וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השינוי בוועדה לבחירת שופטים אושר בקריאה ראשונה

פנחס וולף

21.11.2011 / 21:13

הצעת החוק שתשנה את זהות שני נציגי לשכת עורכי הדין בוועדה, לטובת הימין, אושרה בקריאה ראשונה ברוב של 45 מול 35. ח"כ חנין: "אלו ימים אפלים, חלק מהשתלטות עוינת על העליון"

ערוץ הכנסת

(צילום: ערוץ הכנסת, עריכה: יותם בן-דוד)

מליאת הכנסת אישרה הערב (שני) ברוב של 45 תומכים מול 35 מתנגדים את הצעת החוק לשינוי הרכב הוועדה לבחירת השופטים, שהובאה להצבעה בקריאה ראשונה. ההצעה קובעת כי שני החברים בוועדה מטעם לשכת עורכי הדין יועמדו לבחירת חברי המועצה הארצית של הלשכה, ויזדקקו לתמיכת רוב של שני שלישים ממנה. מדובר בשינוי של הסעיף עליו הצביעה המליאה בקריאה הטרומית; בתחילה קבעה הצעת החוק כי נציגי הלשכה יהיו העומד בראשה, דורון ברזילי, המועדף על שר המשפטים יעקב נאמן, ונציג מטעם האופוזיציה לברזילי. עם זאת, לאחר שהתברר כי ההצעה מנוגדת לחוק יסוד: השפיטה ובתום דיון סוער ושנוי במחלוקת בוועדת החוקה של הכנסת, שונה הסעיף לנוסח האמור.

"אלה ימים אפלים", פתח את דבריו ח"כ דב חנין (חד"ש) בדיון. "אלה ימים אפלים. כאשר חבר כנסת מכובד יכול להרשות לעצמו לומר: 'אנחנו נבחרנו, ואנחנו נשלוט, ואנחנו מתכוונים לשלוט, ונשלוט גם בכוח אם יש צורך, ונחסל ונפגע בכל המחסומים והחסמים שמונעים מאתנו לשלוט באופן מוחלט'. עמיתיי חברי הכנסת, אלה ללא ספק ימים אפלים מאוד". חנין ציטט נאום של ראש הממשלה המנוח מנחם בגין, שאמר כי "שואלים אותנו, בשם הדמוקרטיה, האם זה דמוקרטי שחמישה אנשים שלא נבחרו על ידי העם, יוכלו לבטל החלטה שנבחרה על ידי נבחרי העם? למדנו כי רוב פרלמנטרי נבחר יכול להיות מכשיר בידי קבוצת שליטים ומסווה לעריצותם. חיוני שבית המשפט הזה יהיה עצמאי", והוסיף: "איזה מרחק עצום עבר מהליכוד של אז, לליכוד של ימינו. החוק הזה הוא חלק ממתקפה, מהשתלטות עוינת על בית המשפט העליון".

"השתלטות עוינת על בית המשפט העליון"

ח"כ יצחק (בוז'י) הרצוג (העבודה) אמר כי "יש כנופיה ששמה לה למטרה לקעקע את שלטון החוק בישראל. לשתק מצד אחד את כלי התקשורת, ומהצד השני את מערכת המשפט. מי שישלם את המחיר זה האזרח הקטן, שמבקש סעד מבית המשפט, או האם החד-הורית שתולה את עיניה לליברמן ומגלה שהיא לא תוכל לקבל את הסעד באמצעות עותר ציבורי, כי גם להם אתם רוצים לסתום את הפה. מה שנעשה כאן בהצעה הזו, הוא ניסיון נואל. יש כאן ניסיון לשנות את מערכת המשפט. בחודשים האחרונים יש ניסיון לקשור את ידיה של מערכת המשפט".

הצעת החוק עברה יחסית למרבית הצעות חוק במסלול מהיר: כבר בתוך שבועיים מאישור הצעת החוק בוועדת שרים לחקיקה, היא תובא להצבעה במליאת הכנסת בקריאה ראשונה. ההערכה היא שכבר ביום שלישי הבא ועדת החוקה תדון בהצעה בהכנה לקריאה שנייה ושלישית, ובאותו יום לשכת עורכי הדין אמורה לבחור את נציגיה לוועדה. גורמים באופוזיציה טענו היום כי המטרה של הקואליציה היתה להעביר את הצעת החוק בצורה מהירה עוד יותר, אך בשל עניין פרוצדורלי הנושא מתעכב במספר ימים.

עוד בנושא
החוק לשינוי הוועדה לבחירת שופטים דוהר קדימה
הכנסת אישרה שני חוקים לשינוי מבנה בית המשפט העליון
השרים יכריעו: האם תשונה הוועדה למינוי שופטים?

(עדכון ראשון: 18:10)

לפניות לכתב: pinhas_wolf@walla.net.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully