוטה ומזלזל", המעביר, לדבריהם, מסר לפיו חוויית היהדות של יהודי ארה"ב "נחותה" וכי "בלתי אפשרי להיות יהודי באמריקה". במקביל, בקונסוליות השונות ברחבי ארה"ב נתקבלו פניות רבות מצד גורמים יהודיים ולא יהודים, בהן גם אנשי סגל של חברי קונגרס שמחו על אחד הסרטונים שהוצגו בקמפיין. התלונות נסובו סביב מה שתיארו הגורמים כ"הפגנת זלזול בוטה לחג המולד", זאת לאחר שאחד הסרטונים שהובילו את הקמפיין פורסם תחת הכותרת "לפני שחנוכה יהפוך לכריסמס – עזרו להם לחזור לישראל". לדבריהם, חג המולד, מעבר להיותו חג נוצרי מהווה נדבך חשוב בזהות הלאומית האמריקאית.

הקמפיין מעורר המחלוקת הוא חלק ממסע פרסום של משרד הקליטה, שהושק בספטמבר השנה, ומכיל שלושה סרטונים של לשכת הפרסום הממשלתית ושלטי חוצות שהוצבו בערים הגדולות בארה"ב, בהן ניו יורק, לוס אנג'לס ופאלו אלטו. "לפני שחנוכה יהפוך לכריסמס - הגיע הזמן לחזור לישראל", הוא אחד המסרים בסרטון מעורר המחלוקת, בו מתקיימת שיחת וידיאו בין ילדה אמריקאית לבין סבה וסבתה בישראל, היושבים לפני המנורה. "איזה חג את חוגגת?", הם שואלים, והתשובה של ילדת היורדים – "חג המולד".

בסרטון אחר מופיעה צעירה ישראלית הצופה בביתה במחשב ביום הזיכרון, יחד עם בן זוגה האמריקאי, שאינו מבין את משמעות היום. "הם תמיד יישארו ישראלים - בני הזוג שלהם לא תמיד יבינו מה זה אומר", קורא הקריין, "עזרו להם לחזור לארץ". סרטון נוסף, תחת הכותרת "לפני שאבא יהפוך ל-DADDY", מציג אב ישראלי עם בנו האמריקאי. "הם תמיד יהיו ישראלים, הילדים שלהם לא", היא הכתובית המלווה את הסרטון הזה.

כבר בתחילת נובמבר התקבלו בנציגויות ישראל השונות בארה"ב פניות שהסבו את תשומת לבם לשלטי החוצות. אנשי משרד החוץ יצרו קשר עם אנשי משרד הקליטה באשר למסר העולה מן הקמפיין, שעשוי להתפרש כהפגנת זלזול בחג המולד, וטענו כי התייחסות כזו לחג המולד עשויה לעורר עלבון וכעס. במשרד הקליטה אמרו שהקמפיין דווקא נוחל הצלחה רבה, אך השיבו כי בכל מקרה הוא הסתיים, וכי רק באתר המשרד נותרו הסרטונים.

"השיגעון האחרון מירושלים"

"אני לא חושב שמעולם ראיתי הפגנת זלזול ליהדות ארצות הברית כפי שמשתקף במודעות אלה", כתב הפרשן הפוליטי היהודי הבכיר, ג'פרי גולדברג, שככל הנראה לא היה חלק מסקר דעת הקהל המקיף של משרד הקליטה. "המודעות האלה מרמזות שבלתי אפשרי ליהודי להישאר יהודי בארה"ב", כתב במאמר ב"אטלנטיק" על הסרטון, "הרעיון המקודם במודעות אלה הוא שארה"ב אינה מקום ליהודי אמיתי ושיהודי שמודאג מעתיד העם היהודי צריך לחיות בישראל. זה ארכאי וחצוף. המסר הוא: 'אנו מודים לכם על כך שאתם מפעילים לחץ לסיוע ביטחוני ועל ההצגה הגדולה בוועידת אייפאק בכל שנה, אבל בבקשה, תתרחקו מבנינו ובנותינו'". תחת הכותרת "מלחמת נתניהו על חג המולד" כתב הפרשן הבכיר אנדרו סאליבן ב"דיילי ביסט" כי ה"שיגעון האחרון מירושלים" עשוי לשמש מדד שימושי להבנה כמה ישראל הפכה פרנואידית.

לפי הערכות המשרד לקליטה, בארה"ב חיים כחצי מיליון ישראלים, מתוך כמאות אלפי ישראלים שירדו במרוצת השנים מישראל (לפי דו"ח הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ב-2008 חיו כ-700 אלף ישראלים מחוץ לגבולות ישראל). עם זאת, לפי הדו"ח האחרון של הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה בנושא מ-2010, מספר היורדים ב-2008 היה הנמוך ביותר משנות ה-80 ועמד על כ-8,500 יורדים בשנה.

משרד החוץ: "הקמפיין נעשה ללא תיאום איתנו"

בשנים האחרונות השיקה ישראל מספר קמפיינים המיועדים לאוכלוסיה הישראלית המהגרת בחו"ל במטרה להשיבם לארץ. במאי 2010 החליטה הממשלה על תוכנית לאומית לעידוד חזרתם של ישראלים לארץ, הכוללת בין היתר הטבות מס והקלות בזיכויים, תגבור שעות חינוך, הטבות במכס והגברת המודעות בקרב הקהילות הישראליות בחו"ל. במסגרת תוכנית זו הושק הקמפיין מעורר המחלוקת, ולפי משרד הקליטה, טרם עלייתו "נערך מחקר עומק שכלל קבוצות מיקוד עם ישראלים המתגוררים בחו"ל, שלאחריו נבחר כיוון הקמפיין, הנוגע בנימים הרגישים של הישראלים ובזהותם". במסגרת הקמפיין, פורסמו בקהילות הישראליות באינטרנט, בטלוויזיה ובעיתונות הכתובה מודעות וסרטונים, הפונים לקהלי יעד שונים – רווקים/רווקות, זוגות צעירים ומשפחות עם ילדים. במשרד הקליטה מדגישים כי "הקמפיין פנה ישירות לישראלים המתגוררים שם".

משרד הקליטה הבהיר בתגובה כי בשום שלב הקמפיין לא יועד לאוכלוסיה היהודית, וכי המשרד מוקיר ומעריך את הקהילה היהודית בארה"ב ומכיר בקשר החזק שלה עם ישראל. באשר לקולות הנשמעים לפיהם ממשלת ישראל מנסה להתערב בבחירותיהם האישיות של יהודים בארה"ב או מזלזלת באורח חייהם, נמסר מהמשרד: "אין קשר למציאות". עוד נמסר מהמשרד, כי "בשום שלב לא שאף המשרד לקליטת עלייה לפנות באמצעות הקמפיין לקהילה היהודית בארה"ב ובשאר התפוצות. המשרד מכבד את זכותו של כל אדם לבחירות אישיות וכלל אינו רואה את אלו כענייניו".

ממשרד החוץ נמסר בתגובה כי "מדובר בקמפיין של משרד הקליטה שנעשה בלא תיאום ובלא התייעצות איתנו. למרבית הצער הוא מעורר תגובות שליליות מאוד בקרב ידידים יהודים ולא יהודים בארה"ב, וניתן להניח כי היה אפשר למנוע את זה בהתייעצות מוקדמת".

עוד בנושא:
נפלו בעריכה: משרד הקליטה מביך בפרסומות נגד ירידה מהארץ
משרד הקליטה: ראשי ערים סרבו לקבל עולי פלשמורה
5,000 אקדמאים רוצים לחזור לישראל

(עדכון ראשון: 20:54, 1.12.11)

לפניות לכתב: tal_sh@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully