וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ממשלת יוון עומדת ליפול? שיחות על ממשלת מעבר

בעקבות הביקורת על משאל העם ביוון, הודיעה הממשלה כי יתנהלו שיחות בדבר הקמת ממשלת מעבר לקראת בחירות מוקדמות. ראש הממשלה ג'ורג' פפנדראו אמר כי ישקול ביטול המשאל

ממשלתו של ג'ורג' פפנדראו מוכנה לפתוח בשיחות עם האופוזיציה, לגבי דרישתה להקים ביוון ממשלת מעבר, עד לעריכתן של בחירות בזק לפרלמנט. כך הודיע היום (חמישי) דובר של הממשלה. נראה כי המהלך סולל את דרכה של יוון לבחירות, שכן הממשלה עמדה בפני נפילה בהצבעת אמון הצפויה להתקיים מחר בפרלמנט. בימים האחרונים הודיעו כמה מחברי הקואליציה כי יתנגדו ליוזמתו של פפנדראו לקיים משאל עם על התוכנית הכלכלית הנגזרת מתוכנית החילוץ האירופית, והממשלה איבדה את הרוב שלה בפרלמנט. ההודעה מגיעה לאחר שבלשכתו של פפנדראו הכחישו דיווחים על כך שהוא מתכוון להגיש היום את התפטרותו. בנוסף אמר פפנדראו כי אם תושג הסכמה בנוגע לרפורמות עם חברי האופוזיציה יסכים גם לביטולו של משאל העם. "הוא אף פעם לא היה המטרה", אמר.

בצהריים דיווח ה-BBC כי פפנדראו צפוי להודיע על התפטרותו, בעקבות דיון החירום של ממשלתו שכינס, לנוכח הלחץ שהפעילו עליו מנהיגי אירופה לבטל את משאל העם. המשאל עורר התנגדות רבה ביוון, גם בקרב מפלגתו של פפנדראו, וכ-30 חברי מפלגה שלחו לו היום מכתב בו הם דורשים לבטלו ולהקים ממשלת אחדות. בלשכתו של פפנדראו הכחישו את הדיווח על ההתפטרות הצפויה.

אמש הודיעו מנהיגי הכלכלות החזקות בגוש היורו, קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל ונשיא צרפת ניקולא סרקוזי, כי משאל העם שמתכנן לקיים פפנדראו יכריע אם יוון תישאר בגוש היורו. כמו כן, התחייבו המנהיגים לא להעניק ליוון את השלב הבא בחבילת הסיוע עד שיתבררו תוצאות משאל העם. "חשיבות משאל העם היא בשאלה האם יוון מעוניינת להישאר בגוש היורו - כן או לא", אמרה מרקל.

מוקדם יותר אתמול דווקא קיבלה כוונתו של פפנדראו לערוך משאל עם גיבוי מלא מצד ממשלתו. בישיבת חירום של הקבינט היווני הצביעו השרים פה אחד בעד קיום המשאל. "משאל העם יעניק מנדט ברור לנקיטת צעדי הצנע אותם דורש גוש האירו", אמר פפנדראו לקבינט.

עם זאת, התוכנית עוררה התנגדות רבה וחששות כי ממשלתו של פפנדראו לא תצליח להתמודד עם הצבעת האמון בפרלמנט, הצפויה להיערך מחר. לפי הדיווחים מיוון, הממשלה ככל הנראה איבדה כבר את הרוב בו היא מחזיקה בפרלמנט (151 מתוך 300 המושבים), לאחר שלפחות שישה חברי קואליציה הודיעו על התנגדותם למשאל, ולכן יש סיכוי גבוה שתיפול בהצבעה מחר.

חלק מחברי ממשלתו של פפנדראו, כולל שר האוצר אוונגלוס וניזלוס, לא ידעו על תוכניתו לקיים משאל-עם, עד שהכריז עליה ביום שלישי. וניזולוס אף אמר לאחר מכן כי הוא מתנגד בכל תוקף לרעיון. חבר פרלמנט אחד ממפלגת השלטון התפטר, ושורת חברים נוספים קראו להתפטרותו של פפנדראו. האופוזיציה, מצדה, קראה לקיום בחירות, בטענה כי משאל העם יסכן את חברותה של יוון באיחוד.

עוד על המשבר ביוון:

כינוס חירום ביוון, פפנדראו מאיים להתפטר
יוון: משאל העם אושר, מרקל וסרקוזי זועמים
האם אזרחי יוון יסכלו תכנית החילוץ האירופית?

עדכון ראשון: 15:09

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully