וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לישראל דרוש אח בוגר שישמור על סודות המדינה

4.11.2011 / 11:10

השבוע היינו עדים לדיון ציבורי סוער סביב התקיפה באירן, נושא רגיש, בעל השלכות דרמטיות לעתיד ישראל. אמיר בוחבוט מסכם את החגיגה התקשורתית סביב סוגיית התקיפה באירן

הרמטכ"ל, רב-אלוף בני גנץ וראש המוסד, תמיר פרדו, לא מרוצים מהתהודה התקשורתית שנוצרה סביב תקיפה אפשרית באירן ושתיקתם מעידה על הביקורת בתוך מערכת הביטחון. השניים הפכו לאחים הבוגרים הבודדים במדינה.

צריך להיות גאה שיש שיח ציבורי פתוח ורחב על נושאים שהם בלבה של המדינה אבל כשלתוך סוגיות ביטחון משורבבים מאבקים פוליטיים זה עשוי לגרום לנזק בלתי הפיך. בשלב הזה מגיע מבחן הצנזורה שאמורה לאזן בין חופש הביטוי לביטחון המדינה.

מה שנעשה בשבוע החולף למעט חשיפת הדיון הרגיש בפורום השמינייה הוא שיח חופשי. זהו שיח עמדות שלא זקוק למגבלות הצנזורה. אומנם, לא נחשפו עד כה תכניות אופרטיביות, אך היו רמזים לגבי אופן התקיפה וכאן מקור הבעיה. זהו שיח לגיטימי במדינה דמוקרטית ואין מחטא טוב יותר מאור השמש, אפרופו השיח הציבורי. אך במקרה הנוכחי בחרה הממשלה לנהוג בסוגיה הרגישה כאילו היה זה דיון בעד ונגד החזרת רמת הגולן.

אווירה מתירנית מובילה לדליפת סודות. לכן האח הבוגר משחק תפקיד מרכזי, מאחר שכשרצתה הממשלה להסתיר מעיני הציבור את המגעים המתקדמים על עסקת שליט או לפחות על פי פרסומים זרים את התקיפה בסוריה, היא ידעה איך לעשות זאת, בניגוד לאופן בו התנהלה בשבוע האחרון. מי שינהג בסוגיה רגישה כבסוגיה זניחה סופו להיכשל בדיון האמיתי כשתגיע שעת השין.

קצין איסוף - הטורים האחרונים
קו ההגנה של גבי אשכנזי בפרשת הרפז
האם המושיע של צה"ל הפך למפלג המטה הכללי?
השתקן מסיירת מטכ"ל: מיהו האלוף טל רוסו?

כל ספין בא בחשבון

פרשן ידיעות אחרונות, נחום ברנע, כתב מאמר דעה על הדיונים מאחורי הקלעים בסוגיית תקיפה אפשרית של פרויקט הגרעין האירני והצית סדרה בלתי נגמרת של ידיעות וטורי דעה בארץ ובעולם. כלי התקשורת עטו על הסיפור ופרסמו ידיעות המשך בסיועם הבלתי המתפשר של חברי הממשלה כולל העומד בראשה. כל שר שכאב לו על כך שאין מציגים אותו כמי שעוסק בשגרה בסוגיה האירנית רץ לבקר את המפטפטים אך פטפט בעצמו וכך נוצר עוד גל של ידיעות על תקיפה אפשרית באירן.

האם התקשורת צריכה לדווח על התקיפה באירן? הצביעו בפייסבוק

כדי לנתח את הסוגיה הזו חייב אדם להבין במדעי הכאב. אותם מדעים שעוסקים בבני אדם שהאגו והיצר שלהם קודמים לביטחון המדינה. מאבקי כוח פוליטיים ואגו של המעורבים הם אלו שהובילו את הקרנבל התקשורתי. שר אחד הרגיש שדוחקים את תרומתו לשיח הפנימי ולכן רץ להתראיין. מערכת היחסים העכורה בין השרים במערכת הפוליטית לא באה לידי ביטוי רק בהדלפה על דיון 'השמינייה' אלא גם בנושאים אחרים.

כך, אפשר גם להסביר את ההדלפה ל'דר שפיגל' הגרמני לפיה ברלין מוחה בחריפות על אישורי הבנייה ליחידות דיור במזרח ירושלים שנתנה הממשלה וברקע מרחף לו איום גרמני לעצור את פרויקט הצוללות לחיל הים הישראלי.

המחאה הגרמנית הועברה בצינורות חשאיים לדרג המדיני אך הודלפה ל'דר שפיגל' על ידי בעלי עניין פוליטי בישראל. מהלך זה עלול לסכן את הפרויקט ולעורר את דעת הקהל בגרמניה. האווירה כל כך עכורה שכל ספין בא בחשבון. אחרת איך אפשר להסביר הדלפה לעיתון כווייתי זניח על כוונתו של ראש הממשלה להורות לראש השב"כ יורם כהן לחקור את ראש המוסד לשעבר על הדלפות. דגן, למוד מזימות ותעתועים, יודע מה מקור הידיעה והגיב באדישות, "שיבואו לחקור אותי". בעבר היה קונצנזוס לפיו ישנם נושאים במערכת הביטחון שהם מחוץ לתחום הפוליטי. העידן הזה הסתיים ובמקום שראש הממשלה יתנהג כמו האח הבוגר ויקרא את כולם לסדר, כולל את עצמו, הקרנבל נמשך.

לפניות לכתב: amirbohbot@walla.co.il

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully